قدرت خودکنترلی در عبور از گرما

 شدت بروز گرما این روز‌ها و روز‌های پیش‌رو همه را کلافه کرده‌است، از سر همین کلافگی همه به دنبال راهی برای فرار از گرمای شدید هستند. در همین حال افزایش میزان مصرف انرژی برای خنک کردن فضای خانه‌ها و محل کسب و کار هم به بیشترین میزان خود رسیده‌است. افزایش شدت گرما تأثیری مستقیم روی کاهش آستانه تحمل دارد و مشکل درست از همین‌جا شروع می‌شود. جایی که قدرت تاب‌آوری فرد، به شدت کاهش پیدا می‌کند و در صورتی که رفتار فرد مدیریت نشود، منجر به بروز جرم می‌شود. این موضوع در خانواده‌ها منجر به درگیری بین اعضای خانواده و در سطح جامعه درگیری بین افراد می‌شود. 
خیابان، خصوصاً ترافیک، یکی از مهم‌ترین کانون‌های درگیری ناشی از شدت گرما است. هر چه تجمع انسانی بیشتر باشد، امکان بروز تنش بین افراد در چنین شرایطی هم افزایش پیدا می‌کند. در شرایط گرمای شدید نظام روحی افراد به راحتی به هم می‌ریزد و زمانی که سیستم عصبی فرد تحریک شود، حادثه اتفاق می‌افتد. معطل ماندن داخل خودرو در ترافیک، خصوصاً وقتی خبری از کولر هم نباشد، آستانه تحمل هر فردی را بیش از هر زمان دیگری کاهش می‌دهد، در چنین شرایطی به صدا درآمدن بوق یک خودرو یا اعتراض راننده‌ای دیگر، امکان بروز درگیری را به شدت افزایش می‌دهد. راننده‌های تاکسی، خودرو‌های مسافربر و راننده‌هایی که ناگزیرند در هوای گرم داخل کابین خودرو‌ها بمانند بیش از دیگر افراد معرض خطر هستند. 
ما گزارش‌های بسیاری منتشر کرد‌ه‌ایم که در چنین شرایطی درگیری بین دو یا چند نفر منجر به بروز حوادث خونین شده‌است. انگیزه‌های این درگیری‌ها گاهی آن قدر پیش پا افتاده است که ارزش مطرح شدن هم ندارد، با این حال فردی که نتواند در چنین شرایطی رفتارش را مدیریت کند، ممکن است دستش به خون فرد دیگری آلوده شود و جان خودش هم در معرض خطر قرار گیرد، از همین رو روشن است که امکان بروز نزاع در زمان‌هایی که گرمای نامتعارف وجود داشته‌باشد، شدت بیشتری هم می‌گیرد. گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد سال گذشته ۵۹۹ هزارو ۳۲۱ نفر در جریان نزاع‌ها مصدوم و راهی مراکز پزشکی قانونی شده‌اند. بیشترین حوادث با ۱۰۵ هزارو ۴۳۵ در استان تهران اتفاق افتاده است که این موضوع می‌تواند به دلیل تراکم جمعیت در این استان خصوصاً در شهر تهران باشد. 
گرما ناگزیر است که در فصل گرم سال گریزی از آن نیست و با وجود اینکه توصیه می‌شود مردم در شرایط گرمای نامتعارف از منازل خارج نشوند، اما عمل به این توصیه در هر شرایطی مقدور نیست، بنابراین برای فاصله گرفتن از اتفاق‌های ناگوار فراهم بودن شرایط لازم برای فراگیری آموزش‌های لازم برای قدرت خودکنترلی می‌تواند از بروز اتفاق‌های ناگوار جلوگیری کند.