انتحار صهیونیستی در جبهه شمال!

جوان آنلاین: کابینه رژیم صهیونیستی دوشنبه شب با گسترش اهداف جنگی خود در جبهه شمال با لبنان، بازگرداندن صهیونیست‌های مناطق شمالی به محل زندگی خود را هم به اهداف جنگی‌اش اضافه کرد؛ تصمیمی که به معنای ورود به یک نبرد گسترده با حزب‌الله است؛ هرچند هیچ چیز قطعی نیست. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیروز گفت که اقدام نظامی تنها راه‌حلی است که ساکنان شمال اسرائیل را می‌تواند به خانه‌های‌شان برگرداند. انصارالله یمن گفته که آماده است صد‌ها هزار مبارز برای یاری حزب‌الله به لبنان اعزام کند.  رژیم صهیونیستی احتمالاً به زودی دست به یک عملیات گسترده در شمال سرزمین‌های اشغالی خواهد زد. کابینه اسرائیل سه‌شنبه شب بعد از یک نشست چندساعته اعلام کرد که اهداف جنگ خود را گسترش داده و تمرکز جنگ در غزه را به مرز سرزمین‌های اشغالی با لبنان تغییر می‌دهد. دفتر نتانیاهو، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کابینه سیاسی- امنیتی اهداف جنگ را به‌روزرسانی کرد؛ به‌گونه‌ای که بخش جدیدی را شامل می‌شود: بازگشت امن ساکنان شمال به خانه‌های‌شان. طی حدود ۱۱ ماه‌ونیم گذشته، هرچند تل‌آویو و حزب‌الله به طور روزانه همدیگر را هدف قرار داده‌اند، ولی دامنه این درگیری محدود مانده است. با این حال، تصمیم دوشنبه شب کابینه به معنای ورود اسرائیلی‌ها به یک جنگ گسترده با تبعاتی ناشناخته است.
 هشدار واشینگتن
 در حالی که از دیروز تصاویر مختلفی در مورد انتقال تسلیحات سنگین رژیم صهیونیستی به شمال منتشر شد، وب‌سایت عبری والا گفته که آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه امریکا در لبنان به نتانیاهو و گالانت هشدار داده که جنگ در شمال به صورت منطقه‌ای گسترش می‌یابد و با همان راه‌حل دیپلماتیک پیشنهادی به پایان می‌رسد. این روایت را آکسیوس نیز تکرار کرده است. برخی منابع عبری هم خبر دادند که امریکا به نتانیاهو هشدار داده که هرگونه جنگ با حزب‌الله ممکن است به دخالت ایران منجر شود. وب‌سایت عبری والا نیز گزارش کرد که هوکشتاین به نتانیاهو و گالانت اطلاع داد که دولت بایدن معتقد نیست که رویارویی با لبنان به نفع اسرائیل است. 
با وجود اینها، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل که طی دو، سه روز اخیر گزارش‌های مختلفی درباره تصمیم نتانیاهو برای برکناری‌اش منتشر شده، تأکید کرد که اقدام نظامی تنها راه‌حلی است که می‌تواند امنیت ساکنان شمال اسرائیل را تضمین و راه بازگشت آنان به خانه‌های‌شان را هموار کند. بنی گانتس، رئیس ستاد ارتش اسرائیل با اشاره به بحث‌هایی که درباره تغییر گالانت مطرح است، گفت که تغییر وزیر جنگ در آستانه یک کارزار گسترده در شمال که می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود، بی‌قانونی امنیتی است. ایهود باراک، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم گفته که برکناری گالانت و جایگزنی او با گدئون ساعر تضمین‌کننده ادامه جنگ است که بار‌ها شکست خورده است. 


 جنگی فراتر از حزب‌الله
حزب‌الله دست‌کم تا زمان تنظیم این خبر به تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی واکنش رسمی نشان نداده ولی شیخ نعیم قاسم، معاون حزب‌الله روز یک‌شنبه هشدار داده بود جنگ تمام‌عیار علیه لبنان باعث «تلفات بزرگ هر دو طرف» و آواره شدن صد‌ها هزار اسرائیلی دیگر در شمال خواهد شد. «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز دیروز گفت که لبنان به این تهدید‌ها عادت کرده، هرچند که لحن آن اخیراً شدت پیدا کرده است. بری در گفتگو با «الجمهوریه» با وجود تهدید‌های مکرر دشمن صهیونیستی به تغییر شرایط حاکم در شمال فلسطین اشغالی در مرز با لبنان، حمله زمینی گسترده آن به لبنان را بعید دانست و احتمال داد که رژیم اشغالگر سرعت عملیات‌های نظامی خود را افزایش دهد تا آن‌ها شدیدتر و گسترده‌تر شوند، اما برای تبدیل آن به یک تهاجم تلاش نکند. 
اینکه جنگ گسترده تل‌آویو با لبنان چه سرانجامی خواهد داشت، مشخص نیست ولی برخی منابع درباره گسترش آن به کل منطقه هشدار می‌دهند. «نصرالدین عامر»، معاون رسانه‌ای جنبش انصارالله یمن دیروز با تاکید بر اینکه «حملات به تل‌آویو» ادامه‌دار خواهد بود، آمادگی این جنبش را برای اعزام صد‌ها هزار مبارز در صورت گسترش رویارویی در شمال فلسطین اعلام کرد. الاهرام مصر دیروز در سرمقاله خود هشدار داد: «همه کارشناسان نظامی و طرف‌های درگیر در تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن ثبات به منطقه اذعان دارند که هرگونه ماجراجویی نظامی اسرائیل علیه لبنان تنها می‌تواند به معنای آواره شدن ساکنان شهر‌های شمالی آن برای ماه‌ها یا سال‌ها باشد.» الاهرام نوشته است: «اگر حماس در حال حاضر نزدیک به یک سال است که توانسته در مقابل جنگ بی‌رحمانه اسرائیل بایستد، حزب‌الله که توانایی‌های نظامی‌اش بسیار پیشرفته‌تر از حماس است، قطعاً می‌تواند بسیار بیشتر دوام بیاورد و احتمالاً آسیب‌های بیشتری را در داخل اسرائیل وارد خواهد کرد.» به نوشته الاهرام، اگر اسرائیل جنگی را علیه لبنان آغاز کند، تنها هدفش نابودی و انتقام است، بدون اینکه به هیچ پیروزی نظامی دست یابد. با علم به اینکه حزب‌الله در این جنگ تنها نخواهد بود و گروه‌های دیگری در سوریه، یمن و عراق که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند، احتمالاً درگیر آن خواهند شد و این نه‌تن‌ها ساکنان شهر‌های شمالی اسرائیل هستند که آواره خواهند شد، بلکه احتمالاً ساکنان شهر‌های بزرگ اسرائیل نیز آواره خواهند شد.  صد‌ها زخمی و ۸ شهید در «سایبر تروریسم پیجری»  روز سه‌شنبه انفجاری ناشی از یک عملیات سایبری پیچیده در پیجر‌های لبنانی‌ها منجر به زخمی شدن صد‌ها نفر و شهادت چندین نفر شد. وزیر بهداشت لبنان گفته که در نتیجه این تروریسم سایبری بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر زخمی و هشت نفر کشته شده‌اند. تنها ساعتی بعد از این عملیات، هاآرتص گزارش کرد که سرویس‌های امنیتی اسرائیل نشانه‌هایی از آمادگی‌های غیرعادی حزب‌الله در جنوب لبنان شناسایی کردند و ارزیابی‌های امنیتی اسرائیل حاکی است که حزب‌الله قصد دارد عملیات نظامی علیه اسرائیل انجام دهد. 
حزب‌الله لبنان اعلام کرد که حوالی ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر سه‌شنبه تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام که به «پیجر» معروف هستند و در اختیار تعدادی از کارکنان واحد‌ها و مؤسسات مختلف حزب‌الله قرار داشتند، منفجر شدند. حزب‌الله گفته که این انفجار‌ها با علتی نامعلوم تاکنون منجر به شهادت یک کودک و دو برادر و مجروح شدن تعداد زیادی شده است ولی ساعتی بعد، وزیر بهداشت لبنان تعداد زخمی‌های این حمله سایبری تروریستی را ۲ هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد که البته هشت نفر هم شهید شده‌اند. این عملیات که گفته می‌شود رژیم صهیونیستی آن را انجام داده، به فاصله حدود ۱۵ ساعت از تصمیم کابینه رژیم برای گسترش دامنه جنگ به شمال انجام شده، و برخی آن را شوک قبل از جنگ با هدف اثرگذاری بر آمادگی حزب‌الله می‌دانند. با این حال، حزب‌الله در اولین بیانیه خود که غروب دیروز صادر شد، گفت: «ما تأکید می‌کنیم که مقاومت در تمامی سطوح و واحد‌های مختلف خود در بالاترین سطح آمادگی برای دفاع از لبنان و مردم پایدارش قرار دارد.» در حالی که گفته می‌شود پیجر‌ها متعلق به اعضای حزب‌الله بوده، منابع لبنانی می‌گویند که تعداد زیادی از قربانیان حادثه مردم عادی لبنان هستند که استفاده از پیجر در میان‌شان رایج است. خبرگزاری فرانسه شهادت یک کودک در انفجار پیجر‌های لبنان را تأیید کرد. مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت زخمی شده است. همسر امانی در شبکه اجتماعی ایکس تأیید کرد که او زخمی شده است، اما نوشت که حالش خوب است. ماهیت حادثه به درستی روشن نیست ولی آسوشیتدپرس گزارش کرد که دستگاه‌های ارتباطی جدیدی که اعضای حزب‌الله به همراه داشته‌اند، دارای باتری‌های لیتیومی بوده‌اند که منفجر شده‌اند. به نوشته این خبرگزاری، این باتری‌ها در صورتی که بیش از اندازه داغ شوند ممکن است دود کرده، ذوب و دچار حریق شوند. آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد (معادل ۱۱۰۰ درجه فارنهایت) تولید کند. گاردین نوشت که حزب‌الله لبنان با بزرگ‌ترین نقص امنیتی از ۷اکتبر تاکنون روبه رو شده است ولی یک مقام امریکایی به راشاتودی گفته که براساس اطلاعات اولیه مبنی بر اینکه اسرائیل گامی غیرعادی برداشته است، تمامی نیرو‌های حزب‌الله در خاورمیانه از یمن تا لبنان به اسرائیل حمله خواهند کرد.