اروپا بازیچه ادعاهای واهی علیه ایران شده است

جزایر سه‌گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج‌فارس و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد که براساس اسناد تاریخی متقن از دوره هخامنشیان تحت حاکمیت ایران بوده‌اند و جزء جدایی‌ناپذیر از سرزمین ایران به شمار می‌روند. به‌تازگی اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در بند پایانی بیانیه‌ای مشترک، ادعاهای بی‌اساس گذشته را در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی تکرار کردند.هفت تن از سران اروپایی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در ملاقات‌های جداگانه با رئیس‌جمهور ایران مسعود پزشکیان عنوان کرده‌اند که «نگرانی‌ها از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی قابل حل است.» این را دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در پی برگزاری نخستین نشست سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس در ۲۵ مهر در بروکسل و طرح ادعاهای بی‌اساس و رویکرد غیرسازنده‌ اروپایی‌ها در این مدت، اعلام کرد. اروپایی‌ها که این روزها سرگرم اعمال تحریم‌ها علیه ایران به بهانه ارسال موشک بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بوده‌اند، در این نشست که به ریاست رئیس شورای اروپا شارل میشل و امیر قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی برگزار شد نیز مدعی اشغال جزایر سه‌گانه ایرانی تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک و ابوموسی توسط ایران شدند. ادعایی بی‌اساس که واکنش وزیر امور خارجه سیدعباس عراقچی و همچنین سخنگوی دستگاه دیپلماسی اسماعیل بقایی را به همراه داشت و به‌صراحت اعلام شد که «جزایر سه‌گانه ایرانی جزء جدایی‌ناپذیر سرزمین ایران هستند.»

واکنش وزیر امور خارجه
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بیانیه نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا، در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دوران سیاست خبیثانه «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است.

سیاست انفعال کشور‌های اروپایی و باج‌دهی آنها در مقابل رژیم صهیونیستی
بقایی تغییر لحن کشور‌های اروپایی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را ناشی از سیاست انفعال و باج‌دهی آنها در مقابل رژیم صهیونیستی دانست و به اتحادیه اروپا توصیه کرد از افتادن در ورطه عادات قدیمی ازجمله عادت به مداخلات تفرقه‌انگیز در منطقه غرب آسیا بپرهیزد و اجازه دهد کشور‌های منطقه خود هرگونه سوء‌تفاهم یا نگرانی در مورد هر موضوعی را به‌صورت مستقیم و در فضایی مثبت از طریق گفت‌وگوی محترمانه حل‌وفصل کنند. دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در این رابطه همچنین اعلام کرد که سران اروپایی در بروکسل بی‌پروا قوانین و منشور ملل متحد را نادیده گرفته و خود را ملعبه ادعاهای واهی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران می‌کنند.

ولایتی: جزایر سه‌گانه جزء لاینفک سرزمینی ایران اسلامی است
علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، ضمن محکوم کردن بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس، این ادعا‌ها را بی‌اساس خواند و بر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه تأکید کرد و افزود جزایر سه گانه ایرانی جز لاینفک سرزمینی ایران اسلامی است.

خرازی: ورود اتحادیه اروپا به حمایت از امارات، دشمنی آشکار با ایران است



سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، در بیانیه‌ای با تبیین انگیزه‌های اتحادیه اروپا در حمایت از ادعای کشور امارات متحده عربی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، به مقامات امارات هشدار داد: «دشمنی با ایران بر سر تمامیت ارضی آن را کنار بگذارند و به جای توسل به این و آن که در حمایت خود از ادعای امارات، انگیزه‌های اقتصادی دارند، به گفت‌وگو بازگردند تا براساس حقایق تاریخی و اسناد موجود آنچه موجب رفع اختلاف و توسعه صلح و آرامش در منطقه است دنبال شود، والا راهی را که دیگران جلوی پای آنها می‌گشایند، جز ویرانی و جنگ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.»

سخنگوی دولت: جزایر سه‌گانه پاره تن ایران بزرگ‌ هستند
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به بیانیه مشترک اخیر اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تأکید کرد: تمامیت‌ ارضی ایران موضوعی نیست که بیگانگان جرأت گفت‌وگو درباره آن را داشته باشند. در ادامه این توییت آمده است: بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پاره تن ایران بزرگ‌اند. مهاجرانی تأکید کرد: اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس در جایگاهی نیستند که در مورد سرزمین بزرگ ایران اظهارنظر کنند.