بایسته‌های رئیس دولت چهاردهم 

مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ۱۵ تیرماه با حضور پرشور مردم در شرایطی به پایان رسید که معاندان و دشمنان نظام اسلامی از مدت‌ها قبل با تلاش برای تحریم انتخابات از سوی مردم، تمامی ظرفیت‌های خود را در فضای رسانه‌ای و مجازی برای مأیوس‌کردن آن‌ها از حضور در پای صندوق‌های رأی به کار گرفته بودند، اما مردم ایران با حضور در پای صندوق‌های رأی با انتخاب خود عملاً این راهبرد دشمنان را به شکست کشاندند. رقابت کم‌نظیر، سلامت و امنیت انتخابات از دیگر ویژگی‌های مهم این انتخابات است که در جای خود باید ابعاد آن مورد توجه و بررسی قرار گیرد. 
 اما نهمین رئیس‌جمهور تاریخ نظام جمهوری اسلامی از امروز باید خود را برای انجام مسئولیت‌های قانونی مصرح در قانون اساسی و پاسخگویی به انتظاراتی که طبعاً در جریان رقابت‌های انتخاباتی از جانب خود ایشان و دیگر نامزد‌ها در عرصه رقابت‌های انتخابی مطرح شده است، مهیا کند. علاوه بر این محورها، سیره و عمل رئیس‌جمهور دولت چهاردم سیزدهم، آیت‌الله شهید رئیسی وضعیت ویژه‌ای را پیش روی دولت چهاردهم قرار داده است که آغاز مسئولیت رئیس‌جمهور دولت چهاردهم را دشوارتر از گذشتگان می‌کند، چراکه پشتکار و تلاش‌های شبانه‌روزی آیت‌الله رئیسی، صداقت او در گفتار و عمل با مردم، اهتمام وی بر حل مسائل مردم به رغم مشکلات و مسائل باقی‌مانده از گذشته، کار را برای رئیس‌جمهور دولت چهاردهم دشوارتر کرده است. 
 در این میان، اما نقشه راهی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای رئیس‌جمهور دولت چهاردهم در آستانه برگزاری انتخابات در دیدار‌های مختلف با مردم و مسئولان ترسیم کرده‌اند، مسیر حرکت رئیس‌جمهور آینده را روشن‌تر می‌کند. معظم‌له در سالگرد ارتحال حضرت امام سه مسئولیت مهم را در شرایط کنونی برای رئیس‌جمهور آینده معین کردند:
۱- حفظ منافع و تثبیت عمق راهبردی نظام جمهوری در معادلات پیچیده بین‌المللی 


۲- حفظ و تقویت ظرفیت‌ها و استعداد‌های طبیعی و انسانی کشور برای شیرین‌کردن کام مردم 
۳- پرکردن حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی. 
معظم‌له همچنین در روز عید غدیرخم توصیه مهمی را خطاب به رئیس‌جمهور منتخب نسبت به انتخاب همکاران خود در کابینه مطرح و تأکید کردند: توصیه و عرض ما به نامزد‌های انتخابات، من به این حضرات محترم عرض می‌کنم، با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی به دست بیاورید، کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذره‌ای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمی‌خورد، او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که دلبسته امریکا باشد و تصور کند که بدون لطف امریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریت نخواهد کرد، آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنایی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد. 
اما چند شاخصه مهم دولت سیزدهم، این دولت را از تمامی دولت‌های گذشته متمایز کرده و ترسیم‌کننده راه دولت چهاردهم است. این شاخص‌ها عبارتند از: 
۱- احیای ارزش‌های انقلابی و اسلامی در گفتمان و عمل دولت.
۲- پرهیز از دوگانه‌سازی در حاکمیت و پایان‌بخشی به تئوری حاکمیت دوگانه که بیش از ۳۰ سال کشور را دچار چالش کرده بود.
۳- پرهیز از شرطی‌سازی سرنوشت کشور به سیاست‌ها و راهبرد بیگانگان.
۴- وحدت میان میدان و دیپلماسی و تقویت عقبه راهبردی کشور در منطقه. 
۵- ریل‌گذاری درست دولت اسلامی و اثبات امکانپذیری تحقق دولت تراز اسلامی.