مصوباتی برای ترسیم معادله «کابینه»


هادی محمدی – پس از پایان دهه محرم و عبور از فضای معنوی خاص  این روزها و اقدامات رئیس جمهور منتخب در نزدیک شدن به شخصیت های مذهبی طرف مقابل و سر زدن به هیئت معروف تهران ،  شب گذشته نیز محمد جواد ظریف رئیس شورای راهبری انتقالی کابینه چهاردهم به تلویزیون دعوت شد تا از مراحل و روند تشکیل کابینه جدید بگوید . این اولین نشانه مهم در همکاری دولت جدید و صداوسیماست و نشان می دهد صداوسیما قبول کرده ظریف نفر اصلی در تشکیل لیست پیشنهادی دولت به رئیس جمهور است و براساس حکم پزشکیان باید بتواند برای مردم توضیح داده و شفاف سازی کند . با این حال رئیس شورای راهبری انتقالی کابینه چهاردهم عصر روز گذشته آخرین مصوبات و تصمیمات این شورا را در بستر فضای مجازی برای مردم تشریح کرد .محمدجواد ظریف در گزارش جدید خود به مردم در مورد فرایند انتخاب کابینه دولت پزشکیان با اشاره به برگزاری دهمین جلسه شورای راهبری گفت: کارگروه‌های گزینش نامزدهای پست وزارت از افراد متخصص و اقشار مختلف جامعه از جمله بانوان، جوانان گروه های صنفی و دانشگاهی تشکیل شده و شفافیت
 مهم ترین محور کار این گروه هاست.



مهم ترین ویژگی وزرا
وی مهم ترین معیار انتخاب وزرای دولت چهاردهم را پایبندی به مبانی جمهوری اسلامی، پایبندی به گفتمان و رویکرد دکتر پزشکیان و پاک دستی دانست و افزود در جلسه شورای راهبری برای افزایش شفافیت و جلوگیری از تعارض منافع دو مصوبه به تصویب رسید: بر این اساس اعضای کارگروه‌های انتخاب وزرای دولت اجازه مذاکره خارج از جلسات کارگروه با نامزدهای پست وزارت را نخواهند داشت و در صورت وقوع چنین موضوعی، فرد خاطی از کلیه روندهای انتخاب دولتمردان کنار گذاشته خواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای راهبردی، نامزدهای پست وزارت نمی‌توانند در رای گیری کارگروه ها شرکت کنند و چنانچه عضوی از یک کارگروه نامزد پست وزارت شود آن فرد با فرد مشابه از نظر تخصص جایگزین خواهد شد.
ظریف با بیان این که این روند برای انتخاب وزرا و دولتمردان برای اولین بار پس از انقلاب تجربه می‌شود، اظهار امیدواری کرد با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه امروز شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، شفافیت در روند انتخاب دولتمردان افزایش یافته و تعارض منافع به حداقل برسد.

بهزاد نبوی: شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده
اما روند جدید انتخاب وزرا در کنار فضاسازی های مختلف از سوی برخی رسانه ها و شخصیت های رسانه ای باعث واکنش هایی شده است . بهزاد نبوی پیش کسوت اصلاحات در اعتراض به سهم‌خواهی عده‌ای از اصلاح‌طلبان از دولت چهاردهم، با نوشتن متنی از آن‌ها خواسته تا دست از این کار بردارند .نبوی نوشت :  با سلام، با مطالعه مطالب دوستان، به نظر می‌رسد شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده. از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم، به خاطر ایران و به خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند. پیشنهاد می‌کنم رئیس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند، تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند. ارادتمند همه، اصلاح‌طلب سابق و به قول تحول‌خواهان، استمرارطلب امروز.

واکنش ضرغامی و اسلامی به احتمال حضورشان در کابینه پزشکیان
اما به توجه به خبرهای شنیده شده مبنی بر این که قرار است یک دولت اجماع ملی شکل بگیرد و احتمال حضور برخی از اعضای دولت رئیسی نیز وجود دارد ، روز گذشته خبرنگاران از عزت ا... ضرغامی وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم که جزو گزینه های احتمالی ابقاست پرسیدند آیا برای دولت بعد هم انتخاب شده یا خیر که وی بدون رد یا تایید موضوع ، صرفا گفت : بعدا صحبت می‌کنم. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت سیزدهم نیز که نامش برای ابقا در سازمان یا رفتن به وزارت راه و شهرسازی به گوش می رسد در واکنش به چنین خبرهایی به طنز گفت : از این سوالات خطرناک نکنید هیچ چیز معلوم نیست .  
روز گذشته سایت خبرآنلاین نیز  که به لحاظ سیاسی به علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی نزدیک است    در یک گمانه زنی نوشت : برای سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی اسامی زیادی به گوش می‌رسد؛ از جمله علی لاریجانی؛ با ۱۲ سال سابقه ریاست مجلس، ۱۰ سال ریاست بر سازمان صدا و سیما و دو سال دبیری شورای عالی امنیت ملی در زمان احمدی‌نژاد که نهایتا بابت اختلاف‌ با رئیس دولت وقت در مذاکرات پرونده هسته‌ای، عطای دبیری شورا را به لقایش بخشید و استعفا کرد. لاریجانی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۷ به عنوان نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی فعالیت داشت و از آن سال تا خرداد ۱۳۹۹، به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی عضو شورا بود.خبرآنلاین ادامه داد:  مهم ترین دستور کاری که دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت چهاردهم خواهد داشت، پرونده هسته‌ای خواهد بود؛ لاریجانی احتمالا از این بابت نامش مطرح می‌شود که در این موضوع از جمله افراد مسلط به شمار می‌رود و البته مهم تر، قدرت لابی و چانه‌زنی اوست که لاریجانی به این توانایی‌اش شهره است. نکته دیگر در رابطه با لاریجانی، عدم درگیر ‌بودنش با مسائل حاشیه‌ای مرتبط با تحریم‌ها و رویکرد تعاملی او در زمان مذاکرات هسته‌ای منجر به توافق برجام است.
سایت اقتصادی تجارت نیوز نیز به گمانه زنی در مورد گزینه های سکان‌داری وزارت نیرو پرداخت و نوشت : با وجود ادامه رایزنی‌ها، تاکنون ۱۰ نفر زیر بیشترین اقبال را برای سکان‌داری وزارت نیرو دارند.
 ۱- ناصر ترکش دوز ۲- حبیب ا... بی‌طرف ۳- عباس علی آبادی ۴- رضا اردکانیان ۵- محمدرضا شمسایی ۶- اتابک جعغری ۷- کاوه مدنی ۸- محسن طرزطلب ۹- محمد حاج‌ رسولی‌ها ۱۰- سید محمدرضا رضازاده

اسامی اعضای شورای راهبری دولت
همچنین کانال تلگرامی علی قلهکی فعال رسانه ای نیز به انتشار اعضای احتمالی شورای راهبری انتقالی کابینه چهاردهم پرداخت و نوشت : ️۱- محمدجواد ظریف  ۲- علی ربیعی
️۳- علی عبدالعلی زاده ️۴- هادی خانیکی
️۵- محسن رنانی️۶- مجتبی لشکربلوکی
️۷- علی طیب نیا️۸- سیدرضا صالحی امیری
️۹- علی تاجرنیا️۱۰- فیاض زاهد
️۱۱- محمد رهبری️۱۲- سمیه توحیدلو
️۱۳- امین عارف نیا️۱۴- محمدرضا جلایی پور
️۱۵- محمد کبیری️۱۶- علی شکوری راد
اعضای این شورای هستند . قلهکی در ادامه نوشت :  بر اساس گفته‌های محمدجواد ظریف، خروجی کمیته های مختلف به اعضای شورای راهبری با ترکیب بالا ارسال و از این بین ۳ تا ۵ گزینه برای هر وزارتخانه یا سازمان، انتخاب و به پزشکیان معرفی می‌شوند.این درحالی است که یک منبع آگاه در شورای راهبری ، ضمن عدم تایید این اسامی گفت این لیست کامل و دقیق نیست ضمن این که تصمیم شورا بر عدم اعلام رسمی اسامی افراد عضو است .12 روز دیگر زمان مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی است . پزشکیان می تواند روز تحلیف یا حداکثر دو هفته پس از تحلیف لیست 19نفره وزرای خود را به مجلس برای کسب رای اعتماد معرفی کند . در دولت علاوه بر 19 وزیر که  حق رای دارند ، معاون اول ، رئیس دفتر رئیس جمهور و ده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان هم حضور دارند .