چرا مسعود پزشكيان (2)

 با سوت 1403/03/20 شوراي نگهبان تا امروز ميليون‌ها كلمه؛ جمله؛ تصوير؛ كاغذ؛ فيلم و صدا با همراهي شبكه‌هاي متعدد تلويزيوني داخلي و خارجي؛ خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي داخلي و خارجي؛ راديويي؛ مجازي؛ روزنامه‌ها؛ مجلات؛ هفته‌نامه‌های جهاني؛ منطقه‌اي؛ ملي و محلي و... در سطح ايران و جهان اعم از داخلي و خارجي و با انگيزه‌هاي گوناگون منتشر و ساطع شده چند اصل كوتاه را به رسم ايجاز متذكرم: 
1- اگر در انتخابات 1403/04/15 پيش رو هم مشاركت نكنيم چهاردهمين رييس‌جمهور ايران طبق اصل ١١٧ قانون اساسي جمعه شب انتخاب و هدايت قوه مجريه ايران را براي مدت ٤ سال عهده‌دار خواهد شد.
2-  تبعات عدم مشاركت، پيروزي رقيب است؛ رقيب چه مي‌گويد؟! من وارث دولت مرحوم رييسي هستم و برنامه‌هاي او را اجرا خواهم كرد سعيد جليلي در مناظره1403/04/11 صريح مي‌گويد: «همين مسير فعلي را با قدرت ادامه مي‌دهیم؛ بايد دشمن را از تحريم پشيمان كنيم با ايجاد قدرت اقتصادي» تابلويي روشن و بدون ابهام فراروي ايرانيان است؛ اين خط فكري حاصل قرائتي است كه مرحوم مصباح ‌يزدي، تئوریسين آن بوده و حزب جبهه پايداري ستون فقرات آن است؛ و دولت‌هاي نهم و دهم بخشي از اين پازل و دولت مستعجل سيزدهم نيز ادامه اين پازل بوده؛ وارثان اين تفكر با دكتر سعيد جليلي در دور دوم انتخابات متجلي و متعين هستند.
3-ريشه ياران مسعود پزشكيان در دولت سازندگي پنجم و ششم (مرحوم هاشمي‌رفسنجاني)؛ دولت اصلاحات هفتم و هشتم (سيدمحمد خاتمي) دولت تدبير و اميد يازدهم و دوازدهم (حسن روحاني) متجلي است؛ حكمراني مطلوب اينان چيست ؟ تعامل با جهان؛ ايجاد موازنه مثبت و منفي در تعامل با نظام سلطه؛ نفي سلطه اجنبي؛ كوچك شدن دولت؛ بخش خصوصي فعال و كنشگر؛ اجراي كامل قانون اساسي و...


4- ممكن است كه يك رأي ما همان به‌علاوه؛ مساوي باشد به معنايي ديگر با يك رأي من و شما سرنوشت انتخابات رقم بخورد و آن يك نفر من باشم يا شما !؟ 
5-  ساده‌ترين راه تعيين سرنوشت انسان‌ها در فرآيند دموكراسي كه بشر اختراع و قرنهاست با شاخص صندوق رأي زندگي و به حيات بدون خشونت ادامه مي‌دهد و فعلا اين راهبرد انساني بي‌بديل و بی‌جايگزين باقي مانده و سرنوشت اقتدار ملت‌ها را در دست گرفته است .
6- عقل؛ منطق؛ تدبير؛ دغدغه سرزمين و خاك و تاريخ و آينده‌اي كه هزار بازي در نطفه دارد همه و همه حكم مي‌كند كه بي‌اعتنا نباشيم و در دور دوم انتخابات، با هر نگرشي كه داريم خود را از صف ٦٠ درصد بِكنيم و به صف سرنوشت‌سازان بپيونديم؛ در سرنوشت خودمان دخيل و با هدايت و رأي خودمان آن گونه كه بايد سرنوشت‌مان را رقم بزنیم. 
7- جمعه با اراده‌اي قوي مديریت ٤ ساله سرزمين خسته و رنجورمان را با حضورمان رقم خواهيم زد و اين قطار جدا شده از ريل عقلانيت را به خط اصلي برگردانده و هدايت آن را به دست طبيبي حاذق، صادق و عمل‌گرا مي‌سپاريم.