صندوق سرمایه گذاری مشترک سیستان و بلوچستان و عمان ایجاد می شود

شاهی- پیش نویس تفاهم نامه ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک سیستان و بلوچستان به نمایندگی از ایران و عمان در دست تدوین است.به گزارش«خراسان » معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار سیستان و بلوچستان  روز گذشته در نشست خبری درباره سفر چهار روزه خود که به منظور مراودات تجاری و اقتصادی، در قالب یک گروه 11 نفری از ایران از 30 مهر ماه به عمان انجام شد گفت: با توجه به این که سیستان و بلوچستان دارای مرز آبی با عمان است آن طور که باید از این فرصت هم مرزی استفاده نشده در حالی که افزایش حضور تجار و سرمایه گذاران دو کشور در ایران و عمان بسیار مهم و مورد توجه است. دکتر «سکینه اشرفی» افزود: عمان، اشتیاق و رغبت زیادی برای توسعه سیستان و بلوچستان دارد، بنابراین برای حضور ویژه در استان اعلام آمادگی کرده است و برنامه دارد زمینه حضور سرمایه گذاران استان را در آن کشور فراهم کند.وی بیان کرد: با افزایش ظرفیت بندر چابهار باید از این فرصت استفاده کرد که با توجه به این موضوع مکاتباتی با رئیس جمهور و معاون اول و وزیران صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی انجام شد تا بتوان از هم مرزی با عمان استفاده بیشتری کرد.وی ادامه داد: آن چه که مورد تأکید ریاست جمهور است، این است که عمان به عنوان درگاه تجاری ایران جایگزین امارات شود. بیشتر لنگرگاه صادرات و واردات ایران از طریق امارات متحده عربی انجام می شود و با توجه به نزدیکی این کشور با استان های حوزه خلیج فارس بیشتر صادرات و واردات از استان های خوزستان، هرمزگان و ... است. وی با اشاره به این که ایران و عمان در همه بحران ها پشتیبان سیاسی یکدیگر بودند افزود: با توجه به پیشنهاد استانداری سیستان و بلوچستان به رئیس جمهور در زمینه انجام صادرات و واردات از عمان و مرز چابهار،  این موضوع توجه ریاست جمهوری را جلب کرد.  رئیس جمهور دستور بررسی کارشناسی این کار را برای یکی از کمیسیون های دولت ابلاغ کرد که عمان به عنوان یک درگاه تجاری جایگزین امارات متحده عربی شود.
وی با بیان این که ظرفیت بندر چابهار با راه اندازی فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی به 5/8 میلیون تن رسیده است ادامه داد: تا پایان افتتاح فاز پنجم ظرفیت این بندر به 86 میلیون تن خواهد رسید و این بندر می تواند نقش مهمی در انجام صادرات و واردات از عمان داشته باشد.
وی بیان کرد: برای ارتقای ظرفیت بندر چابهار به سرمایه گذاران مطمئن نیاز داریم که عمان مانند هندوستان، افغانستان، کره جنوبی و ... که در این بندر سرمایه گذاری کرده اند می تواند به عنوان یک شریک تجاری باشد.
دفتر اتاق بازرگانی عمان و ایران ایجاد می شود
معاون استاندار افزود: در دیدار با مشاور صنعت و تجارت عمان، با توجه به ظرفیت های استان در زمینه محصولات کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و ترانزیت شرق که می تواند مورد توجه   آن کشور برای رساندن محصولات آن ها به کشورهای آسیای میانه باشد و باتوجه به ظرفیت های معادن و اقلیم مناسب گردشگری و وجود هفت گمرک در ایران در این دیدار، مسئولان عمان و ایران متحد شدند دفتر اتاق بازرگانی استان در عمان و دفتر بازرگانی آن کشور هم در سیستان و بلوچستان ایجاد شود.وی افزود: در این دیدار از سوی مشاور صنعت و تجارت عمان، پیشنهاد شد صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و عمان راه اندازی و دفاتر سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان و عمان مستقر شود که از دو روز گذشته پیش نویس این تفاهم نامه در دست اجراست. وی ادامه داد: عمان به دنبال این است که شریک سوم برای صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و عمان انتخاب شود که برای این کار فرانسه را معرفی کرده است و مقرر شد ملاحظات ایران برای شریک سوم بررسی شود و کشور سوم در تفاهم نامه ای که قرار است میان ایران و عمان منعقد شود مورد توجه باشد. وی بیان کرد: آن چه در موضوع سرمایه گذاری مشترک مورد توجه بود  صادرات و واردات مواد معدنی، زراعت و شیلات بود و با توجه به این که عمان 80 درصد محصولات کشاورزی خود را از خارج وارد می کند سیستان و بلوچستان به دلیل نزدیکی به عمان می تواند میوه و سبزی تولیدی را به این کشور صادر کند.