صندوق امید برای ایران

گروه سياسي|«مشاركت در انتخابات15تير افزايشي است.» اين خبري است كه ساعاتي پس از آغاز انتخابات از سوي منابع آگاه وزارت كشور رسانه‌اي شد و به سرعت طول و عرض رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي را درنورديد. بر اساس آمارهاي غير رسمي تا ساعت 10شب، ميزان مشاركت در انتخابات حدود 28ميليون و 200هزار نفر اعلام شد؛ عدد و رقمي كه نشان مي‌دهد، حجم نهايي مشاركت مردم در انتخابات احتمالا به بالاي 30ميليون نفر مي‌رسد. حضور چهره‌هايي چون سيد محمد خاتمي، مهدي كروبي، سيدحسن خميني، علي‌اكبر ناطق‌نوري، موسوي لاري، آذر منصوري، محسن ميردامادي، الياس حضرتي، محمود صادقي و...با استقبال مردم و رسانه‌ها مواجه شد. مسعود پزشكيان، داوطلب انتخابات رياست‌جمهوري به همراه محمدجواد ظريف جهت شركت در انتخابات در مدرسه عاشوراي قلعه‌حسن‌خان، از مناطق كارگرنشين حاشيه تهران حضور پيدا كرد.
رمزگشايي از افزايش مشاركت
اما فارغ از جهت‌گيري‌هاي سياسي و تلاش طرفداران هر كدام از نامزدها براي جلب‌توجه افكار عمومي، مهم‌ترين خبر روز جمعه، افزايش مشاركت در انتخابات بود. انتخاباتي كه در دور نخست با عدم مشاركت 60درصدي ايرانيان، شكل گرفته بود در دور دوم، افزايش احتمالي بين 8تا 10درصد، فضاي مطلوبتري را ايجاد كرد. افزايش مشاركتي كه حتي توجه رهبر انقلاب را نيز جلب كرد؛ زماني كه به موضوع واكنش نشان داده و اعلام كردند: «شنيدم كه شوق و علاقه مردم بيشتر از قبل است، خدا كند اين جور باشد و اگر اين جور باشد خرسند كننده است...» در شرايطي كه رهبر انقلاب، فعالان سياسي، اكثريت ايرانيان مشاركت كننده در انتخابات و... از افزايش مشاركت در انتخابات خرسند و خشنود بودند و با ارسال پيام‌هاي مختلف به آن واكنش نشان مي‌دادند، تنها گروه اقليتي از طيف‌هاي راديكال جناح راست، نسبت به افزايش مشاركت در انتخابات واكنش منفي نشان داده و تلاش كردند روند رو به رشد آن را متوقف كنند. اما دليل واكنش منفي رادیكال‌ها به افزايش مشاركت در انتخابات برآمده از يك اصل اساسي در آوردگاه‌هاي سياسي و انتخاباتي ايران است. اينكه افزايش مشاركت در هر آوردگاهي باعث توفيق اصلاح‌طلبان و شكست اصولگرايان راديكال خواهد شد. مبتني بر اين واقعيت است كه چهره‌هاي اصلي جبهه پايداري، تلاش كردند راهبرد عدم مشاركت در انتخابات را ترويج كرده و با انتشار تویيت‌هايي اين پالس را صادر كنند كه مشاركت در انتخابات بسيار بالاست و ديگر ضرورتي ندارد كه اقشار مختلف مردمي راهي حوزه‌هاي انتخابيه شوند. اميرحسين ثابتي يكي از چهره‌هاي نزديك به جليلي در اين زمينه در توئيتي كه ساعت 30: 20 نوشت: « خبر خوب؛ تا اين لحظه مشاركت در دور دوم از دور اول بيشتر شد. همه تلاش كنيم مشاركت از ۵۰ درصد هم عبور كند.» اين اظهارات ثابتي اما با واكنش سرد كاربران مواجه شد و آن را در راستاي ايده عدم مشاركت در انتخابات ارزيابي كردند. در اين ميان وقوع برخي تخلفات در انتخابات با عكس‌العمل منفی مردم مواجه شد. در يكي از نمونه اين نوع تخلفات رييس بازرسي انتخابات استان گيلان اعلام كرد: تعدادي از اعضاي شعب به دليل جانبداري از يك كانديدا عزل شدند، به صورت مستمر با تمام بازرسان در سطح استان در تماس هستيم.»
شعار «درود بر خاتمي» در حسينيه جماران


سيد محمد خاتمي رييس دولت اصلاحات، در حسينيه جماران، رأي خود را به صندوق انداخت. همچنين تعدادي از مردم حاضر در حسينيه جماران با شعار «درود بر خاتمي» در حسينيه جماران، او را همراهي كردند.حاشيه مهم حضور خاتمي در جماران عدم گفت‌وگوي او با خبرنگار صدا و سيما بود. خبرنگار صدا و سيما كه براي گفت‌وگو با خاتمي تلاش مي‌كرد با بي توجهي خاتمي مواجه شد. اين واكنش خاتمي بازخوردهاي بسياري در فضاي رسانه‌اي پيدا كرد. سيد حسن خميني گفت: اميدوارم كه مردم در انتخابات شركت كنند و با انتخاب يك رييس‌جمهور قوي بتوانند ان‌شاءالله آينده خودشان را بهتر بسازند. امروز را به جشن ملي تبديل كنيم، فردا روز وفاق است، همه اختلافات را كنار بگذارند و كمك كنند. سيد حسن خميني در جمع خبرنگاران گفت: حقيقتا بسيار اميدوارم كه مشاركت بسيار بيشتر از قبل بشود. گزارشاتي شده كه همين جور است.
مردم با شركت كردن در انتخابات
پيام جديدي به مسوولان بدهند
علي يونسي وزير پيشين اطلاعات كه براي شركت در مرحله دوم انتخابات رياست‌جمهوري در حسينيه جماران حضور يافته بود، به خبرنگار جماران گفت: امروز روز بسيار مباركي براي ملت ايران است. ملت ايران فرصتي پيدا كرده تا با تمام احساس و قدرت بيايد و دولت آينده خودش را شكل بدهد و مردم مي‌دانند اين مشاركت است كه مي‌تواند آينده آنها را تامين و تضمين كند و امنيت، منافع و آزادي آنها را با مشاركت مي‌توانند تضمين كنند. قبلا من گفته بودم كه امنيت از دل صندوق‌هاي راي بيرون مي‌آيد و نه از زور، و نه از شركت نكردن و لوله تفنگ و قدرت؛ بلكه از صندوق‌هاي راي است كه امنيت و توسعه و آزادي در مي‌آيد. از مردم مي‌خواهم كه همه شركت كنند. هفته گذشته شركت نكردن مردم پيام مهمي داشت، فكر مي‌كنم مسوولان جمهوري اسلامي اين پيام را دريافت كردند و امروز با مشاركت‌شان مي‌توانند پيام جديد خودشان را به مسوولان ابلاغ كنند.
تمام تلاش خود را براي صيانت و حفاظت از آراي مردم خواهيم كرد
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: ما به عنوان شوراي نگهبان تمام تلاش خود براي صيانت و حفاظت از آراي مردم خواهيم كرد. «هادي طحان نظيف» سخنگوي شوراي نگهبان صبح ديروز (جمعه) در جمع اصحاب رسانه راي خود را در محل دفتر شوراي نگهبان به صندوق انداخت‌. طحان‌نظيف اظهار كرد: براساس قانون امروز هركس راي بيشتري را كسب كند، به عنوان رييس‌جمهور منتخب مردم ايران معرفي مي‌شود. تك‌تك شهروندان كشور چه كساني كه هفته گذشته راي دادند و چه كساني كه هفته گذشته راي ندادند، حق راي دهي دارند. وي افزود: از همه مردم مي‌خواهيم كه به پاي صندوق‌هاي راي آمده و در انتخابات مشاركت كنند. رييس‌جمهوري كه با آراي بالاتري انتخاب مي‌شود، قدرت بيشتري در پيشبرد اهداف خود خواهد داشت. ما نيز به عنوان شوراي نگهبان تمام تلاش خود براي صيانت و حفاظت از آراي مردم خواهيم كرد.