ژاپن را دست‌کم نگیریم

هرچند رئیس فدراسیون کشتی و کادر فنی تیم‌های ملی آزاد و فرنگی بار‌ها به این نکته مهم تأکید داشته‌اند که کسب مدال در میدان‌هایی، چون المپیک و جهانی کار راحتی نیست و باید مدال را از دهان شیر خارج کرد، اما گویا آن‌ها حالا باید فکری عاجل به حال یک قدرت جدید در کشتی جهان و البته قاره کهن کنند.  
صحبت از ژاپن است، کشوری که طی همین چند ماه در مسابقات گوناگون نشان داده تا چه حد در کشتی و به‌خصوص کشتی آزاد پیشرفت کرده است. ژاپنی‌ها در المپیک پاریس هفت نشان طلا کسب کردند (دو طلا در کشتی آزاد، دو طلا در فرنگی و سه طلا در بانوان). آن‌ها در مسابقات قهرمانی جوانان جهان هم هرچند پایین‌تر از ایران در کشتی آزاد سوم شدند، اما در همین مسابقات نیز دو مدال طلا کسب کردند. نکته‌ای که باید مورد توجه مسئولان فدراسیون کشتی و کادر فنی تیم‌های ملی قرار گیرد، این است که برخی از این موفقیت‌ها با غلبه بر کشتی‌گیران ایرانی رخ داده، آن‌هم در شرایطی که ما خودمان را از قبل برنده کشتی‌ها می‌دانستیم. هنوز تلخی شکست رحمان عموزاد در فینال المپیک ۲۰۲۴ پاریس مقابل کشتی‌گیر بی‌رحم ژاپنی که هیچ عنوانی نداشت و شکست‌های دیگر کشتی‌گیران کشورمان مقابل نماینده‌های ژاپن در کام علاقه‌مندان به کشتی بود که این‌بار ژاپنی‌ها با جوانان‌شان غافلگیرمان کردند و در چند وزن از مسابقات قهرمانی جوانان جهان کشتی‌گیران ایران در مواجهه با رقبای ژاپنی بد باختند و حتی تحقیر شدند.  
ظاهراً ژاپنی‌ها راه بردن کشتی‌گیران ایران را یاد گرفته‌اند و خوب فهمیده‌اند که چطور کشتی‌گیران ایران را زمین‌گیر کنند و درست همین‌جاست که مسئولان فدراسیون و کادر فنی تیم‌های ملی باید دست به کار شوند و طرحی برای مقابله با این قدرت نوظهور کشتی دنیا که حتماً در آینده نزدیک در کشتی فرنگی هم حرف برای گفتن خواهد داشت، بریزند و راه برتری مقابل ژاپنی‌ها را پیدا کنند.  
بدون تردید ژاپنی که در میدان بزرگ المپیک خوش درخشید در مسابقات جهانی و رقابت‌های قهرمانی آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و این کار کشتی‌گیران ایران را به‌خصوص در قهرمانی آسیا سخت‌تر هم می‌کند. فراموش نکنیم که در دوره‌های قبلی مسابقات قهرمانی آسیا هندی‌ها چگونه قدرت‌نمایی و همه را مبهوت پیشرفت خود در کشتی کردند و حالا نوبت به ژاپنی‌ها رسیده و این یعنی اینکه ایران برای قهرمانی در قاره کهن و بزرگی در جهان کشتی به جز کشور‌های مدعی قبلی یک حریف سختکوش دیگر هم پیدا کرده، حریفی که از همین ابتدا راه بردن کشتی‌گیران ایرانی را خوب بلد است. پس نباید به سادگی از کنار این واقعیت مهم گذشت.  
اینکه بخواهیم در باد پیروزی‌های گذشته مقابل این حریف جدید بخوابیم، قطعاً در آینده باعث پشیمانی‌مان خواهد شد. ژاپنی‌ها هم در المپیک و هم در مسابقات جوانان جهان نشان دادند عزم‌شان برای موفقیت و پیروزی در کشتی جدی است و با توجه به عزم و اراده‌ای که از آن‌ها در ورزش حرفه‌ای سراغ داریم باید این زنگ خطر را برای کشتی بشنویم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.