مانیفست حکمرانی مطلوب

 مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب، با بیان اینکه «امروز اولویت با مسائل اقتصادی است»، تأکید کردند که «هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف به موضوع خارجی کرد.» ایشان همچنین با تأکید بر لزوم برخورد فعال و اثرگذار کشور در مقابل مسائل جهانی و لزوم ارتباط مستحکم با کشور‌هایی که در شرایط دشوار به ما کمک کردند، بر تعامل ارکان کشور با هم، لزوم کار و تلاش با روحیه جهادی، استفاده از ثروت‌های طبیعی کشور و ظرفیت‌های مردمی نیز تأکید کردند. 
تحلیل محتوای بیانات معظم‌له نشان می‌دهد که ایشان در عین تلاش برای تحکیم ارتباط با کشور‌های همسایه، شرقی و دوستان دوران سخت تحریم و پرهیز از نگاه بسته به حوزه روابط و سیاست خارجی، اما راه‌حل اصلی مسائل کشور را در داخل جست‌وجو می‌کنند.
تأکید ایشان بر متوقف نکردن حل مسائل داخلی به موضوع‌های خارجی ناظر به این مهم است. در عین حال، ایشان با تأکید بر لزوم تعامل ارکان کشور، لزوم کار و تلاش با روحیه جهادی، استفاده از ثروت‌های طبیعی کشور و ظرفیت‌های مردمی در تلاش هستند تا مسیر حل مسائل داخلی را نیز ترسیم کنند. درواقع، ایشان اگر بر حل مسائل داخلی با نگاه به درون تأکید دارند، مسیر و چگونگی اجرایی‌سازی این ایده را نیز تبیین کردند. بنابراین، بیانات مقام معظم رهبری در این مراسم را می‌توان به مثابه مانیفستی برای حکمرانی مطلوب دانست که چنانچه از سوی دولت چهاردهم مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند ضامنی برای موفقیت وی در اداره کشور و گره‌گشایی از مشکلات کشور و مردم باشد.
به نظر می‌رسد آنچه سبب شد که معظم له در مراسم تنفیذ بر این مهم تأکید کنند، همانا تجربه تلخ دوران‌های گذشته است که در آن با اتکا به خارج، راه‌حل مسائل کشور در خارج جست‌وجو شد و با معطل گذاشتن کشور برای گشایش‌های خارجی، در عمل، از ظرفیت‌های مردمی و جهادی غفلت شد و انبوهی از مسائل را در دهه ۱۳۹۰ به بار آورد. در همین زمینه باید اشاره کرد که تأکید ایشان بر جست‌وجوی راه‌حل مسائل کشور در داخل، ناظر به نوعی آینده‌نگری است، زیرا با توجه به امکان جابه‌جایی قدرت در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و این واقعیت که امریکایی‌ها، اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات، مایل به کنار گذاشتن کارت تحریم در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیستند، چندان نمی‌توان به گره‌گشایی از ناحیه خارج دل‌خوش کرد و بدان مطمئن بود. بنابراین، دولت چهاردهم بایستی همانند دولت سیزدهم و در تداوم راه آن، ضمن برخورد فعال و اثرگذار با مسائل جهانی و فرصت‌سازی برای کشور از ناحیه تعاملات خارجی، با فعالیت‌های جهادی و اتکا به ظرفیت‌های مردمی، به صورت همه‌جانبه از امکانات و ظرفیت‌های داخلی استفاده کند. 
در عین حال، علاوه بر آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد که مقام معظم رهبری با تأکید بر حل مسائل داخلی با اتکا به محورهایی، چون تعامل ارکان کشور که نتیجه آن تقویت همگرایی و انسجام داخلی است یا استفاده از ثروت‌های طبیعی کشور و ظرفیت‌های مردمی، درصددند از شعار‌هایی که شخص رئیس‌جمهور نیز بر آن‌ها تأکید جدی دارند، حمایت کنند. بر این اساس، بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ، علاوه بر ارائه طریق برای دولت جدید و نذیر بودن، در حکم حمایت از شعار‌های آن نیز قابل تعریف است. نکته مهم در این میان آن است که این مهم (حمایت از دولت‌ها) از اصول ثابت در سیره حکمرانی ایشان است و اگر دولتی همت خود را بر اجرایی‌سازی راهبرد‌های ایشان متمرکز سازد، می‌تواند کارنامه موفقی از خود به نمایش بگذارد.