سلام بر آغاز عصر ریاست پزشکیان


گروه سیاسی: مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز با حضور رهبر معظم انقلاب، سران قوای مقننه و قضاییه، مسئولان کشوری و لشکری و همچنین برخی از سفرا و مقامات کشورهای خارجی برگزار شد.
به گزارش «تجارت»، پس از انجام مراسم تنفیذ، پزشکیان دفتر ریاست جمهوری را در پاستور تحویل گرفت تا از دیروز رسما به عنوان نهمین رئیس‌جمهور و رئیس دولت چهاردهم فعالیت خود را شروع کند. مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نیز روز سه‌شنبه (9 مرداد) در مجلس شورای اسلامی با حضور میهمانان خارجی برگزاری می‌شود. بعد از آن نیز موضوع تایید صلاحیت وزرا در دستور کار قرار می‌گیرد.

متن حکم تنفید رهبر انقلاب برای پزشکیان
راسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران و آغاز به‌کار رسمی رئیس جمهور منتخب، دیروز -یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳- با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) برگزار شد و حکم منتخب ملّت برای ریاست جمهوری بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، توسط رئیس دفتر رهبر انقلاب قرائت شد.
متن کامل حکم رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:



سپاس پروردگار دانا و توانا را که بار دیگر ایران اسلامی را سرافراز و چهره‌ی ملت عظیم‌الشأن را درخشان ساخت؛ آزمون سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری به همّت مردم و مسئولان، در شرائطی دشوار، با آرامش و متانت به سرانجام رسید و شخصیت برگزیده‌ی ملت برای ادای مسئولیتی بزرگ آماده گشت. چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دوره‌ی ناتمامْ‌مانده‌ی رئیس‌جمهور فقید شهید، یکی از افتخارات ملت ایران، و نشانه‌ی استقرار نظام پایدار اسلامی، و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است. نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمونهای مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان‌دهنده‌ی برجستگی ایران و ایرانی است. اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ی کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق،‌ و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم. و با دعا و آرزوی صمیمانه برای موفقیت ایشان، یادآوری میکنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت. والسلام علی عبادالله الصالحین سید علی خامنه‌ای ۷/مرداد/۱۴۰۳

زمان پاسخ‌گویی به انتظارات مردم فرا رسیده است
مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران دیروز یکشنبه - ۷ مرداد ۱۴۰۳ - پس از تنفیذ و دریافت حکم رئیس جمهوری توسط رهبر انقلاب اسلامی که طی مراسمی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، با گرامیداشت یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و شهدا به ویژه سپهبد قاسم سلیمانی، اظهار کرد: به روان پاک روسای دولت شهیدان رجایی و باهنر و شهید خدمت آیت الله رئیسی و همه خدمتگزاران شهید نظام درود می‌فرستم. همچنین سپاسگزار لطف و تدبیر رهبر معظم انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت موثر ملت و رقابت معنادار تفکرات و سیاست‌های متفاوت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشودند. وی با تاکید بر اینکه همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رای خود به تغییر، بار سنگینی را در شرایطی خطیر به دوش این حقیر قرار دادند، گفت: آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رای دادند و یا حتی از سر دغدغه مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار و تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز آغاز می‌شود.
رئیس جمهوری اظهار کرد: اکنون مقام معظم رهبری با تنفیذ رای ملت و امضای حکم ریاست جمهوری، این بنده کوچک خدا را رسماً مکلف به انجام مسئولیتی بزرگ در قبال همه ملت ایران فرمودند؛ منتخب ملت به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی از امروز رئیس جمهور می‌شود؛ مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد. آنچه که مسئولیت قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است در حقیقت بر اساس مسیر روشنی که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه است که باید به طرف آن حرکت کنیم. پزشکیان تاکید کرد: آنچه که چشم انداز نظام جمهوری اسلامی است، ایرانی را تصویر می‌کند که در آن ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و با هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بین‌الملل است.

ضرورت همگرایی، وحدت و انسجام ملی
پزشکیان افزود: این قدرتی است که وجود دارد و ما می‌توانیم به اینجا برسیم و این موضوع جز با همگرایی، وحدت و انسجام ملی امکان‌پذیر نیست و در حقیقت در قرآن خداوند می‌فرمایند که این وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خداست که می‌تواند ما را به آنجایی که لیاقت و شایستگی آن را داریم برساند. آنچه که ما را از رفتن باز می‌دارد و باید مواظب باشیم، هوای نفس است؛ تمام اختلافاتی که وجود دارد به خاطر هوای نفس است؛ چراکه راه که روشن و سیاست مشخص است و اگر ما در چهارچوب این سیاست و آن چشم انداز حرکت کنیم باید در جایی می‌بودیم که الان شایسته و لایق آن هستیم؛ در نتیجه این وحدت و انسجام است که می‌توانند ما را به آن جایگاه اصلی برساند. وی با بیان اینکه «مسئله بعدی پشتوانه مردمی و رضایت مردمی است»، اظهار کرد: دلیل اینکه ما درست خدمتگزار خواهیم بود یا نه این است که آیا مردم از از ما راضی خواهند بود یا نه. ما باید برای خودمان و مجریان و مسئولان دو نوع رفتار را در قبال مردم بر اساس سیاست‌ها، چشم اندازها و برنامه‌ها در نظر بگیریم؛ نخست، من به عنوان مسئول باید با تمام وجود به مردم محبت کنم و عشق بورزم؛ حضرت علی (ع) به مالک اشتر می‌فرمایند که در مقابل مردم نایست؛ خدمت به مردم باید سرلوحه زندگی ما همه مدیران مسئولان و وزرایی باشند که ما انتخاب می‌کنیم و ما باید با تمام وجود به مردم عشق بورزیم؛ این رفتار شخصی و باور ماست.

عارف معاون اول شد
در اولین دستور اجرایی، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در حکمی «محمدرضا عارف» را به عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد. محمدرضا عارف نیز در اولین پیام خود به عنوان معاون اول رئیس در شبکه ایکس نوشت: «برای خدمت به مردم، به همراهی و کمک همه دوستداران ایران عزیز نیازمندیم.»

حاجی میرزایی رئیس دفتر رییس جمهور شد
در حکمی دیگر، رئیس دولت چهاردهم در حکمی محسن حاجی میرزایی را به عنوان رئیس دفتر رییس جمهور انتخاب کرد. در واقع، محسن حاجی میرزایی در حکمی از سوی مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دفتر وی منصوب شد.