محمدرضا عارف معاول اول پزشکیان شد

جوان آنلاین: رئیس‌جمهور دیروز بعد از برگزاری مراسم تنفیذ و دریافت حکم خود از رهبر انقلاب به نهاد ریاست‌جمهوری رفت و با همراهی محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و حجت‌الاسلام‌محمدمحمـدی‌گلپایگانی رئیس دفتر رهبر انقلاب، دفتر کار خود را تحویل گرفت. پزشکیان در اولین ساعات بعد از تنفیذ هم «محمدرضاعارف» را به عنوان معاون اول دولت چهاردهم منصوب کرد. «محسن حاجی میرزایی» نیز به عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور شروع به کار کرد. 
 رئیس‌جمهور با انتصاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول خود در حکم خود خطاب به عارف نوشت: «میثاق مشترک ما، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و برنامه هفتم است که باید با تمام توان و جلب مشارکت و همکاری همگان و استفاده از همه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گیرد». در بخش دیگری از متن انتصاب، پزشکیان انتظارات خود از عارف را این‌گونه ذکر کرده: «اداره جلسات هیئت وزیران، ایجاد هماهنگی بین وزرا و مقامات اجرایی، ابلاغ مصوبات هیئت دولت و پیگیری تحقق نتایج در امور محوله بر پایه میثاق مشترک و منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم مورد انتظار است». 
 استقبال از معاون اولی عارف با وجود ناراحتی تندرو‌ها
انتصاب عارف واکنش‌های مختلفی را در فضای رسانه‌ای و بین فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب در پی داشت. عارف به انتصاب خود واکنش نشان داد و نوشت: «برای خدمت به مردم، به همراهی و کمک همه دوستداران ایران عزیز نیازمندیم». علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت اول روحانی هم با انتشار کلیپی اعلام کرد که گزینه معاون اولی بوده، اما به دلایل شخصی آمادگی پذیرش این مسئولیت را نداشته است. در طول زمان تبلیغات انتخاباتی، یکی از انتقادات و بحث‌هایی که پزشکیان با آن مواجه بود مسئله استمرار دولت روحانی توسط او بود. رقیبان او را دولت سوم روحانی می‌نامیدند. اما انتصاب عارف به عنوان معاون اول این پیام صریح را دارد که دولت پزشکیان نسبتی با دولت روحانی ندارد. هرچند او بار‌ها تأکید کرده دولت سوم کسی نیست و می‌خواهد دولت خودش باشد. ترکیب کابینه این ادعا را بیشتر روشن خواهد کرد. اما همان‌طور که نوشتیم انتصاب عارف مخالفان و موافقانی داشت. شخصیت آرام عارف و دوری از حاشیه و جنجال و همچنین سن او از جمله مباحث مطرح شده در این مخالفت‌ها است. احمد زید آبادی از فعالان سیاسی در این زمینه دو متن منتشر کرد. او در متن اولی نوشت: «برخلاف تصور رایج در بین بسیاری از اصلاح‌طلبان، به نظر من آقای عارف از همه گزینه‌های ممکن برای تصدی معاون اولی، مناسب‌تر است! واقعیت این است که آقای عارف، معمولاً در موضع‌گیری‌های کلامی آدمی محافظه‌کار و محتاط و دست به عصا بوده که دلایل مخصوص به خود را داشته است، اما به لحاظ کارنامه اجرایی چه در پست ریاست دانشگاه تهران، چه وزارت پست و تلگراف و تلفن و چه مقام معاون اولی دولت سید محمد خاتمی، کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته و چهره‌ای زحمتکش و علمی و کم سر و صدا و بدون حاشیه به شمار می‌رود. از این جهت، کاملاً گزینه مناسبی برای معاون اولی دولتی با ماهیت و رویکرد دولت پزشکیان است. در این میان، گاف فرزندش هم قابل  گذشت است»!