پیشروی «سلمان فارسی» تا واقعه غدیر و رحلت پیامبر (ص)

داوود میرباقری از آنجا که کارگردان بیش‌فعالی است و سابقه او نیز همین را نشان می‌دهد، به احتمال زیاد اگر از سریال سلمان فارسی هم فارغ شود، بیکار نمی‌ماند و به سرعت ساحت‌های جدیدی را در عرصه هنر نمایش تجربه خواهد کرد و چه بهتر که صداوسیما از این نخبه عرصه نمایش کشور بیشترین بهره را ببرد و با بسط فیلمنامه سلمان فارسی بسیاری از وقایع مهم صدر اسلام را به دست او و تیم حرفه‌ایش که در قالب سریال سلمان ساخته به تولید برساند.  امید می‌رود داوود میرباقری سریال سلمان را تا ماجرای غدیر خم پیش ببرد و این به‌طور قطع یک خبر خیلی خوب برای شیعیان و محبان امیرالمؤمنین علی (ع) محسوب می‌شود. از غدیر به عنوان مهم‌ترین واقعه تاریخ اسلام یاد می‌شود، اما هنوز در ایران فیلم یا سریالی حول این موضوع ساخته نشده، ولی خبر می‌رسد که قرار است سریال سلمان با رسیدن به موضوع غدیر و حتی جلوتر از آن با واقعه تلخ رحلت پیامبر اسلام (ص) به پایان برسد. هرچند از ادامه پیدا کردن داستان سریال به پس از واقعه غدیر نیز سخن به میان رفته است. موضوعی که مایه خرسندی و امیدواری است، چراکه انتظار نمی‌رود جز داوود میرباقری کارگردان دیگری بتواند این واقعه را به نحوی مطلوب تصویری و نمایشی کند. 
در چند روز گذشته خبری غیررسمی منتشر شد که تولید سریال سلمان فارسی تا سال ۱۴۰۸ به طول می‌انجامد. این خبر پس از مدتی از سوی برخی مسئولان صداوسیما تکذیب شد، چراکه برخی این خبر را ناشی از اطاله تولید سریال تلقی کردند و در رویکردی طعنه‌آمیز پای پروژه سلمان فارسی را به رکورد‌های گینس کشاندند، اما می‌توان حدس زد ادامه یافتن کار تا سال ۱۴۰۸ به دلیل عقب افتادن پروژه مطرح نشده، بلکه این گمان می‌رود که تصمیماتی مبنی بر بسط و گسترش فیلمنامه به زمانی جلوتر، یعنی پس از واقعه غدیر مطرح باشد. احتمالاً مسئولان رسانه ملی از گذشته درس گرفته‌اند و به این برآیند رسیده‌اند که نباید اشتباه پس از اتمام پروژه مختارنامه را تکرار کنند که سبب شد یک دوره تقریباً ۱۰ ساله از عمر داوود میرباقری صرف تولید آثاری دم‌دستی و متوسط در نمایش خانگی شود. کارگردانی که توانمندی‌های او در سبک تاریخی مثال زدنی است، اما درک این موضوع از سوی مدیران وقت رسانه ملی بهنگام انجام نشد. 
هنوز مشخص نیست تمهیدات میرباقری برای روایت داستان‌های سلمان فارسی در ۴۰ قسمت پیش‌بینی‌شده چیست؛ آیا سریال در ماجرای غدیر به پایان می‌رسد یا تا رحلت پیامبر اکرم (ص) ادامه پیدا خواهد کرد؟ 
این مجموعه تلویزیونی که با بیش از یکهزار بازیگر اصلی و ۴ هزار بازیگر فرعی از نزدیک به پنج سال گذشته تاکنون کار خود را شروع کرده است تا مهر امسال در شاهرود به کار خود و در فاز ایران ادامه خواهد داد. 


در این فاز که فصل ایران باستان است برای اولین‌بار در جهان، ۱۰۰ سال تاریخ ایران و دوره ساسانی از زمان خسرو انوشیروان، هرمز، قباد، مرگ خسروپرویز، شیرین، فرهاد، بهرام چوبین و بسیاری از اسطوره‌های تاریخ ایران باستان به تصویر کشیده می‌شود. 
اما درباره بازیگران که هر روز گمانه‌زنی‌ها در این‌باره به اوج خودش می‌رسد؛ دوران جوانی سلمان با بازی امیر رضایی جلوی دوربین داوود میرباقری است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد ستاره اسکندری در نقش مادر سلمان در جمع بازیگران این مجموعه تلویزیونی حضور دارد. 
بیش از ۴۰ بازیگر خارجی جلوی دوربین داوود میرباقری حاضر شده و چراغ‌خاموش بازی کرده‌اند و دو نفر از آن‌ها که تونسی و ارمنستانی بودند هم دار فانی را وداع گفته‌اند. 
همانطور که اشاره شد این روز‌ها نقش جوانی سلمان فارسی جلوی دوربین است. این نقش را امیر رضایی بازی می‌کند که بیشتر روی صحنه تئاتر و چند تله‌فیلم تلویزیونی دیده شده است. انتخاب او بیشتر به‌خاطر جنبه شبیه بودن به شجاع‌نوری بوده است. البته این شخصیت بخش نوجوانی و کودکی هم دارد که به مرور بازیگرانش انتخاب می‌شوند و جلوی دوربین می‌روند. 
کنار نام بازیگرانی که اشاره شد، می‌توان به حضور یوسف صیادی، حسام منظور و تورج نصر اشاره کرد، بازیگرانی که حضورشان آرام‌آرام رسانه‌ای شد، مثلاً در برهه‌ای تصویری از تورج نصر با علیرضا شجاع‌نوری بازیگر نقش سلمان فارسی منتشر شد که نشان می‌داد این بازیگر و دوبلور پیشکسوت در چند نقش حضور متفاوتی را در این سریال تجربه می‌کند. 
 نقش مهم حسام منظور 
گفته می‌شود حسام منظور در این سریال نقش مهمی را به‌عهده دارد و نقش پدر سلمان فارسی را بازی می‌کند. همچنین انوش معظمی که در سریال مختارنامه هم نقش حرمله را با یک هیبت متفاوتی ایفا کرد، این روز‌ها به عنوان یک سپهسالار نقش جدیدی را جلوی دوربین داوود میرباقری تجربه می‌کند. 
یکی از کاراکتر‌های دیگر این سریال را مهدی فقیه ایفا کرد که قبلاً هم در سریال‌های تاریخی مثل ملک سلیمان از او نقش‌های شگرفی دیده‌ایم. او مقابل دوربین داوود میرباقری هم در نقش «جذامی» ظاهر می‌شود. البته چندی بعد به حضور احترام برومند، علی دهکردی و چند تن از بازیگران دیگر هم اشاره شد، علی دهکردی که کمتر درباره نقش و حضور او در این سریال صحبت شده، گفته می‌شود نقش یک سردار ایرانی را بازی می‌کند.   ایفای نقش خالق سربداران
همچنین بازیگرانی همچون محمدعلی نجفی که او را بیشتر به‌عنوان خالق سربداران می‌شناسیم در این سریال ایفای نقش دارند، همین‌طور از نقش متفاوت یوسف صیادی که نقش یک کاروانسرادار را بازی می‌کند، صحبت می‌شود. 
اما گمانه‌زنی‌ها کماکان ادامه دارد و نام‌های بازیگرانی همچون الهام کردا به گوش می‌رسد یا شکرخدا گودرزی، آتش تقی‌پور و حتی محمد فیلی و برخی بازیگران دیگر از حضورشان در این سریال می‌گویند. به‌تازگی فصل ایران شروع شده و در بسیاری از بخش‌ها باقی‌مانده بازیگران دیگری به جمع هنرمندان سریال سلمان فارسی می‌پیوندند، چراکه داوود میرباقری با یک ظرافت و وسواس خاصی بازیگران را انتخاب می‌کند و آرام‌آرام به کار اضافه می‌شوند. 
پیگیری‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد سریال فیلمبرداری شده و کار تصویربرداری فصل ایران باستان با فشردگی پیش می‌رود. همه تلاش کارگردان و گروه هنرمندان و عوامل بر رسیدن سریال به پخش در سال ۱۴۰۵ است. 
همچنین گفته می‌شود این روز‌ها خانه پدری سلمان فارسی در حال ساخت است و بازسازی دکور‌های شهرک نور که اغلب در فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» مجید مجیدی استفاده شده، در دستور کار است تا برای فصل حجاز سریال «سلمان فارسی» مورد استفاده قرار گیرد. 
بنا بر رایزنی‌های انجام شده، قرار است سال آینده فصل حجاز فیلمبرداری شود.   جای خالی آسیب‌شناسی هزینه تولیدات تاریخی 
درباره هزینه‌های تولید سریال فاخری، چون سلمان و مقایسه آن با هزینه آثار تاریخی فاخر در جهان آمار مشخص و دقیقی در دسترس نیست، اما گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد هزینه سریال‌های تاریخی فاخر در ایران به مراتب سنگین‌تر از نمونه‌های مشابهی است که در سایر کشور‌ها از جمله ترکیه، کره‌جنوبی و هندوستان جلوی دوربین می‌روند. به نظر می‌رسد برای بالا بردن کمیت آثار تاریخی در ایران جای خالی یک آسیب‌شناسی مؤثر در قالب یک پژوهش دقیق جهت پی بردن به چرایی بالا بودن هزینه‌ها نسبت به کشور‌های دیگر و راه‌های کاهش این هزینه‌ها به شدت احساس می‌شود. آسیب‌شناسی که می‌تواند در صورت انجام شدن دورنمای امیدوار‌کننده‌تری از تولیدات فاخر تاریخی را در ایران ترسیم کند.