دوباره رونق، دوباره کمدی و گیشه‌های داغ

  [ شهروند ]  بعد از حدود دو هفته رکود و تعطیلی و فعالیت نصفه‌نیمه که باعث شد فروش سینماها در اواخر تیرماه به حدود یک‌چهارم فروش هفته‌های قبل از خود برسد؛ در هفته گذشته رونق دوباره به سینماها بازگشت و گیشه‌ها دوباره داغ شدند. در حقیقت در شرایطی که در هفته آخر تیرماه حضور تنها 130 هزار تماشاگر در سالن‌های سینما یک گیشه 9 میلیارد تومانی را برای سینمای ایران رقم زده بود که در قیاس با فروش 43 میلیاردی هفته قبل از خود نشان از فاصله قابل توجهی داشت؛ بعد از پایان عزاداری‌های محرم شاهد بازگشت دوباره تماشاگران به سینماها بودیم و سینمای ایران به یک فروش بیش از 36 میلیارد تومانی دست یافت که حاصل حضور بیش از 650 هزار تماشاگر در سالن‌های سینما بود. این آمار که باعث شد مجموع فروش سینمای ایران در پایان چهارمین ماه سال از مرز ۶۷۴ میلیارد عبور کند، گیشه سینمای ایران را در آستانه یک رکوردشکنی تاریخی قرار داده است.افزایش ناگهانی فروش سینماها البته تنها مدیون و مرهون افزایش حضور تماشاگران در سالن‌های سینما نبوده و اکران فیلم‌های جدیدی چون «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری و «پول و پارتی» سعید سهیلی نیز نقش زیادی در وزیدن یک هوای تازه و نفس گرفتن سینمای ایران داشته‌اند که در نهایت به خروج سینما از رکود هفته‌های اخیر منجر شده است.

فیلم‌های جدید
اکران ۴ فیلم جدید- که البته در تنها سه روز به فروش خوبی هم رسیده‌اند- نقش زیادی در خروج سینمای ایران از رکود و قرار گرفتن‌اش در آستانه رکوردشکنی داشته است. «پول و پارتی» مهم‌ترین نقش را در این میان دارد. جدیدترین فیلم سعید سهیلی که تنها در سه روز اول اکرانش توانسته ۷۸ هزار نفر را به سالن‌های سینما کشانده و ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بفروشد که درصد قابل توجهی از مجموع فروش هفتگی سینمای ایران را شامل می‌شود. فروشی که باعث شده این کمدی رمانتیک جدید سهیلی آلترناتیو مناسبی برای «تگزاس ۳» قلمداد شود و این امکان را به وجود آورد که این دو فیلم دست در دست هم فروش تابستانی چشمگیری را نصیب سینمای ایران کنند.  «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری نیز با فروش دو میلیاردی‌اش در سه روز آغازین اکران نقش خود در ایجاد تحرکی تازه در اکران را به خوبی ایفا کرده است. دومین فیلم بلند سینمایی مهران مدیری در مقام کارگردانی با بازی خود مدیری در کنار سمیرا حسن‌پور، مهرداد صدیقیان و مونا فرجاد یک درام تلخ اجتماعی را روایت می‌کند که متقاضی شرکت در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نیز بود که البته به جشنواره راه نیافت و بسیاری بر این باورند که این اتفاق بی‌ارتباط به مضمون و داستان تلخ و تیره فیلم نبوده است. و در نهایت می‌رسیم به «مصائب شیرین 2» ساخته 6 سال پیش علیرضا داوودنژاد با بازی رضا، مونا، علی، زهرا و محمدرضا داوودنژاد، ترلان پروانه و سارا لوئیز کاظمی که داستان دختری را روایت می‌کند که برای تولد ۱۸ سالگی خود، پدر و مادرش را به جایی ناآشنا دعوت می‌کند که مسیر رسیدن به آن‌جا باعث می‌شود پدر و مادر زندگی گذشته خود را مرور کنند. این فیلم در روزهای اول اکران نزدیک به 100 میلیون تومان فروخته است.

 پرفروش‌‌ترین‌ها
فروش هفتگی 13 میلیارد تومانی «تگزاس ۳»- که ۴۷۷ سالن سینما داشته- اگر چه ۴ میلیارد تومان کمتر از هفته قبل از تعطیلات بود، ولی باز هم توانسته این فیلم را در صدر جدول فروش هفتگی قرار دهد. این باعث شده «تگزاس ۳» در آستانه عبور از دوماهگی اکران- که از ۸ خرداد شروع شده- مجموع فروش خود را از 143 میلیارد تومان نیز فراتر برده باشد. «پول و پارتی» تازه‌وارد سعید سهیلی اما در بین فیلم‌هایی که در مردادماه روی پرده آمده‌اند پرفروش‌ترین فیلم بوده و در سه روز اول به فروش حدود ۷ میلیاردی دست یافته که به این معناست که با پشت سر گذاشتن کارهای پرفروشی مثل «تمساح خونی»، «سال گربه» و «خجالت نکش ۲» در جایگاه دوم جدول فروش قرار گرفته است. «خجالت نکش ۲» نیز در پایان هفتمین هفته اکران در هفته گذشته ۶ میلیارد و ۶۵۲ میلیون تومان فروخت و در جایگاه سوم جدول فروش هفتگی قرار گرفت. مجموع فروش این فیلم در آستانه دوماهگی اکران بیشتر از ۴۸ میلیارد تومان بوده است. «یادگار جنوب» نیز در پایان دومین هفته اکران با فروش ۲ میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومانی خود در جایگاه چهارم جدول فروش هفتگی قرار گرفت و توانست از آثار پرفروشی چون «سال گربه»، «مست عشق» و «تمساح خونی» سبقت بگیرد. در نهایت در رده پنجم جدول فروش هفتگی نیز می‌رسیم به «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری که با فروش نزدیک به دو میلیارد تومان در سه روز اول اکران آغاز قابل قبولی را در روی پرده به ثبت رسانده است.

پرفروش‌های سال
در سه رده بعدی فروش هفتگی سه فیلم قدرتمند، تحسین‌شده و پرفروش قرار گرفته‌اند. اولی «مست عشق» حسن فتحی است که در هفت روز گذشته حدود ۲ میلیارد تومان فروخته و در واقع با فروشی نزدیک به هفته گذشته‌اش در جایگاه ششم قرار گرفته است. بعد از آن «سال گربه» مصطفی تقی‌زاده ایستاده. دیگر کمدی این روزهای سینما که با فروش یک میلیارد تومانی خود در رده هفتم جدول هفتگی قرار گرفته است. رتبه هشتم جدول هم در اختیار «تمساح خونی» جواد عزتی است. این فیلم که هم‌چنان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود، با فروشی معادل با ۲ میلیارد و ۵۰۱ میلیون تومان در رده هشتم جدول فروش هفتگی سینمای ایران قرار گرفته است!



دیگر فیلم‌های جدول
«شور عاشقی» حسین یاری، «عطرآلود» هادی مقدم‌دوست، «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی‌نژاد، «روایت ناتمام سیما» ساخته محمود عسگری و «مصائب شیرین» علی‌رضا داوودنژاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بعد از این آثار؛ در پایین جدول هم آثاری چون «آبی روشن»، «آسمان غرب»، آپاراتچی»، «نوروز»، «این جمعیت قابل کنترل»، «کوچه ژاپنی‌ها»، «نیلگون» و «تاوان» قرار گرفته‌اند که برخی فروش‌های عجیب‌وغریبی را به ثبت رسانده‌اند و به عنوان مثال فیلم آخر جدول یعنی «تاوان» در هفته گذشته تنها و تنها پذیرای ۴ مخاطب بوده و فروشی معادل با ۲۰۰ هزار تومان را تجربه کرده است!