حزب‌الله با ۳۰۰ موشک وحشت ۱۵ آوریل را تکرار کرد

جوان آنلاین: حزب‌الله لبنان در واکنش به ترور محمد ناصر نعمه، معروف به حاج «ابونعمه» فرمانده یگان «عزیز» با بیش‌از ۳۰۰ موشک و ۲۰ پهپاد شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؛ عملیاتی که در آن چندین پایگاه رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت. روزنامه هاآرتص از «روز‌های سخت» اسرائیل پس از این ترور نوشته است و برخی مقام‌های اسرائیلی عملیات حزب‌الله را ابعاد کوچک شده عملیات وعده صادق ایران در ۱۵ آوریل خوانده‌اند.  حزب‌الله لبنان روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین پایگاه نظامی اسرائیل را با موشک و پهپاد هدف قرار داده است. این عملیات که در واکنش به ترور حاج «ابونعمه» انجام شد، از چهارشنبه شب با شلیک ۱۰۰ موشک شروع و روز پنج‌شنبه با شلیک ده‌ها موشک و پهپاد ادامه پیدا کرد. براساس برآوردها، حزب‌الله روز پنج‌شنبه نیز با حدود ۲۰۰ موشک و ۲۰ پهپاد چندین پایگاه را در شمال سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد، عملیاتی که برخی منابع آن را با عملیات ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) ایران علیه رژیم صهیونیستی شبیه‌سازی کرده‌اند. حزب‌الله در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که در پاسخ به ترور «حاج ابونعمه» فرمانده میدانی این جنبش در شهرک «صور»، با بیش از ۲۰۰ راکت مقر‌های ارتش این رژیم را هدف قرار داده است. بنابر اعلام حزب‌الله، در این حملات مقر جدید فرماندهی تیپ «۹۱» در پادگان «اییلایت»، مقر فرماندهی لشکر ۷ زرهی در پادگان «کاتساویا»، مقر فرماندهی گردان زرهی وابسته به لشکر ۷ در پادگان «گاملا»، مقر فرماندهی یگان ۲۱۰ (یگان جولان) در پایگاه نفح و مقر هنگ توپخانه‌ای وابسته به یگان ۲۱۰ در پادگان «یردن» هدف قرار گرفتند. همچنین پایگاه اطلاعاتی منطقه شمالی «میشار» و مقر فرماندهی تیپ حرمون ۸۱۰ در معالیه گولانی و نیز پایگاه اصلی یگان ۱۴۶ ایلانیا و مقر تیپ گولانی و یگان ایگور در پادگان شراغا هدف قرار گرفتند. حزب‌الله لبنان روز جمعه هم اعلام کرد که دو پایگاه الرمثا و السماقه واقع در ارتفاعات کفرشوبا را با موشک‌های خود هدف قرار داده است. «هاشم صفی‌الدین»، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفته که واکنش به ترور سردار «محمد نعمه» از روز چهارشنبه آغاز شد و ادامه خواهد داشت و جبهه همچنان شعله ور و قدرتمند باقی خواهد ماند. صفی‌الدین در مراسم بزرگداشت این شهید مقاومت در ضاحیه جنوبی بیروت گفت: دشمن اسرائیلی نباید گمان کند که پس از هدف گرفتن این قهرمانان، می‌تواند در جنوب لبنان جولان دهد، سلسله واکنش‌های ما، مواضع جدیدی را هدف می‌گیرد که دشمن فکرش را هم نمی‌کرد، این حملات یقیناً تلفات زیادی روی دست صهیونیست‌ها گذاشته است.   شدیدترین حمله ۹ ماه گذشته
روزنامه یدیعوت‌آحارانوت با اشاره به عملیات موشکی روز پنج‌شنبه حزب‌الله نوشت که ۲۵ تیم آتش‌نشانی کوشیده‌اند ۱۰ آتش‌سوزی آغاز شده در جولان اشغالی و منطقه الجلیل را خاموش کنند و از تعبیر «شمال را از دست داده‌ایم» استفاده کرد. مقاومت لبنان گفته که با موشک‌های سنگین برکان، پایگاه‌های البغدادی و بیاض بلیدا و المرج و رویسات‌العلم را هدف قرار داده و گفته می‌شود که حملات روز پنج‌شنبه شدیدترین حمله ۹ ماه گذشته به شمال سرزمین‌های اشغالی بوده است. 
استراتژی حزب‌الله در واکنش به ترور فرمانده خود، شباهت زیادی به عملیات ۱۴ آوریل ایران دارد که با شلیک شمار نسبتاً بالایی موشک و پهپاد انجام شد. زویکا هایموویچ، فرمانده سابق پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی گفته که واکنش روز پنج‌شنبه حزب‌الله نشانگر توانایی این جنبش در انجام حملات ترکیبی است و تأکید کرده که در حمله روز پنج‌شنبه حزب‌الله دو چیز آشکار می‌شود؛ نخست اینکه حزب‌الله حجم زیادی از موشک‌ها را در اختیار دارد و موشک‌هایی که امروز شلیک کرد مطمئناً حداکثر توانایی پرتاب این جنبش نیست. هایموویچ اضافه کرد: «موضوع دوم، سناریو‌های ترکیبی است که (رژیم) اسرائیل در شب ۱۴ آوریل گذشته (۲۶ فروردین) شاهد آن بود و ایران از فاصله ۲هزار کیلومتری با موشک‌های بالستیک و پهپاد‌ها اهدافی را در اسرائیل هدف قرار داد.» وی به نزدیکی حزب‌الله لبنان به مرز‌های سرزمین‌های اشغالی اشاره کرده و گفته که حزب‌الله به اسرائیل نزدیک است و این کار را با موشک‌های ضدتانک، پهپاد‌ها و موشک‌های بالستیک انجام می‌دهد و این می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. روزنامه هاآرتص روز پنج‌شنبه با تأکید بر اینکه ترور روز چهارشنبه فرمانده یگان «عزیز» حزب‌الله لبنان تغییری در مسیر راهبردی این جنبش ایجاد نخواهد کرد، از «روز‌های سخت» اسرائیل پس از این ترور نوشت. به نوشته هاآرتص، ترور مقامات ارشد حزب‌الله به‌طور فزاینده‌ای به عنوان «جایگزینی برای دستاورد‌های راهبردی، یا یک درمان تسکینی» برای درخواست اسرائیل برای به راه انداختن یک نبرد «یک بار برای همیشه» علیه لبنان ظاهر می‌شود. اما این ترور «مسیر راهبردی حزب‌الله را تغییر نخواهد داد.» روزنامه صهیونیستی «اسرائیل‌هیوم» تصریح کرد: روند جنگ در چندماه گذشته با جنگ‌های گذشته متفاوت بود، به همین دلیل، سران تل‌آویو، درباره تهدید‌هایی که در جنگ احتمالی با حزب‌الله متوجه آنهاست، اطلاعات به روزی در اختیار ندارند.