خودزنی گنبد آهنین در مجدل شمس اشغالی

جوان آنلاین: ساعت ۱۸:۱۸ بعدازظهر روز شنبه ششم مرداد ۱۳۰۴ (۲۷ جولای ۲۰۲۴) یک پرتابه با منشأ ناشناس به زمین بازی در شهرک «مجدل‌شمس» در بخش اشغالی جولان اصابت کرد که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد. این شدید‌ترین انفجار طی ۱۰ ماه گذشته، در بخش تحت اشغال رژیم صهیونیستی است. تل‌آویو گفته که حزب‌الله لبنان با یک موشک فلق-۱ با بیش از ۵۰ کیلوگرم مواد منفجره مجدل‌شمس را هدف قرار داده و با اعلام اینکه حزب‌الله از «تمام خطوط قرمز عبور کرده» تهدید کرد که لبنان «بهای آن را خواهد پرداخت.» حزب‌الله با تکذیب روایت اسرائیلی از انفجار در مجدل‌شمس، به سازمان ملل اطلاع داده که این حادثه ناشی از سقوط یک موشک رهگیری اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» بوده است. 
به گزارش «جوان»، عصر شنبه در دویست‌وهفتادمین روز جنگ در غزه، وقوع یک انفجار در اثر برخورد یک پرتابه با منشأ ناشناس به یک زمین بازی فوتبال در شهرک مجدل‌شمس، منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان بین ۱۰ تا ۲۰ ساله جامعه دروزی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی و زخمی شدن دست‌کم ۴۲ نفر دیگر شد؛ اتفاقی که یک تشدید قابل‌توجه در تبادل آتش ۱۰ ماهه بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید و می‌تواند دو طرف را به یک جنگ فراگیر بکشاند. مجدل‌شمس یک شهرک عمدتاً دروزی نشین در بلندی‌های جولان است که از زمان جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ تحت اشغال اسرائیل درآمده ولی جامعه بین‌المللی آن را به همراه بقیه بلندی‌های جولان، به عنوان بخشی از سوریه به رسمیت می‌شناسد. مقام‌های رژیم صهیونیستی عصر شنبه بلافاصله بعد از وقوع انفجار در زمین بازی فوتبال در مجدل‌شمس، اعلام کردند که انفجار در اثر پرتاب یک موشک حزب‌الله اتفاق افتاده و تأکید کردند که حزب‌الله را به خاطر این حمله تنبیه خواهند کرد. هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل بلافاصله به مجدل‌شمس رفت و گفت: «ما دقیقاً می‌دانیم که راکت امروز از کجا پرتاب شده است. ما اینجا روی دیوار زمین فوتبال، بقایای راکت را بررسی کردیم، می‌توانیم بگوییم، راکت فلق با کلاهک ۵۳ کیلوگرمی است. این راکت حزب‌الله است و هر کس که چنین راکتی را به یک منطقه ساخته شده شلیک کند، می‌خواهد غیرنظامیان را بکشد، می‌خواهد کودکان را بکشد.» او گفت که آمادگی خود را برای جنگ در شمال بالا می‌بریم، از همه امکانات برای بازگشت ساکنان شمال به خانه‌های خود با امنیت کامل استفاده خواهیم کرد. آویخای ادرعی، سخنگوی عربی ارتش اسرائیل گفت: «اطلاعات ما روشن است؛ حزب‌الله مسئول کشتار کودکان بی‌گناه است. حزب‌الله یک بار دیگر چهره زشت خود را به عنوان یک سازمان تروریستی برملا کرد.» یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صبح روز یک‌شنبه از مجدل‌شمس بازدید کرد و گفت: «یک فاجعه هولناک. حزب‌الله مسئول این است و آن‌ها بهای آن را خواهند پرداخت.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سفر خود به امریکا را کوتاه کرد و شنبه شب به اسرائیل بازگشت و گفت: «دولت اسرائیل در سکوت از این موضوع عبور نخواهد کرد.» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کرد که در حال آماده شدن برای پاسخی سخت به حزب‌الله هستیم و اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفته «هزینه حمله مجدل‌شمس باید سر سیدحسن نصرالله باشد.» برخی منابع عبری عصر دیروز گزارش کردند که دیپلمات‌های امریکایی و لبنانی اطلاع دادند که اسرائیل قصد دارد به لبنان حمله کند ولی یک منبع امنیتی رژیم صهیونیستی هم در گفتگو با شبکه ۱۲ عبری گفت: «قصد نداریم وارد جنگ با لبنان شویم.» برخی منابع می‌گویند که حزب‌الله مواضع خود را در دمشق و قنیطره سوریه تخلیه کرده است و کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرد که به دلیل احتمال وقوع جنگ همه‌جانبه بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی بندر اشدود در حال آماده شدن برای انجام خدمات به عنوان جایگزین بندر حیفا است. 
در حالی که نگرانی بین‌المللی از این تشدید شده که پاسخ رژیم صهیونیستی منجر به تصاعد بحران و جنگ فراگیر شود، حزب‌الله در بیانیه‌ای رسمی هدف قرار دادن یک زمین فوتبال در مجدل‌شمس را رد کرده و گفته که «مقاومت اسلامی لبنان، هیچ ارتباطی با این حادثه ندارد. ما به صورت قاطع، ادعا‌های دروغین در این زمینه را تکذیب می‌کنیم.» 
 فقط امریکا مطمئن است


حزب‌الله هشدار داده «هرگونه پاسخ افراطی اسرائیل را اعلان جنگ به خود تلقی خواهیم کرد.» حزب‌الله لبنان البته این را پذیرفته که همزمان با انفجار در مجدل‌شمس، سرزمین‌های اشغالی را با چندین موشک از جمله راکت سنگین فلق ۱ هدف قرار داده ولی این را رد کرده که پرتابه اصابت کرده به زمین فوتبال، مربوط به حزب‌الله است. وب‌سایت آکسیوس روز یک‌شنبه به‌نقل از یک مقام امریکایی نوشت که حزب‌الله به سازمان ملل اطلاع داده که حادثه مجدل‌شمس ناشی از سقوط یک موشک رهگیری اسرائیلی‌ها موسوم به گنبد آهنین بوده است. سازمان ملل متحد در اولین واکنش به حمله خونین بدون اینکه اشاره‌ای به نام حزب‌الله، حادثه مجدل‌شمس را محکوم کرد. در بیانیه مشترک ژانین هنس-پلاسخارت، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در لبنان و سپهبد آرولدو لازارور فرمانده نیروی یونیفل، صرفاً «مرگ غیرنظامیان - کودکان خردسال و نوجوانان - در مجدل‌شمس» محکوم و از طرف‌ها خواسته شده «حداکثر خویشتنداری» را انجام دهند. سازمان ملل هشدار داده که تصاعد بحران ناشی از حادثه مجدل‌شمس «می‌تواند کل منطقه را در یک فاجعه غیرقابل باور فرو ببرد.» تنها طرف بین‌المللی به جز تل‌آویو که حزب‌الله را مسئول حمله به مجدل‌شمس خوانده، دولت امریکا است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا دیروز گفت: «همه نشانه‌ها حاکی از آن است که موشکی که به جولان اصابت کرده از طرف حزب‌الله لبنان بوده است.» بلینکن در عین حال این را هم گفته که «ما در حال انجام گفتگو با «اسرائیل» هستیم و خواهان تشدید درگیری نیستیم.» مقامات اطلاعاتی ایالات متحده گفته‌اند تردیدی ندارند که حزب‌الله حمله روز شنبه را انجام داده ولی به گفته یک منبع آگاه مشخص نیست که آیا حزب‌الله این را عامدانه انجام داده یا اشتباه شلیک کرده است. مقام‌های امریکا به آکسیوس گفته‌اند حمله به مجدل‌شمس همان جرقه‌ای بود که نگران آن بودیم و از ۱۰ ماه پیش نسبت به آن هشدار می‌دادیم. برخلاف موضع امریکا، اتحادیه اروپا به حادثه مجدل‌شمس موضعی محتاطانه نشان داد و حمله را محکوم کرده ولی از نام بردن حزب‌الله خودداری کرد و خواستار تحقیق مستقل بین‌المللی درباره آن شد. 
 دروزی‌ها به روایت تل‌آویو بی‌اعتمادند
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در سخنرانی شنبه شب خود در حالی که مطلع نبود میکروفن او خاموش است، درباره کشته‌شدگان مجدل‌شمس گفت آن‌ها شهروند کشور اسرائیل نیستند؛ چیزی که بی اعتمادی جامعه دروزی را به تل‌آویو تشدید کرده است. دیروز ساکنان دروزی مجدل‌شمس اجساد کودکان کشته شده در زمین فوتبال را در فضای بدبینی به روایت اسرائیلی تشییع کردند. در مراسم خاکسپاری شماری از وزرا و مقام‌های اسرائیلی هم شرکت کردند که با واکنش گروهی از عزاداران روبه‌رو شدند. عزاداران با اسموتریچ وزیر تندرو کابینه نتانیاهو با شعار «از اینجا برو جنایتکار، نمی‌خواهیم تو را در جولان ببینیم»، استقبال کردند. هاآرتص، روزنامه اسرائیلی نوشت که جامعه دروزی در لبنان و سوریه حمله را محکوم کرده، اما از نام بردن از حزب‌الله خودداری کردند، برخوردی محتاطانه که نشان می‌دهد آن‌ها به روایت تل‌آویو از ماجرا تردید دارند. ویام وهاب، سیاستمدار دروزی لبنان، هشدار داد که خون دروزی «ارزان نیست» و خواستار تحقیقات مستقل درباره کشتار مجدل‌شمس «با مشارکت سازمان ملل» شد. شیخ حکمت الحجری، رهبر معنوی جامعه دروزی در سوریه نیز به همین ترتیب «جنایت فجیع» در مجدل‌شمس را محکوم کرد. ولید جنبلاط، سیاستمدار دروزی-لبنانی نیز گفت: «ما حملات به غیرنظامیان در فلسطین، بلندی‌های جولان اشغالی و جنوب لبنان را رد می‌کنیم. ما نسبت به تلاش‌های دشمن اسرائیلی برای شعله‌ور کردن جنگ داخلی و تجزیه منطقه هشدار می‌دهیم. ما در کنار مقاومت و مبارزان مقاومت هستیم. مجرمان باید طبق قوانین بین‌المللی به خاطر کاری که انجام داده‌اند مجازات شوند.» همچنین نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت: «انکار حزب‌الله درباره آنچه در مجدل‌شمس رخ داد، مؤید پایبندی این حزب به قوانین مبارزه است.»
 شاهدان عینی می‌گویند گنبد آهنین بود
 در حالی که روز شنبه شواهد اولیه‌ای درباره احتمال اشتباه گنبد آهنین منتشر شده، این شواهد دیروز تقویت شد. خبرنگار شبکه العربی نوشته که تعدادی از شاهدان عینی در محل انفجار در شهرک «مجدل‌شمس» به او گفته‌اند که پدافند هوایی رژیم صهیونیستی عامل انفجار شدید بوده است. آن‌ها گفتند با چشمان خود دیده‌اند که سامانه گنبد آهنین از سمت بلندی‌های «جبل‌شیخ» شلیک کرده و موشک پدافندی درست در زمین فوتبال فرود آمده است. یک نیروی امدادی اسرائیلی نیز به خبرنگار العربی گفته که چند نفر از شاهدان عینی معتقدند که موشک پدافندی «اسرائیل» و سامانه گنبد آهنین عامل انفجار بوده است. همچنین تصاویر فیلمبرداری شده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد موشک‌های گنبد آهنین از هدف خود منحرف شده و به مکان‌های دیگری برخورد کرده و موجب خسارت می‌شوند. غالب سیف، رئیس جامعه دروزی سرزمین‌های اشغالی می‌گوید: «موشک‌هایی که به روستا‌های دروزی‌ها در جولان و گالیله می‌خورند، موشک‌های رهگیری شده اسرائیلی‌ها هستند و همیشه خسارات زیادی به مکان‌ها و زندگی ما وارد می‌کنند.» عمر معربونی، کارشناس نظامی و فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی شوروی می‌گوید: «مقاومت در مجدل شمس هیچ هدفی ندارد و اگر وجود داشته باشد، تاکنون تصمیمی برای هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی وجود نداشته است، پس اگر اهداف در میان مردم عرب سوریه ما باشد چه؟» منابع اسرائیلی اطلاعاتی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد فاصله به صدا درآمدن آژیر خطر تا اصابت موشک به زمین بازی فوتبال بسیار کوتاه بوده، به‌طوری که کودکان نتوانسته‌اند به پناهگاه بروند، چیزی که می‌تواند دال بر اصابت پرتابه‌ای به جز پرتابه حزب‌الله (انحراف یک موشک گنبد آهنین) باشد. مرحف ابوصالح، شاهد عینی به رویترز گفته است: «بچه‌ها فوتبال بازی می‌کردند، صدای آژیر را شنیدند، به سمت پناهگاه دویدند. ممکن است ۱۵ ثانیه طول بکشد (تا به پناهگاه برسند). اما آن‌ها نتوانستند به پناهگاه برسند زیرا موشک به محل بین زمین [فوتبال]و پناهگاه اصابت کرد.»