شکست افسانه زن رنگین‌پوست قدرتمند؟


گروه سیاسی: تمامی نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا با شیبی ملایم از افزایش اقبال‌ها به دونالد ترامپ حکایت دارند. حتی رسانه‌های دموکرات نیز که ماهها هریس را با اختلاف برتر از ترامپ معرفی می‌کردند، اکنون واقعیت افزایش شانس ترامپ را بازنمایی می‌کنند. به گزارش «تجارت»، در جدیدترین نظرسنجی نیویورک تایمز رسانه‌ نزدیک به دموکرات‌ها نوشت: کامالا هریس و دونالد ترامپ در سطح فدرال و کشوری به تساوی ۴۸ درصد به ۴۸ درصد رسیده‌اند. در ادامه این مطلب آمده است: این نتیجه که کمتر از دو هفته قبل از روز انتخابات به دست آمده و در حالی که میلیون‌ها آمریکایی قبلاً رأی داده‌اند، برای هریس امیدوارکننده نیست. در سطحی دیگر، بر اساس جدیدترین نظرسنجی ملی انجام شده، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در این کشور از «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات‌ها در انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان‌ماه) ۲ درصد جلو افتاده است. این نظرسنجی که توسط روزنامه وال استریت ژورنال انجام شد، نشان داد که ۴۷ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی ترامپ را انتخاب می‌کنند، در حالی که ۴۵ درصد به هریس رای می‌دهند. همچنین این نظرسنجی نشان داد که ۵۲ درصد از رای‌دهندگان عملکرد ترامپ را در زمان ریاست جمهوری آمریکا تایید کردند و تنها ۴۲ درصد عملکرد هریس به‌عنوان معاون رئیس جمهور را مورد تایید قرار دادند. این روند نشان می‌دهد که حالا حتی در سطح ملی نیز ترامپ در آستانه برتری بر هریس قرار داد. این وضعیت در شرایطی است که در انتخابات اخیر، دموکرات‌ها حتی زمانی که کالج الکترال و در نتیجه کاخ سفید را از دست داده‌اند، در سطح عمومی و فدرال برتری داشته‌اند. با این تفاسیر «تجارت» به منظور بررسی هر چه بیشتر ماجرای افزایش اقبال‌ها به دونالد ترامپ به مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل آمریکا گفت‌وگو داشته است.

ترامپ روی دو مساله امنیت و اقتصاد سوار شده است
مهدی مطهرنیا در ارتباط با افزایش شانس پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها تاکید کرد: «هر چه به انتخابات 5 نوامبر (15 آبان) نزدیک‌تر می‌شویم، بر اساس سه محور مهم و موثر بر انتخاب آمریکا، می‌تواند آرای بیشتری را به سوی خود جلب کند. این محورها عبارتند از: امنیت، اقتصاد و هویت. اگر
چه قبلا نشان‌گان بارز بر رفتار رای‌دهندگان که حدود 13 مولفه را در بر می‌گیرد، در 12 مولفه به نفع هریس ارزیابی می‌شد، با نزدیک شدن به زمان انتخابات قابل پیش‌بینی بود که ترامپ شکاف آرای خود را با هریس جبران و کم کند.»
وی افزود: «هر چه مسائل امنیتی در خاورمیانه، داخل آمریکا و کل نظام بین‌الملل – به ویژه بحث جنگ اوکراین و درگیری اسرائیل با محور مقاومت -گسترش پیدا کند و این مسائل بر ستون فقرات اقتصاد آمریکا سنگینی کند، زمینه‌ برای موفقیت بیشتر ترامپ در برابر هریس بیشتر می‌شود. از طرف دیگر هریس نتوانسته در بحث هویتی موفقیتی کسب کند. به روایتی او نتوانسته بر موج مطالبات هویتی سوار شود و حالا این مسائل امنیت و اقتصاد هستند که بیشتر برای شهروندان آمریکایی اهمیت دارند.»

هریس نتوانسته به عنوان یک زن رنگین پوست برابر مرد سفید پوست قدرت‌نمایی کند



این کارشناس مسائل آمریکا در بخشی دیگر از اظهارات خود تاکید کرد: «باید بپذیریم که هریس نتوانسته به عنوان یک زن رنگین پوست در برابر یک مرد سفید پوست، قدرت خود را به نمایش بگذارد.
در مناظره‌ا و گفت‌وگوهای تلویزیونی نیز نتوانسته چندان موفق عمل کند. مجموع این مسائل موجب شده که فضا به سمتی پیش برود که ترامپ بتواند بهتر عمل کند. اگر شدت منازعات در خاورمیانه افزایش پیدا کند، احتمالا ترامپ با وجود مساله‌ای به نام کابوس برادلی که بر اساس آن سفید پوستان به سپید پوستان رای می‌دهند، پیروز خواهد شد.»

حمله به ایران می‌توان شگفتی اکتبر انتخابات اخیر باشد
مطهرنیا در بخشی دیگر از اظهارات خود در ارتباط با این پرشس که نتانیاهو قصد دراد در فاصله نزدیک به روز انتخابات با حمله به ایران کمپین ترامپ را تقویت کند، اظهار داشت: «شگفتی‌ها در انتخابات آمریکا مشخص و قابل پیش‌بینی هستند.
در 10 روز مانده به روز رای‌گیری، هر اندازه شگفتی بزرگ در قالب حمله اسرائیل به اران رخ بدهد، می‌تواند اثرگذاری عمیقی داشته باشد.
همواره شگفتی اکتبر مطرح بوده و این بار نیز می‌تواند نتانیاهو به نفع ترامپ این شگفتی را خلق کند.»

مذاکرات با ترامپ زودتر به نتیجه می‌رسد
این کارشناس مسائل آمریکا در بخش پایانی اظهارات خود در ارتباط با نگاه به نتیجه انتخابات آمریکا از نگاه ایران و احتمال توافق با فرد برنده تاکید کرد: « در ابتدا باید توجه داشت که هر دو نامزد قصد دارند با ایران مذاکره کنند اما شیوه مذاکره و توافق احتمالی با آن‌ها بسیار متفاوت است.
مذاکره با دموکرات‌ها موضوع محور است. رد حالی‌که مذاکره با ترامپ فردمحور است. بنابراین می‌توان گفت، مذاکره با ترامپ زودتر به نتیجه می‌رسد اما او آمادگی دادن امتیازات فراوان را ندارد.»