چراغ سبز پزشکیان به رقبا


هادی محمدی
-این روزها بیشترین خبری که حول پزشکیان و دولت چهاردهم منتشر می‌شود مربوط به کابینه‌ای است که رئیس‌جمهور جدید باید تا یک ماه آینده از آن رونمایی کند؛ کابینه‌ای که چینش آن از چند جهت واجد اهمیتی مضاعف نسبت به دولت‌های پیشین است. نخست آن که پزشکیان به‌رغم وابستگی کامل به تشکیلات اصلاحات در ایام انتخابات تاکید بر آن داشت که به عنوان چهره‌ای غیرحزبی وارد انتخابات شده است. دوم آن که کابینه معرفی‌شده از سوی رئیس دولت چهاردهم نقشه راهی از مسیر این دولت را به جامعه نشان می‌دهد.دیروز اما مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در نشست با رؤسای ستاد‌های اصولگرا، با تاکید بر به کارگیری افکار و سلایق مختلف گفت: قرار بود طبق شاخصه‌ها کار را ادامه دهیم و کسانی که نسبت به آن اعتراض دارند، یکی از شاخصه‌ها را اضافه یا یکی را حذف کنند و اگر هم شاخص درست است طبق آن افراد را معرفی کنید. بنده به تمام افراد از جمله آقای قالیباف، رضایی و حتی جلیلی هم گفتم افرادتان را معرفی کنید. اگر معتقدید شاخصی ضعیف است شما شاخص دیگری بگویید تا اضافه کنیم. طبق این شاخص‌ها همه افراد را جمع می‌کنیم و از میان آن ها بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم، با این روش دستمان پر است.

مردم به نگاه بسته و تمامیت خواه رای ندادند


رئیس جمهور منتخب با بیان این که مردم به نگاه بسته و تمامیت خواه رای ندادند، درباره برخی انتقاد‌ها که «پزشکیان برنامه‌ای برای دولت ندارند»، گفت: بنده در انتخابات گفتم برنامه‌ام سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است و برخی‌ها در انتخابات به بنده گفتند شما برنامه ندارید و تعریفی هم از برنامه نمی‌توانید ارائه دهید، اما قطعاً بنده بهتر از آنان می‌دانم برنامه چیست. بنده دوره‌های مختلف در انگلستان، آمریکا، سوئیس و ...دیدم و مدیریت هم کردم، پس می‌دانم برنامه چیست، اما شما چگونه خارج از سازمان برای درون سازمان برنامه می‌نوشتید؟ در کجای دنیا در خارج از یک سازمان برای داخل سازمان برنامه می‌نویسند و آیا اصلاً چنین چیزی امکان پذیراست؟ حداقل یک رفرنس یا یک کتاب معرفی کنید و مدام هم این جمله را تکرار می‌کردند. طرف می‌گفت بنده طلا می‌دهم یا زمین می‌دهم! این در شرایطی است که ما قانون برنامه و بودجه داریم و طبق این قانون چنین چیزی امکان پذیر نیست بعد شما آن طلا یا زمین را از کجا می‌خواهید بدهید؟ چرا دروغ می‌گویید؟ این که اگر بنده رئیس جمهور شوم می‌توانم قانون را زیر پا بگذارم و حرف‌های خودم را عملی کنم، به نظر شما امکان پذیر است؟ پزشکیان در خصوص این که بدون پشتوانه وارد میدان انتخابات شد، گفت: خدا خواست و بنده به عرصه انتخابات آمدم وگرنه هیچ پشتوانه مالی، حزبی و قوم و خویشی نداشتم. رقبا از ما بیشتر امکانات داشتند، اما خدا خواست و ما آمدیم البته نظر مقام معظم رهبری و دستوراتی که می‌دادند در رابطه با کنترل صندوق‌ها قطعاً تأثیرگذار بود.

ظریف :کابینه ائتلافی نه، دولت وحدت ملی  تشکیل خواهیم داد
اما  محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق و رئیس شورای راهبری انتقال دولت چهاردهم، این روزها یکی از سرشلوغ ترین مسئولان کشور است. او در راس یک مجموعه 450 نفره قرار گرفته که قرار است تا 3 مرداد ماه لیستی از اعضای کابینه را به رئیس جمهور منتخب ارائه کند که جلوی هر پست حداقل نام سه نفر قرار دارد و پزشکیان می تواند یکی از این سه نفر یا حتی یک نفر دیگری خارج از این لیست را برای حضور در دولتش انتخاب و به مجلس برای گرفتن رای اعتماد معرفی کند. این مسئولیت خطیر برای ظریف دردسرهایی هم داشته و باعث شد تا تقریبا هر روز با انتشار توئیت یا ویدئو در ایسنتاگرام یا حضور در صداوسیما به ارائه گزارش از روند کار بپردازد. او برای اولین بار در سه سال گذشته، چهارشنبه شب به تلویزیون آمد و در مورد این سازوکار جدید صحبت کرد هرچند این اظهارات ظریف تا حد زیادی ابهامات و روند کار را روشن کرد اما بدون حاشیه نیز برای او نبود. آن جا که ظریف بر داشتن امتیاز ویژه برای زنان، جوانان زیر 50 سال، افرادی که سابقه وزارت ندارند و به خصوص اقلیت های مذهبی و قومی برای عضویت در دولت چهاردهم گفت که با انتقادات و حمایت های متعدد و زیادی در فضای مجازی روبه رو شد تا جایی که ظریف را مجبور کرد علاوه بر انتشار رسمی افراد عضو در شورای راهبری، پاسخ این انتقادات و حملات را نیز بدهد اما تاکید ظریف بر تشکیل دولت وحدت ملی به جای دولت ائتلافی، جلوگیری از نامزد شدن اعضای کمیته ها برای وزارت و ممنوعیت قاطع لابیگری و جلسه خارج از کمیته ها با نامزدهای وزارت از موضوعات مهم گفت‌وگوی ظریف با تلویزیون بود .همچنین وی تاکید کرد همه این سازوکار 450 نفره به عنوان بازوی مشورتی رئیس جمهور عمل کرده و تصمیم نهایی با شخص دکتر پزشکیان است.

واکنش ها به سیستم امتیازدهی
اما با پایان این گفت وگوی تلویزیونی، برخی افراد و شخصیت ها در فضای مجازی به امتیازدهی های اعلام شده از سوی ظریف اعتراض کردند. آن‌ها در مورد امتیاز دادن به اهل سنت یا غیر شیعه در برابر شیعه برای حضور در کابینه معترض بودند. همین اعتراضات باعث شد تا رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم به رغم اظهار نظر قبلی خود، فهرست اسامی اعضای این شورا را اعلام کرد و توضیحی در مورد این انتقادات که گاه تا توهین و تمسخر هم پیش رفت بدهد. محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: روندی که به ابتکار دکتر پزشکیان عزیز آغاز شده، می‌تواند با پایش و راهنمایی مردم هوشیار ایران، تجربه نو و موفقی را در مردم‌سالاری ما رقم بزند. آخرین رویدادها و نکته‌ها:
 ۱- فهرست اسامی اعضای شورای راهبری:
محمد جواد آذری جهرمی/نورالدین آهی/رحمت‌ا... بیگدلی/علی تاجرنیا/احمد ترک‌نژاد/سمیه توحیدلو/محمدرضا جلایی‌پور/محسن حاجی میرزایی/الیاس حضرتی/هادی خانیکی/علی ربیعی/محسن رنانی/محمد رهبری/فیاض زاهد/علی شکوری‌راد/ابراهیم شیخ/سید رضا صالحی امیری/محمد صدوقی/علی طیب‌نیا/محمد جواد ظریف/امین عارف‌نیا/علی عبدالعلی‌زاده/حسین عبده تبریزی/عباس عبدی/رئوف قادری/محمد قائم‌پناه/محمد کبیری/حسین مرعشی/شهیندخت مولاوردی/مصطفی مولوی/فاطمه مهاجرانی
 وی درادامه در مورد نحوه امتیاز دهی بر اساس زن یا مرد بودن یا دین یا قومیت نیز نوشت:  «تبعیض مثبت» یک روش شناخته شده جهانی برای کاستن از نابرابری‌هاست و  به معنی رهاکردن ارزش‌های جامعه ایران نیست. دولت وحدت ملی نیز به معنی دولت ائتلافی نیست و سنجه‌های وتویی در بررسی نامزدها، یعنی اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اشتهار به پاکدستی، صداقت، شجاعت و عقلانیت، نگرش ملی بدور از گرایش‌های قومی، مذهبی، جناحی و منطقه‌ای و همراهی و وفاداری به گفتمان و رویکرد رئیس جمهور نشانگر گرایش ما در پیشنهاد اعضای دولت چهاردهم است. وی ادامه داد: تلاش‌های نابخردانه گروهی اندک برای وحدت شکنی، هراس افکنی و نگران سازی جامعه متدین ایرانی از عرایض روشن این جانب در سیما به غایت مغرضانه، ضداخلاقی، ضد اسلامی و ضد مکتب امیرالمؤمنین حضرت علی و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین علیهما السلام است و تماماً خارج از چارچوب بحث برسازی شده که عمیقاً  تأسف آور است. 

 انتقاد شریعتمداری از توجه به اقلیت‌ها در دولت جدید
  اما سخنان تلویزیونی ظریف منتقدان و حامیانی داشت. حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در مطلبی با این عنوان که آقای پزشکیان دولت را به آقای ظریف اجاره داده اید؟ نوشت: باید از آقای ظریف پرسید؛ از کِی تا به حال «شیعه بودن» در جمهوری اسلامی خصوصیت و به اصطلاح، امتیاز منفی تلقی می‌شود؟! جناب عالی چه کاره‌اید و از کدام جایگاه، شیعه بودن را  در گزینش اعضای کابینه، خصوصیت منفی تلقی کرده اید؟! چه کسی به شما چنین اجازه ای را داده است؟! آقای ظریف لطفا بدون سفسطه و از این شاخه به آن شاخه پریدن که عادت شناخته شده جناب عالی ا‌ست بفرمایید که این دیدگاه شما درباره شیعه با آن چه که پیوسته و بی‌وقفه از سوی آمریکا و صهیونیست ها تبلیغ می شود چه تفاوتی دارد؟! آقای پزشکیان! آیا ریاست جمهوری را به آقای ظریف اجاره داده اید؟! پاسخ به یقین منفی است ولی اگر خدای نخواسته مثبت باشد! باید خاضعانه به جناب پزشکیان گفت: آقای ظریف مستأجر خوبی نیست. ریاست جمهوری را از ایشان پس بگیرید! شریعتمداری پیشتر نیز از دعوت صداوسیما از ظریف برای حضور در برنامه تلویزیونی انتقاد کرده و نوشته بود: آقای ظریف مسئولیت رسمی ندارند و جایگاه کنونی ایشان یک جایگاه درون‌حزبی است و از این روی دعوت از آقای ظریف نمی‌تواند توجیه قابل‌قبولی داشته باشد.همچنین محسن قنبریان خطاب به ظریف نوشت:*تبعیض مثبت به نفع اقوام و مذاهب(غیر رسمی)، وقتی عادلانه است که اندازه نسبت‌شان به اکثریت باشد نه این که در شرایط مساوی تخصص و تعهد، فرد منتسب به اکثریت(شیعه) مطلقا فاقد امتیاز و اقلیت دارای امتیاز مثبت باشند!*آقای ظریف به این میزان رسمیت محدود توجه نکرده و همه را رسمی می‌خواند و حتی منکر بودن اکثریت و اقلیت می شود! *پیش نویس اصل۱۱۵ قانون اساسی از جمله شرایط رئیس جمهور را "معتقد به مذهب رسمی و مروج آن" بیان می کرد. قید مروج مذهب تشیع در قانون اساسی قبل از جمهوری اسلامی هم بود.

 عصرایران: آقای شریعتمداری! یک بار گزارش دهید که در این همه سال در کیهان چه کردید؟
 از سوی دیگر سایت اصلاح طلب عصرایران به این نوشته شریعتمداری پاسخ داد و نوشت:  تقریباً هیچ‌یک از ما به یاد نداریم که رئیس‌جمهور منتخب و تیم او درباره نحوه انتخاب وزرا با مردم صحبت کرده باشند. حضور ظریف اما یک مخالف جدی داشت و آن هم حسین شریعتمداری بود. مدیر مسئول روزنامه کیهان همچنان در فضای انتخابات باقی مانده است و به نظر می‌رسد نمی‌خواهد یا نمی‌تواند باور کند که مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران شده است و ظریف نیز نقش بسزایی در این پیروزی داشته است. ظریف در دوره انتقالی مسئولیت رسمی دارد و مسئول شورای راهبری است؛ بنابراین او بهترین گزینه برای پاسخ دادن به روند انتخاب کابینه است. حالا اگر شما از او خوشتان نمی‌آید، مسئله دیگری است. شما که این همه علاقه به پاسخگویی دارید، حداقل یک بار درباره حوزه مسئولیت خود و مؤسسه کیهان با رسانه‌ها و خبرنگاران صحبت کنید و گزارش بدهید که در این همه سال چه کردید. گزارش دادن که بد نیست.جواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات و از اعضای ستاد پزشکیان نیز در توئیتی شنیدن صدای اقلیت‌ها و توجه به حقوق شهروندی آن‌ها را سیره حضرت علی (ع) خواند و نوشت: «به خدا سوگند! اگر مسندی برای من آماده شود و بر آن بنشینم، برای پیروان تورات به توراتشان فتوا دهم و برای پیروان انجیل به انجیل‌شان و برای اهل قرآن به قرآنشان. این منش علی علیه السلام است.» کاربر دیگری هم در توئیتر نوشت: اولا این سنجه هایی که حاشیه ساز شده 10 تا 30 امتیاز دارد در حالی که برای نامزد وزارت شدن حداقل 300 تا 400 امتیاز نیاز است. ثانیا چهار خط قرمز کابینه(1-پایبندی به مبانی انقلاب اسلامی2- پایبندی به گفتمان رئیس‌جمهور3- پاک‌دستی، صداقت و شجاعت و 4- داشتن نگرش ملی دور از نگرش‌های قومی و منطقه‌ای) باعث می شود هر فردی نتواند به دولت راه پیدا کند.