راه گریز از انزوای تحمیلی غرب


گروه سیاسی: اولین سفر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه که پنجمین سفر خارجی او بعد از رسیدن به ریاست پاستور نیز بود، با اولین حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی در اجلاس بریکس همراه بود.
به گزارش «تجارت»، مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان، با دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ظهر روز سه شنبه - یکم آبان ماه - تهران را به مقصد روسیه ترک کرد. رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه -3 مهر- شهر کازان را به مقصد تهران ترک کرد. نکته قابل توجه این بود که پزشکیان در نشست بریکس دو نوبت سخنرانی کرد و با مقامات بسیاری از کشورهای دیگر دیدار و رایزنی داشت.

شکست غرب در به انزوا کشاندن ایران
مهم‌ترین دستاورد سفر مسعود پزشکیان به روسیه و حضور ایران در جمع اعضای بریکس را می‌توان شکست غرب در به انزوا کشاندن ایران ارزیابی کرد. مسعود پزشکیان در بدو ورود به شهر کازان، محل برگزاری اجلاس بریکس، مورد استقبال رئیس ایالت تاتارستان روسیه قرار گرفت و ساعاتی بعد اولین دیدر دوجانبه خود را با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند انجام داد. رئیس جمهور کشورمان در دیدار با نخست وزیر هند تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران علاقمند و آماده توسعه روابط با هند است و عضویت ایران و هند در بریکس زمینه مناسبی برای تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های دو کشور در راستای تامین منافع متقابل است. در ادامه دیدار و گفت‌وگوی نخست وزیر جمهوری دمکراتیک فدرال اتیوپی با مسعود پزشکیان نیز انجام شد. مسعود پزشکیان، پس از دیدار با نخست وزیر اتیوپی راهی محل اجلاس سران بریکس شد و اولین حضور رسمی ایران در نشست سران بریکس پس از عضویت رسمی را رقم زد. رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سران بریکس خاطرنشان کرد که بریکس نباید باشگاه گفت وگو باشد بلکه تصمیمات بریکس باید ضمانت اجرایی داشته باشد. مسعود پزشکیان در اولین حضور ایران به عنوان عضو رسمی در نشست سران بریکس یادآور شد که تلاش‌هایی که تاکنون برای کاهش سلطه دلار انجام شده است باید با راهکارهای عملیاتی از جمله سبد ارزی بریکس یا تسویه مستقل از دلار تقویت شوند
رئیس جمهور کشورمان در ادامه سفر خود به روسیه و در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان روسیه با «عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین، پزشکیان در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان روسیه دیداری دوجانبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشت. همچنین، مسعود پزشکیان و «محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان» رئیس دولت امارات متحده عربی نیز در حاشیه نشست سران بریکس با یکدیگر دیداری کوتاه داشتند و درباره مسائل و دغدغه‌های دو کشور از جمله ضرورت توقف حملات رژیم صهیونیستی گفتگو کردند. «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، از دیگر مقامات بلند پایه بود که رئیس جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس بریکس با وی دیداری دوجانبه داشت. در نهایت مسعود پزشکیان در حاشیه اجلاس بریکس در کازان روسیه با «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس نیز دیدار و گفت‌وگو دو جانبه داشت. همچنین، پزشکیان در نخستین نشست بریکس پلاس، «نشست مشترک سران بریکس با کشورهای مدعو و دوستان بریکس» در کازان روسیه تاکید کرد که گستره جغرافیایی بریکس فرصت بی‌نظیری است برای تسهیل ارتباطات فراقاره‌ای و تحصیل منافع مشترک جمعی، فرایندی که نتیجه شگرفی بر کاهش شکاف موجود در روند توسعه‌یافتگی و افزایش سطح رفاه مردمی برجای خواهد گذاشت. مجموع این دیدارها و سخنرانی‌ها در نشست اخیر سران بریکس به طور قطع پیروزی‌ای بزرگ برای ایران و شکستی برای طرفداران انزوای ایران بود.

اتحاد علیه یکجانبه‌گرایی آمریکایی



مسعود پزشکیان پس از بازگشت از قازان روسیه در فرودگاه مهرآباد با اشاره به حضور اولین بار ایران در سطح رئیس جمهور در اجلاس سران بریکس، اظهار کرد: امنیت ملی کشورها، مسائل اقتصادی، اجتماعی و مالی سه پایه اصلی وظایف بریکس است. آمریکا بوسیله دلار یکجانبه گرایی در دنیا ایجاد کرده است و هر وقت دلش خواست هر کشوری را تحریم و مشکلات اقتصادی درست می کند که این مساله برای سایر کشورها ناپسند است.