کسی پاسخگو نیست

حضور برخی کسبه اطراف پلاسکو در شورای شهر برای جبران خسارت‌های خود
کسی پاسخگو نیست
-------------------------------
آفتاب یزد- گروه‌اجتماعی: در جریان عملیات امدادی و آواربرداری ساختمان پلاسکو، تعدادی از واحدهای مجاور ساختمان به منظور تسهیل عملیات، تخریب شد، اما آن زمان که مسئولان شهرداری این کار را انجام می‌دادند به صاحبان این واحدها قول‌هایی را مبنی بر پرداخت خسارت، داده بودند. حال ۲۷ روز از این حادثه گذشته است، ولی این قول‌ها ظاهرا عملی نشده است. این مسئله سبب شد تا جمعی از کسبه اطراف ساختمان پلاسکو که مغازه آنها در جریان عملیات آواربرداری ساختمان توسط شهرداری تخریب شده بود، ظهر دیروز مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران تجمع کنند. این افراد که مغازه‌های آنها در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو قرار داشت، علت تجمع و اعتراض خود را بی‌تعهدی شهرداری تهران برای پرداخت خسارت، عنوان کردند. آنها در این تجمع خواهان دیدار با مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران بودند، چراکه بنا به گفته تجمع‌کنندگان ۲۰ روز پیش در این خصوص نامه‌ای به رئیس شورای شهر تهران نوشته‌اند که تا امروز جوابی دریافت نکرده‌اند. به گفته تجمع‌کنندگان، تمامی سرمایه مالی آنها در این حادثه از بین رفته و در صورت پرداخت نشدن خسارت‌های وارده ممکن است به‌زودی به زندان بیفتند.


**قالیباف کجاست؟
یکی از این کسبه‌ها با عصبانیت گفت: شخص شهردار سینه سپر کرد و گفت من اینجا هستم و خسارات شما را می‌پردازم. وی ادامه داد: مقامات مسئول بر دادن خسارت ما که ۶ مغازه هستیم و حتی اجناسمان نیز که در این عملیات تخریب شده است، تاکید کرده‌اند. یکی دیگر از مغازه‌داران تاکید کرد: ۶ مغازه‌دار هستیم که باید به ما خسارت پرداخت شود. معترض دیگر که مردی میانسال بود نیز با بغض گفت: نه شهرداری و نه هیچ‌کس دیگر پاسخ ما را نمی‌دهد؛ با لودر مغازه‌ و اجناسمان را با خاک یکسان کردند. مغازه‌دار دیگری با ابراز ناراحتی از اینکه در نزدیکی عید زندگی‌اش بر باد رفت، گفت: ۲۰ روز است که می‌‌خواهیم چمران و قالیباف را ببینیم، کجا هستند؟!
**بدون تایید کاری نمی‌توانیم کنیم
اما شهردار منطقه ۱۲ با حضور در میان تجمع‌کنندگان در پاسخ به اعتراض کسبه اطراف ساختمان پلاسکو مبنی بر بی‌تعهدی شهرداری تهران برای پرداخت خسارت به آنها گفت: برای پرداخت خسارتتان باید از مقام دستوردهنده نامه بیاورید و بدون نامه برای پرداخت خسارت هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، چراکه بابت خسارتی که به شما می‌دهیم باید جوابگو باشیم. این در حالی است که کسبه می‌گویند گرفتن نامه پروسه طولانی را در پی خواهد داشت. اکنون در این شرایط مغازه‌داران واحدهای تجاری اطراف ساختمان پلاسکو با توجه به اینکه خسارتی را متحمل شده‌اند، نمی‌دانند برای جبران خسارتشان چه باید کنند.
**کسبه باید از مراجع قضایی حکم بگیرند
محمد مهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران نیز با تایید سخنان شهردار منطقه ۱۲ به آفتاب‌یزد می‌گوید: آنچه شهردار می‌گوید که این کسبه برای دریافت خسارتشان باید نامه از مقام دستوردهنده بگیرند، درست است. حتی دادستانی باید تعیین کند چه نهاد یا سازمانی این خسارت را پرداخت کند. به هر حال اگر شورای شهر به این جمع‌بندی برسد که شهردار باید خسارت را پرداخت کند، شورا هم نیاز به مصوبه قانونی و اعتبار بودجه دارد. در صورت نداشتن مصوبه قانونی ممکن است سازمان بازرسی به اعضای شورا تذکر دهد که به چه مجوزی بخشی از اعتبارات را به این بحث اختصاص داده‌اید. وی افزود: وقتی قرار است با موضوعی برخورد کنیم باید برخوردهایمان درست، کارشناسی و جامع باشد، بنابراین پلاسکو را نمی‌توانیم ملاک برخوردهایمان قرار دهیم. ما در شهری زندگی می‌کنیم که شهر بحران است. فردا روزی اگر زلزله آمد با برخوردهای موردی نمی‌توانیم ساماندهی ایجاد کنیم، باید تکلیف مردم روشن باشد. در موارد این چنینی وقتی مردم به نهاد حقوقی و قضایی مراجعه کنند و آن نهاد حکمی را صادر کند، دست تمام مدیران اجرایی در عملکرد بازتر است. تندگویان افزود: هر موقع در شهر بحرانی اتفاق افتاد و عده‌ای از شهروندان هم دچار آسیب شدند باید به مراجع قضایی مراجعه کنند و بر علیه هر نهادی که مقصر می‌دانند یا ملزم به پرداخت خسارت هستند حکم بگیرند. شاید این مسئله (پرداخت خسارت به کسبه اطراف ساختمان پلاسکو) در قوه‌قضائیه بررسی و وزارت کار را ملزم به پرداخت خسارت می‌کردند، آن موقع شورا زیرسوال می‌رفت که چرا بدون حکم قضایی بودجه‌ای را به این کار اختصاص دادید. این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه کسبه برای دریافت خسارتشان باید حکم قضایی داشته باشند، اظهارکرد: در روزهای نخست که هم کسبه پلاسکو و هم کسبه‌ای که واحدهای تجاری‌شان از بین رفته بود به ما مراجعه می‌کردند، پیشنهادی را به آنها دادیم مبنی بر اینکه وکیل بگیرید که کارهای حقوقی‌تان را انجام دهد، چون احساسی برخوردکردن با مسئله یک بخث است و موضوع حق و حقوق هم یک بحث است که کاملا حقوقی است. محمد مهدی تندگویان گفت: اگر قرار است به چشم مدیریت بحران شهری به مسئله نگاه کنیم باید سیکل قضایی ماجرا طی شود. آن وقت اگر مرجع قضایی حکمی را صادر کند شاید در آینده هم بر اساس آن حکم بتوانیم راحت‌تر عمل کنیم. در خصوص ماجرای کسبه پلاسکو نباید احساسی برخورد کرد و این کسبه باید به مراجع قضایی مراجعه و دادستانی اعلام کند کدام نهاد باید خسارتشان را پرداخت کند.
**نظر حقوقدان
یک حقوقدان نیز در خصوص موضوع پرداخت خسارت کسبه اطراف ساختمان پلاسکو به آفتاب‌یزد، گفت: ریزش ساختمان پلاسکو برای اینکه یک حالت استثنایی را به‌وجود آورده بود، دادستانی به منظور جلوگیری از گسترش خطر بزرگ‌تر از باب اعمال حاکمیت قانون، دستور تخریب واحدهای تجاری اطراف را صادر کرده بود. اگر شرایط عادی بود دادستانی اجازه چنین دستوری را نداشت، چون در حیطه اختیارات دادستانی نیست. نعمت احمدی بیان کرد: اولین کاری که باید این مغازه‌داران کنند این است که به شورای حل اختلاف مراجعه و درخواست تامین دلیل کنند و وضع موجود را شرح دهند که در پی دستور واحدهای تجاری‌شان تخریب شده است. آن وقت کارشناسی برای تعیین میزان خسارت به محل اعزام می‌شود. وقتی که این مسئله (میزان خسارت) روشن شد زیان‌دیدگان بابت تخریبی که صورت‌گرفته، باید درخواست بنویسند. نعمت احمدی گفت: از نظر حقوقی هم که به طریق اولی مسئول‌اند که باید در این مورد دادخواست حقوقی بدهند و مطالبه خسارت کنند که البته باید با جلب نظر کارشناس که همان تامین دلیل است، انجام شود و به دادگاه عمومی مراجعه کنند.