اخبار کوتاه


وعده پزشکیان
برای حل مشکلات اصناف و بازاریان
مسعود پزشکیان دیروز در دیدار با بازاریان و کسبه تهران گفت: مشکلات اصناف و بازاریان را با کمک خود آنها حل می‌کنیم. مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب امروز پنجشنبه با حضور در مراسم عزاداری دوازدهم محرم بازاریان، بی‌واسطه، دغدغه‌های شماری از کسبه و نمایندگان بازار تهران را شنید. وی گفت: اداره کشور در گرو رونق بازار و تولید است و ما مشکل بازار را مشکل کشور می‌دانیم و برای حل این مشکلات تلاش خواهیم کرد. اگر شما کار را درست انجام دهید و بازار رونق داشته باشد و خرید و فروش و تولید برقرار باشد، مملکت خوب اداره می‌شود؛ ولی اگر اینجا (بازار) مشکل داشته باشد، مملکت مشکل خواهد داشت. پزشکیان افزود: در نتیجه هر کاری از دست ما بر بیاید که روند و کار شما را تسهیل کنیم که راحت‌تر به امور خود بپردازید، ان‌شاء‌الله این کار را خواهیم کرد. دولت چهاردهم وظیفه خود می‌داند که تسهیل امور را برای رونق تولید در دستور کار قرار دهد. دولت چهاردهم تلاش می‌کند تا تمامی مشکلات موجود بر سر راه اصناف و بازاریان را با کمک خود آنها حل کند.

تعویق جلسه شورای مناطق آزاد و لغو یک انتصاب به دستور مخبر
دستیار ویژه سرپرست ریاست‌جمهوری گفت: جلسه شورای مناطق آزاد بنا به دستور آقای ‎مخبر تعویق، انتصاب یکی از مناطق ویژه اقتصادی ملغی و احکام دیگری با دقت پیگیری شده است. کاوه اشتهاردی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بعضی موضوعات که این روزها در فجازی آمده، مشکل آن از قبل با تدبیر حل اما برخی به انتشار خبرش اصرار دارند. جلسه شورای مناطق آزاد بنا به دستور دکتر ‎مخبر تعویق، انتصاب یکی از مناطق ویژه اقتصادی ملغی و احکام دیگری با دقت پیگیری شده. تصمیمات لازم مطابق قانون و بدون حاشیه گرفته شده و می‌شود.»

نمایندگان مجلس یکشنبه



به دیدار رهبری می‌روند
سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم با مقام معظم رهبری در روز یکشنبه ۳۱ تیرماه خبر داد. علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه هفته آینده بعد از بررسی گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی و تعیین اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، به مناسبت شروع به کار مجلس دوازدهم به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت. وی افزود: همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی روز سه شنبه و وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته آینده برای ارائه گزارش در مجلس حضور پیدا می‌کنند.

حزب دموکرات آمریکا روند کاندیداتوری بایدن را به تعویق انداخت
حزب دموکرات آمریکا روند نامزدی کاندیدای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به طور قابل توجهی به تأخیر انداخته است. این حزب اعلام کرده که یک فراخوان مجازی برای معرفی جو بایدن، رئیس جمهور به عنوان نامزد دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۴ که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، اکنون در ماه اوت برگزار خواهد شد. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، قرار بود کمیته ملی دموکرات دیروز (جمعه) تشکیل جلسه دهد و قوانین این رویه را که ابتدا در ماه مه برای اطمینان از دسترسی به آرا پیشنهاد شد، نهایی کند. با این حال، در روزهای اخیر، برخی از اعضای حزب به «تعجیل» در روند تأیید کاندیدای حزبی قبل از کنوانسیون اعتراض کرده‌ بودند. «لی دوتری» و «تیم والتس»، فرماندار مینه‌سوتا از رهبران کمیته قوانین کنوانسیون ملی دموکرات در نامه‌ای که به رویت شبکه خبری سی.بی.اس رسیده، نوشتند: «در هیچ‌یک از موارد نباید تعجیل صورت گیرد.» این نامه که روز چهارشنبه برای ۱۸۶ عضو کمیته ارسال شد، تأیید می‌کند که «هیچ رأی گیری قبل از ۱ اوت آغاز نخواهد شد»، اما خاطرنشان می‌کند که نامزدی مجازی هنوز قبل از شروع کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ۱۹ اوت برگزار می‌شود.

تاکید باقری بر توقف
حمایت جامعه جهانی از اسرائیل
سرپرست وزارت امور خارجه که برای شرکت در دو نشست‌ شورای امنیت در خصوص فلسطین و چندجانبه‌گرایی در نیویورک به‌ سر می‌برد، در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود با خانم «میریانا اسپولیاریک ایگر» رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ دیدار و گفت‌وگو کرد. علی باقری در این دیدار ضمن تشکر از تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خصوص فلسطین و غزه، شرایط انسانی مردم مظلوم فلسطین را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌ها برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند. وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه هر ساعت بیش از بیست نفر در غزه کشته و مجروح می‌شوند؛ آنچه اتفاق افتاده، یک فاجعه انسانی است. جامعه جهانی باید به سرعت رژیم صهیونیستی را متوقف و پاسخگو کند. خانم میریانا اسپولیاریک ایگر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در این دیدار با تشکر از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به صلیب سرخ، از وضعیت وخیم انسانی در غزه شدیداً اظهار نگرانی کرد. وی با تشریح تلاش‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ در ارسال کمک‌ها و کاهش آلام انسانی ساکنان غزه گفت: تمام تلاش‌های خود را به منظور ارسال کمک‌های انسانی به غزه بکار می‌برد.