رهبری که از پاسخ به سؤالات سخت ابایی نداشت

[راضیه زرگری] هند حسن، که در تاریخ دوم ژوئن سال 2021 با یحیی سینوار مصاحبه رو در رو انجام داد، می‌گوید که او را به‌عنوان مردی سرسخت در اعتقاداتش شناخته است. حسن به الجزیره گفت که او را در حال قدم زدن در خیابانی در غزه با دید کامل، در دوره‌ای ملاقات کرد که اسرائیل به‌مدت 11روز غزه را بمباران می‌کرد و «همه می‌گفتند که او مخفی شده است.»
هند حسن تعریف می‌کند: «در آخرین روزهای ماه می‌2021 بود که بمباران غزه بی‌امان توسط اسرائیلی در یازدهمین روز متمادی ادامه داشت و همه تلاش‌های گزارشگران برای دسترسی به رهبران حماس و گفت‌وگو با آنها با شکست مواجه می‌شد زیرا مهره‌های ارشد حماس در مکان‌های ناشناس بودند. اما روزی از خودرو پیاده شدیم و همراه تعدادی از خبرنگاران محلی گروهی را دیدم که خیابانی در غزه را طی می‌کنند و مردم زیادی دور آنها جمع شدند. می‌خواستیم بفهمیم چه خبر است که یکی از خبرنگاران محلی گفت او یحیی سنوار است. جلو رفتیم و خودمان را معرفی کردیم و گفتیم از انگلیس و آمریکا برای مصاحبه و گزارش آمده‌ایم. او ایستاد و به حرف‌های ما گوش داد و در نهایت راه‌های ارتباطی با تیمش را به ما داد. ما باور نمی‌کردیم او بدون توجه به سیاست‌های امنیتی این فرصت را به ما داده باشد. اما در عین ناباوری فردای آن روز یک تماس تلفنی از تیم سنوار داشتیم و آنها گفتند در ساعت مشخص به لوکیشن تعیین شده بیایید. او در طول مصاحبه با خوشرویی به سؤالات پاسخ داد و از مواجهه با سؤالات سخت ابایی نداشت؛ حتی به ما اجازه داد سؤالات بیشتری که ممکن بود پاسخ ندهد هم بپرسیم. مصاحبه تمام شد، او ایستاد و کمی هم گپ زدیم؛ فکرش را هم نمی‌کردم آخرین خبرنگاری باشم که با رهبر حماس گفت‌وگوی حضوری داشته است.»

سنوار شخصیتش را با رفتارش نشان می‌داد
گزارشگر الجزیره از او می‌پرسد: «سنوار چگونه مردی بود؟ مردی که خودش را از اسرائیلی‌ها مخفی می‌کرد یا مردی که برای آرمان‌ها و دلایلش تا آخرین نفس می‌ایستد؟» هند حسن در پاسخ می‌گوید: «به شما گفتم؛ درحالی‌که اسرائیل غزه را 11روز متمادی بمباران می‌کرد، او را در حالی دیدیم که داشت از خیابانی از غزه عبور می‌کرد. درحالی‌که همه فکر می‌کردند سنوار مخفی شده است. اما او در طول خیابان راه می‌رفت و مردم در اطرافش بودند. حتی هیچ‌کسی مانع من نشد وقتی می‌خواستم به او نزدیک شوم. او خودش و ماهیتش را با رفتارش نشان داد و پیامش را داد؛ یعنی اسرائیل اگر بخواهد می‌تواند هر لحظه من را هدف قرار دهد. من در میان مردم غزه هستم.»

وقتی سنوار جنبش سیاه پوستان در آمریکا را با آرمان فلسطین مقایسه کرد
این گزارشگر سابق فاکس نیوز ادامه می‌دهد: «در روز مصاحبه رو در روی او نشستم و صحبت هایمان شروع شد؛ می‌دانید که سیاستمداران معمولا لحن مشترکی دارند و پیام‌های مشابهی هم می‌رسانند. وقتی سؤالی درباره این ادعا که شلیک موشک حماس به اسرائیل می‌تواند جنایت جنگی باشد، پرسیدم، او در پاسخ‌هایش «پرشور» و احساساتی شد و توضیح داد که فلسطینی‌ها قربانیان اصلی هستند و سال‌هاست از اشغالگری رنج می‌کشند. او گفت که انتظار می‌رود فلسطینی‌ها «قربانیان کامل» باشند و این چیزی است که نمی‌توانند باشند.»هند ادامه می‌دهد که سنوار همچنین مقایسه‌ای بین جنبش اعتراضی که پس از قتل جورج فلوید توسط پلیس ایالات متحده در سال 2020 شکل گرفت و آنچه در مورد جنبش زندگی سیاه پوستان مهم است در ایالات متحده رخ داد، با آرمان فلسطین انجام داد. او بسیار احساساتی و پرشور در این‌باره صحبت کرد و در شمایل مردی بود که در جایگاه دفاع از اقداماتش قرار دارد.

مردم غزه به سنوار به‌عنوان رهبری که از ابتدا کنارشان بوده احترام می‌گذاشتند



گزارشگر الجزیره در سؤال بعدی از هند حسن می‌پرسد: «گفتی که او را در خیابان دیدی و مردمی که اطرافش بودند؛ چه قشری از جامعه غزه و چه تیپ‌های شخصیتی اطراف او بودند؟ مردم در مورد او چه فکر می‌کردند؟» حسن در پاسخ می‌گوید: «مردمی که می‌خواستند با او گفت‌وگو کنند، فضای بازی در اختیار داشتند. من فکر می‌کنم مردم به‌عنوان یک رهبر ارشد حماس که از ابتدای 7 اکتبر در کنار آنها بوده، به او احترام می‌گذاشتند؛ او را به‌عنوان رهبری مقاوم که 23 سال در زندان‌های اسرائیل به سر برده و پای آرمان‌هایش مانده ارج می‌نهادند. مردم او را به‌عنوان رهبر مقاومت در غزه می‌شناختند و من فکر می‌کنم مهم‌ترین نکته برای مردم غزه در شرایط فعلی این است که در روزهای بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد. بدون شک پیش‌بردن مذاکرات آتش بس درحالی‌که صدها هزار نفر آواره و گرسنه و در شرایط بسیار سخت زندگی می‌کنند و از آن طرف بمباران اسرائیلی‌ها ادامه دارد، بسیار سخت‌تر است. واقعیت این است که ده‌ها هزار غیرنظامی توسط اسرائیل کشته شده‌اند و کشته می‌شوند قربانیان غزه بیشتر می‌شود بچه‌های بیشتری کشته می‌شوند... به‌نظر من بدون رهبری حماس، تصور اینکه مذاکرات آتش بس چطور پیش رود و چه زمانی بمباران علیه مردم بی‌دفاع غزه پایان می‌پذیرد، سخت‌تر می‌شود.»

مقاومت فلسطین بدون رهبر نمی‌ماند
هند حسن در پاسخ به اینکه آیا گروه یا افرادی هستند که بتوانند جانشین یحیی سنوار شوند؟ زیرا او معروف به این بود که مردی است که راه خودش را می‌رود، توضیح می‌دهد: «برای ما واضح و روشن بود که او مردی است در میان مردم و می‌تواند تصمیم خودش را بگیرد. من معتقد‌ام همین دلیل که او پذیرفت با ما مصاحبه کند و به درخواست ما مستقیما پاسخ داد درحالی‌که هیچ رسانه‌ای اجازه مصاحبه نداشت، آن هم فقط به این دلیل که ما مستقیما از خودش درخواست کردیم؛ مصداق این خصوصیت است. درباره اینکه چه‌کسی جایگزین او می‌شود؛ گفته شده برادرش محمد سنوار به‌عنوان جانشین پیشنهاد شده با این همه رهبری حماس پیش‌بینی‌های لازم را درنظر گرفته است؛ این احتمال وجود داشت که یحیی سنوار توسط اسرائیل ترور شود و مقاومت فلسطین به فکر جانشین‌هایی برای او بوده است.»