باج‌خواهی دقیقه نودی نتانیاهو از بایدن

پس از مدتی رایزنی و چالش روابط نتانیاهو با کاخ سفید و به‌کارگیری لابی صهیونیستی در امریکا، نتانیاهو یک هفته دیگر در ۲۴ جولای در کنگره امریکا سخنرانی و دو روز قبل از آن هم با بایدن دیدار خواهد کرد. این سفر با هدف بهبود‌بخشی به وضعیت رژیم‌صهیونیستی و رویکرد‌های نتانیاهو در جنگ نسل‌کشی در غزه برنامه‌ریزی شده است و از آنجا که اروپا انتقادات بیشتری از کاخ سفید و بایدن نسبت به رفتار نتانیاهو دارد، این سفر برای نتانیاهو از اهمیت زیادی در کسب و استمرار حمایت بیشتر امریکا از رژیم‌صهیونیستی برخوردار است. روز چهارشنبه نتانیاهو پس از امضای ۴۰ نماینده کنست مجبور شد در جلسه‌ای با حضور نمایندگان کنست حضور یابد و به سؤال‌های مطرح‌شده پاسخ گوید. وی با عبور از سؤالات و با تکبر و اصرار بر سیاست جنگی و جنایتکارانه در غزه، تأکید کرد با استمرار راهبرد فشار نظامی و سیاسی، حماس را به عقب‌نشینی بیشتر مجبور و اهداف اصلی جنگ را محقق خواهد کرد و سفر خود را به امریکا که با انتقاد شدید معارضه روبه‌رو است، ضروری می‌داند. از نگاه نتانیاهو، بایدن در صورت باقی‌ماندن در رقابت انتخاباتی در مقابل ترامپ بازنده است، ولی بایدن که تا پایان سال میلادی در کاخ سفید حضور دارد، برای کاهش انتقادات در مورد عدم‌حمایت جدی تسلیحاتی از اسرائیل، آماده است تا دقیقه نود هم برای نتانیاهو مفید باشد. نتانیاهو با مطرح‌شدن اخبار فراوان درباره کمبود انواع مهمات جنگی و تانک‌های میرکاوا و نیروی زرهی و دیگر امکانات رزمی در ارتش صهیونیستی و آماده‌کردن فهرست بلندبالایی از نیازمندی‌های اضطراری تسلیحاتی، در دیدار بایدن، با شانتاژ وی، دنبال تأمین حجم قابل‌توجهی از این نیازمندی‌هاست تا به شکل آشکاری در هر گام ماجراجویانه به آن‌ها تکیه کند. اگرچه با آمدن احتمالی ترامپ، نتانیاهو از حمایت سیاسی و مالی برخوردار خواهد شد، ولی تردید دارد که ترامپ خود را وارد باتلاق جنگ‌افروزی اسرائیل در غرب آسیا کند و ارسال کمک‌های تسلیحاتی ممکن است با سؤال مواجه شود.
در عین حال، مکالمه تلفنی وزیر دفاع امریکا، ژنرال آستین با گالانت، وزیر دفاع رژیم‌صهیونیستی محتوایی همسو با رویکرد نتانیاهو ندارد و گالانت اصرار دارد که باید به سرعت به توافق آتش‌بس بپردازند و این مسئله با موضع آستین مطابقت دارد. شاید نتانیاهو در یک هفته باقی‌مانده تا دیدار با بایدن، مجدداً به مذاکرات دوحه بازگردد و آن را چاشنی باج‌خواهی خود از بایدن کند و بایدن نیز برای اثبات جایگاه حمایتی‌اش از اسرائیل به بخشی از نیازمندی‌های تسلیحاتی نتانیاهو پاسخ مثبت دهد.
نتانیاهو در یک نیازمندی فوری و راهبردی کوتاه‌مدت، به شاخص‌هایی فکر می‌کند تا نتیجه جنگ جنایتکارانه و شکست‌خورده را معکوس جلوه دهد و در قدرت باقی بماند، حتی اگر این نیاز راهبردی به یک جنگ ویرانگر منطقه‌ای منتهی شود، درحالی که کاخ سفید و شاید ترامپ و جمهوری‌خواهان، از یک جنگ گسترده منطقه‌ای استقبال نکنند و آن را برای منافع امریکا مخاطره‌آمیز ارزیابی کنند، بنابراین اصرار نتانیاهو برای پایان ندادن به جنگ در غزه یا خط و نشان کشیدن برای لبنان، نیازمند امکانات بیشتری است تا بتواند بر مخالفت‌های ارتش و دستگاه‌های امنیتی و معارضه وسیع در اسرائیل غلبه کند و شرایط را حتی‌الامکان به نفع خود تغییر دهد، به همین دلیل سفر به امریکا برای نتانیاهو، حیاتی است. وی نیازمند حمایت مطلق سیاسی، مالی و کسب نیازمندی‌های تسلیحاتی است تا از بن‌بست نظامی و عملیاتی در غزه و منطقه خارج شود.