روحانی: دعوت برای مذاکره بعدی مضحک است

رئیس جمهور با تاکید بر این که «موشک ساخته، می‌سازیم و خواهیم ساخت، زیرا با هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی یا قطعنامه 2231 در تضاد نیست» گفت: ما هر سلاحی از هر نوعی که نیاز داشته باشیم می سازیم و انبار می کنیم و هر زمان که لازم باشد برای دفاع از خود از آن استفاده کرده و تردیدی نمی کنیم. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز گذشته در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی علوم و نیرو در مجلس تصریح کرد: ما راه دفاع از منافع و امنیت ملی خود را با قدرت ادامه می دهیم و آمریکا هر نقض عهدی که کند به ضرر خودش است و جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطعی به آن می دهد.
وی همچنین با اشاره به مسئله تخلفات پیاپی آمریکا در برجام گفت: اصل وفای به عهد یک اصل فراملی و فرادینی است که همه انسان های عاقل و با تدبیر در هر مذهب و دینی به آن احترام می گذارند. رئیس‌جمهور با بیان این که آمریکا می‌گوید به تعهد خود پایبند نیستم و استدلالش آن است که سر دولت قبلی کلاه رفته است، تأکید کرد: در این شرایط بقیه دولت‌ها هم می توانند چنین ادعایی داشته باشند پس تداوم تعهد و مسئولیت دولت‌ها چه می شود؟ تعهدها که دوساله و چهار ساله نیست، بلکه تعهد یک دولت با دولت دیگر و یک نظام با نظام دیگر است، حالا اگر آمریکا یک رژیم است، تعهد یک رژیم با یک نظام بزرگ به نام ایران است، البته برجام یک تعهد بین‌المللی است که باید به آن عمل کرد.
مگر کشورها دیوانه اند که در این شرایط با آمریکا مذاکره کنند
رئیس جمهور متزلزل بودن روی پیمان قبلی و دعوت برای مذاکره بعدی را داستانی مضحک خواند و افزود: می گویند تعهدی که قبلا بسته‌ایم ، قرص نبود و بیاییم راجع به موضوع دیگری مذاکره کنیم. این خنده دار است. یک زمانی کسی عهدی می بندد و به دقت به آن عمل می‌کند و می گوید که جایزه من این است که راجع به موضوع دیگری مذاکره کنیم اما وقتی تعهد اول را زیرپا می گذارند عملا می گویند که اهل مذاکره نیستند. آمریکا با نقض عهد خود می گوید که اهل مذاکره نیست و اصول اخلاقی و بین‌المللی را نمی شناسد. کشوری که در این مسیر قرار بگیرد، دیگران به او اعتماد نمی کنند.


رئیس جمهور با بیان این که آمریکا به برخی از کشورهای شرق آسیا پیام می دهد که مذاکره کنند، تصریح کرد: مگر دیوانه اند که با این شرایط با آمریکا مذاکره کنند، آمریکا به مذاکره امضا شده ای که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی اعتناست. آمریکا با این شیوه باید آینده مذاکره و تعهدات خود را کنار بگذارد.