بایدن اسرائیل دوست، ترامپ دوست اسرائیل

جوان آنلاین: جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا یک بار دیگر به صراحت خود را یک صهیونیست خواند. فقط با در نظر گرفتن حمایت‌های همه‌جانبه او از صهیونیست‌ها طی ماه‌های گذشته، این اعتراف چندان عجیب نبود. اگرچه رقیب جمهوری‌خواه او در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون چنین تعبیری را برای خود به کار نبرده، اما سابقه او هم در واسطه‌گری برای عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو با کشور‌های عربی که گرایش دست راستی‌های اسرائیل به او را به دنبال داشته، فقط یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد، هر کدام از دو رقیب اگر در انتخابات پیروز شوند، تمام قد در زمین رژیم‌صهیونیستی بازی خواهند کرد.  جو بایدن سابقه طولانی در حمایت از صهیونیست‌ها دارد. او از زمانی که در کنگره بود، تلاشی همه‌جانبه را در حمایت از سیاست‌های تل‌آویو در پیش گرفت و پس از جنگ غزه هم در حمایت تسلیحاتی و مادی و زبانی از رژیم‌صهیونیستی کوتاهی نکرد. این چهره دموکرات، طی هفته‌های گذشته، دست‌کم یک بار بر صهیونیست‌بودن خود تأکید کرده بود و حالا به تازگی نیز یک بار دیگر خود را «صهیونیست» نامیده است. بایدن در گفت‌وگویی که یک روز قبل از ترور نافرجام دونالد ترامپ انجام شد و روز سه‌شنبه منتشر شد، نه تنها خود را متعهد به ماندن در رقابت‌های انتخاباتی دانست بلکه یک بار دیگر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا یک «صهیونیست» هستید یا نه، صراحتاً گفت: «بله هستم» و دیدگاهش را اینطور تشریح کرد: «برای صهیونیست‌بودن لازم نیست یهودی باشید. صهیونیسم به این مسئله اشاره دارد که آیا اسرائیل به دلیل پیشینه تاریخی در مورد نحوه آزار و اذیت آنها، پناهگاه امنی برای یهودیان است یا خیر. بسیاری از مردم نمی‌دانند صهیونیست کیست.» او در ادامه گفت: «من کسی هستم که همه دارایی‌ها را در اختیار قرار دادم. من همان کسی هستم که اطمینان حاصل کردم و از مصری‌ها خواستم مرز‌ها را باز کنند تا کالاها، دارو و مواد غذایی عبور کنند. من از فلسطینی‌ها بسیار حمایت کرده‌ام، اما حماس، آن‌ها یک مشت اراذل هستند.» بایدن سخنرانی خود در نشست سران ناتو در واشینگتن‌دی‌سی را هم فرصتی برای دفاع از سیاست‌های خود در قبال جنگ غزه دانسته و گفته بود: «به دلیل همین سیاست‌ها نیز من اکنون در اسرائیل محبوب‌تر از امریکا هستم.» اظهارات بایدن، ناظر به نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو (Pew) در ماه جاری میلادی است که نشان می‌دهد ۵۷‌درصد از اسرائیلی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی به سیاست‌های بایدن در مدیریت امور جهانی اعتماد دارند و تنها ۳۹‌درصد از شهروندان امریکایی به سیاست‌های بایدن در امور جهانی اعتماد دارند. 
 «اسرائیل» دوستی بهتر از ترامپ ندارد
ترامپ روی دیگر سکه انتخابات امریکا قرار دارد و صهیونیست‌ها به آینده حضور وی روی صندلی ریاست جمهوری چشم دوخته‌اند. باراک راوید، گزارشگر آکسیوس معتقد است که متحدان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی طی سه سال گذشته، دست کم چهار بار با ترامپ دیدار کرده‌اند تا روابطی را که پس از تبریک نتانیاهو به بایدن در سال ۲۰۲۰ به سردی گراییده است، بهبود بخشند. دستیاران نتانیاهو نگرانند که اگر ترامپ در انتخابات نوامبر برنده شود، روابط واشینگتن- تل‌آویو به اندازه دوره اول ریاست جمهوری ترامپ نزدیک نخواهد بود، با این حال پس از اینکه نتانیاهو ویدئویی در محکومیت سوءقصد روز شنبه برای ترامپ ارسال و ترامپ آن را در سایت شبکه اجتماعی تروث پست کرد، امید‌ها به گرمی روابط طرفین بیشتر شده است، البته ترامپ به رغم اینکه هنوز می‌گوید شخصاً نتانیاهو را دوست دارد، اما با ابراز نارضایتی در موارد دیگری، تأکید دارد که کابینه نتانیاهو در مورد صلح با فلسطینی‌ها جدی نیست و نقش فعالی در ترور شهید قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایفا نکرده و عواقب این اقدام را متوجه امریکا کرده است. با تکیه بر همین نارضایتی، از زمان حملات هفتم اکتبر و آغاز جنگ غزه، ترامپ حمایت کلی خود را از اسرائیل اعلام کرده، اما از نتانیاهو حمایت نکرده است. یکی از مشاوران سابق ترامپ به آکسیوس گفته که ترامپ پس از انتخابات از نتانیاهو ناامید شده و همچنین نگران سیاست‌هایی است که به هفتم اکتبر منجر شد، با این حال، این مشاور ابراز امیدواری کرد ترامپ قادر به همکاری با نتانیاهو خواهد بود. انتظار می‌رود نتانیاهو هفته آینده برای دیدار با بایدن و سخنرانی در کنگره به واشینگتن سفر کند. به گفته یکی از دستیاران نتانیاهو، در حال حاضر برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ در این سفر وجود ندارد. «جیمز دی ونس» سناتور ایالت اوهایو که در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان به عنوان گزینه معاونت ترامپ معرفی شد، دیگر لنگر تمایل شدید ترامپ به صهیونیست‌هاست. سیاست‌های وی در نزدیک‌بودن به صهیونیست‌ها شهرت دارد. او با فاکس‌نیوز گفت وگویی داشته که به صورت خلاصه در این گفتگو، ابعاد دیدگاه‌های خود درباره صهیونیست‌ها را آشکار کرده است. دی ونس گفت: «جو بایدن کار را برای پیروزی اسرائیل در جنگ دشوار و دشوارتر می‌کند.» این چهره جمهوری‌خواه با بیان اینکه اسرائیل، دوستی بهتر از ترامپ ندارد، خاطرنشان کرد: «دو عامل مهم هستند. نخست اینکه باید هر چه سریع‌تر به جنگ خاتمه داد، زیرا هر چه طولانی‌تر می‌شود، موقعیت برای اسرائیل سخت‌تر می‌شود و دوم اینکه باید گفتگو‌های مربوط به عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان‌سعودی را مجدداً از سر گرفت.»
 رقابت تنگاتنگ در نظرسنجی‌ها
بر اساس نظرسنجی جوییش سیندیکیت نیوز، اگر صهیونیست‌ها تصمیم‌گیرنده بودند، دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواه، جو‌بایدن را با قاطعیت در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) شکست می‌داد. بر اساس این نظرسنجی، ۵۵‌درصد از صهیونیست‌ها ترجیح می‌دهند ترامپ را انتخاب کنند، ۳۴‌درصد بایدن را ترجیح می‌دهند و ۱۱‌درصد نیز نظری در این مورد ندارند. دلیل چنین تمایلی این است که ساکنان اراضی اشغالی مطمئن نیستند، آیا بایدن طرفدار اسرائیل است یا خیر. ۵۰‌درصد معتقدند که او از اسرائیل حمایت می‌کند، اما ۴۳‌درصد چنین دیدگاهی نداشتند و ۷‌درصد هم موضع‌گیری نکردند. میان جوانان صهیونیست، حمایت از ترامپ در برابر بایدن ۹۵ درصد به ۵‌درصد است. اینکه بایدن حمایت یهودیان را از دست بدهد، می‌تواند به قیمت خارج‌شدن کرسی ریاست جمهوری از دست دموکرات‌ها تمام شود، البته یهودیان در امریکا نگاه مثبت‌تری به بایدن دارند. یکی از نظرسنجی‌ها که روز چهارشنبه، مؤسسه غیرحزبی یهودی الکترال از ۸۰۰ بزرگسال امریکایی یهودی منتشر کرد، نشان می‌دهد بایدن با اختلاف ۶۷‌درصد به ۲۴‌درصد از ترامپ در رقابت رودررو و ۶۴‌درصد به ۲۶‌درصد در زمان حضور نامزد سوم، پیشتاز است. این نظرسنجی با یک نظرسنجی برخط از هزارویک یهودی که کمیته یهودیان امریکا انجام داده است، مطابقت دارد که نشان می‌دهد بایدن با ۶۱ بر ۲۳ از ترامپ پیشی گرفته است.