دره‌نورد 130 کیلویی روی دوش امدادگران

[سیمافراهانی] چندین ساعت در شرایط سخت پیاده‌روی کردند تا باز هم بتوانند نجات دهند. تا بتوانند یکی دیگر از ماموریت‌های سخت خود را به خوبی به پایان برسانند. امدادگران هلال احمر فردی را که میان صخره‌های یک آبشار گیر کرده بود، نجات دادند و دیگر یک ماموریت سخت و نفسگیر را به خوبی به پایان رساندند.
چند ساعت طول کشید تا هلال‌احمری‌ها او را به منطقه امن انتقال دادند. سرپرست جمعیت هلال احمر استان قزوین از نجات کوهنورد سقوط کرده از آبشار دره بلوکان در الموت غربی خبر داد.
ناصر صبوری غیاثوند سرپرست جمعیت هلال احمر استان قزوین درباره جزئیات این حادثه می‌گوید: «فردی بر اثر سقوط از آبشار میانی دره بلوکان دچار مصدومیت شده بود که نجاتگران جمعیت هلال احمر بعد از طی مسیر و فرود از آبشار به مصدوم دسترسی پیدا کردند و اقدامات اولیه امدادی را برای فرد آسیب دیده انجام دادند.
مصدوم بعد از چندین ساعت عملیات سخت و نفس‌گیر به وسیله کارگاه‌های نجات در دره توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر و افراد محلی به محل امن منتقل و تحویل عوامل اورژانس شد.»

سرپرست جمعیت هلال احمر استان قزوین در ادامه صحبت‌هایش ادامه می‌دهد: «ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به هموطنان است و نیرو‌های جمعیت هلال احمر در حوادث مختلف آماده امدادرسانی به هموطنان هستند.»

شرایط بسیار سخت بود
حامد کریمی فرمانده تیم واکنش سریع هلال احمر استان قزوین که خودش در این عملیات سخت حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» این دقایق پراضطراب را روایت می‌کند و می‌گوید: «این حادثه در دره بلوکان در روستا بلوکان از توابع الموت غربی رخ داد.
ماجرا از این قرار بود که یک تیم دره‌نورد 25 نفره در حال دره‌نوردی بودند که یکی از آنها در آبشار سوم هنگام فرود پایش به سنگ می‌خورد و سقوط می‌کند. مچ پای چب او می‌شکند.
بنابراین همراهانش با 112 هلال احمر تماس می‌گیرند و من به همراه سه امدادگر دیگر راهی محل حادثه شدیم. آنها آدرس دقیق جایی که فرد سقوط کرده بود را به ما اعلام کردند و وقتی به آنجا رسیدیم، یک محلی که خودش هم دره‌نورد بود و آشنایی کامل به آنها منطقه داشت به عنوان راهنما ما را همراهی کرد.
در ابتدا یک تیم جهار نفره بودیم و بعد یک تیم دو نفره هم به عنوان تیم پشتبان به ما ملحق شد.
چند ساعت پیاده‌روی کردیم. این عملیات ساعت سه ظهر شروع شد و تا یک شب ادامه داشت. وقتی به مصدوم رسیدیم، متوجه شدیم که وزن بالایی دارد. حدودا 130 کیلوگرم بود. از طرفی نمی‌توانست راه برود و یا خیلی حرکت کند. برای همین او را روی بسکت گذاشتیم. از طرف دیگر باید شرایط ایمنی را هم لحاظ می‌کردیم که سقوط نکند و این به خاطر وزن بالای فرد خیلی برایمان سخت بود. چند کیلومتر را پیاده راه رفتیم.
مصدوم هم روی بسکت بود و ما او را با خود حمل می کردیم. از ساعت هفت به بعد هم هوا تاریک شد. به تاریکی خوردیم و مسیر هم صعب‌العبور بود. همین مساله شرایط را بسیار سخت تر کرده بود. ما مصدوم را با بسکت وبا پای پیاده انتقال دادیم.
وقتی مسیر کمی بهتر شد حدودا 500 متر نیز او را با قاطر منتقل کردیم. خودش سوار قاطر شد. امکانات ما خوب بود ولی خطر امدادگران را تهدید می کرد. بحث تاریکی و خستگی و گرسنگی هم بود. حتی می خواستیم شب را آنجا بمانیم. ولی به هر صورتی بود کارگاه زدیم و او را منتقل کردیم. ما در آن دره سابقه ماموریت نداشتیم. ولی در دره‌های دیگر زیاد ماموریت داشتیم.
اتفاقا یکی از تکنیک‌های نجات دره را چند روز قبل از این ماجرا به صورت خودجوش تمرین کردیم. همان تکنیک در این حادثه به دردمان خورد و از آن استفاده کردیم. من و بچه های امدادگر هر دو هفته یک بار تمرین می‌کنیم تا در ماموریت ها با آمادگی لازم سر صحنه برویم.»

نجاتگران هلال‌احمر کودک گمشده 6 ساله را به آغوش خانواده بازگرداندند

نیروهای هلال احمر در ماموریتی دیگر یک کودک 6 ساله را به آغوش خانواده‌اش بازگرداند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان از عملیات موفق آمیز ۴ ساعته تیم های هلال‌احمر در روز عاشورای حسینی برای یافتن کودک مفقودی ۶ ساله خبر داد.
حکمت الله‌هاشمی‌گفت: «ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه روز سه‌شنبه، گزارشی مبنی بر مفقودی پسر بچه‌ شش ساله در روستای آغوزلو در روز عاشورای حسینی توسط مردم به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری هلال‌احمر استان اطلاع داده شد.
بلافاصله یک تیم عملیاتی از جمعیت هلال‌احمر شهرستان خدابنده همراه با یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. کودک ۶ ساله پس از ۴ ساعت عملیات جستجو در فاصله ۱۵ کیلومتری روستای آغوزلو پیدا شد.
 این کودک بدلیل حضور حجم انبوه عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) در مراسمات روز عاشورای حسینی، از خانواده جدا شده و مسیر خود را گم کرده بود. نجاتگران هلال‌احمر پس از اتمام عملیات ، کودک مفقودی را به عوامل نیروی انتظامی تحویل دادند. این عملیات ساعت ۱۵:۰۰ روز سه شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۳ به پایان رسید.»
هاشمی از هموطنان خواست، در صورت گرفتار شدن در سوانح و حوادث برای دریافت خدمات امدادی بدون محدودیت زمانی با شماره ۱۱۲ ندای امداد تماس بگیرند.