انتصاب‌هاي پر حاشيه

اعضاي شوراي شهر معترضند. معترض به برخي انتصاب‌هاي شهردار تهران كه هنوز عمر فعاليتش در شهرداري به 100 روز نرسيده است. برخي اعضاي شوراي شهر با آنكه مدعاي عدم دخالت در عزل و نصب‌هاي شهردار را دارند اما در هفته‌هاي اخير اعتراض‌هاي بسياري به انتصاب‌هاي نجفي كرده و خواستار بازنگري در آن‌ها شده‌اند. اين روزها، فضاي توييتر و كانال‌هاي شخصي اعضاي شوراي محلي براي بيان اعتراض‌هاي جسته و گريخته شده كه البته هرازگاهي سر از جلسات رسمي همچون جلسه علني ديروز شوراي شهر نيز در مي‌آورد. اعتراض‌هاي آن گروه از اعضاي شورا كه آشكارا تصميمات اخير شهردار تهران را مورد سوال قرارداده‌اند، در شرايطي صورت گرفته است كه شخص محمدعلي‌نجفي، بارها از انتصاب‌هاي خود دفاع و با تاكيد بر اينكه «در انتصاب‌ها توصيه نمي‌پذيرد»، تصريح كرده كه «مصلحت‌هاي شهر» بر همه چيز مقدم است. طبق قانون شهردار تهران مخير است كه معاونان، شهرداران و مديران خود در هر جايگاهي را با نظر خود عزل يا نصب كند و اعضاي شورا نيز با توجه به عدم وظيفه اجرايي، حق دخالت در آن را ندارند. با اين حال، در شرايطي كه كمتر از 20 انتصاب مديريتي از زمان حضور نجفي در شهرداري صورت گرفته و عمده آن‌ها نيز بر پايه انتخاب مديران از بدنه اجرايي شهرداري بوده اما فشارها براي بازنگري در انتصاب‌هاي شهردار تهران گسترده و زودتر از هميشه است.
مديريت سخت در شهرداري
«محمدعلي‌نجفي» حداقل از زمان حضور در شهرداري تهران نشان داده كه مديري كلان‌نگر و البته صبور است كه روند كند تغييرات مديريتي از سوي او در شهرداري، بيانگر انجام ارزيابي‌هاي موشكافانه براي انتصاب‌هاست. اگرچه كه اين انتصاب‌ها، به مذاق گروهي از حاميان او در شورا و البته رسانه‌ها به واسطه نگاه‌هاي سياسي خوش نيامده اما او همواره تاكيد داشته كه در تغييرات و انتصاب‌ها، ملاك مهم ، كارايي افراد است. با اين حال، فشارهاي زودهنگام به شهردار تهران در خصوص انتصاب‌ها هر روز بيشتر شده كه مي‌تواند دست‌اندازهايي را در مسير اصلاح شيوه‌هاي اداره شهر ايجاد كند. شهرداري تهران با حدود 68 هزار كارمندي كه به طور مستقيم در آن كار مي‌كنند، مشقت ها و پيچيدگي‌هاي مديريتي فراواني دارد كه تغييرات در آن به آساني آنچه از بيرون ديده مي‌شود، نيست. تغييرات در يك هزار و 100 پست مديريتي موجود در اين دستگاه نيز سختي‌هاي مشابه آنچه در تغييرات بدنه حجيم شهرداري وجود دارد، داشته و هرگز نمي‌توان به يك‌باره ، تمامي اين پست‌هاي مديريتي را آن هم با كسب رضايت تمامي نگاه‌ها و نظرها انجام داد. در چنين شرايطي، فشارهاي زودهنگام به نجفي براي تغيير رويه در انتصاب مديرانش آن هم در شرايطي كه خروجي كاري اين انتصاب‌ها نيز مشخص نشده است، چالشي جدي براي شهردار پايتخت به شمار مي‌رود.
انتقاد به كار انجام نشده!


يكي از اتفاقات عجيب در انتقادهاي بي‌مهابا به عزل و نصب‌هاي شهردار تهران، در روزهاي اخير و در داستان سردبير يكي از سايت‌هاي شهرداري رخ داد. در شرايطي كه در ساختار اين سايت خبري، خبري از جايگاه‌هاي مديريتي نبوده و در دوره جديد مديريت شهري، انتصابي در اين سايت رخ نداده بود اما به يك‌باره موجي از انتقادها به مديريت شهري درباره انتصاب فردي غير همسو با خط سياسي پيروز در انتخابات 29 اسفند به راه افتاد و اين در شرايطي بود كه «انتصابي» صورت نگرفته بود. با اين حال، انتقاد به عملي انجام نشده است؛ حتي تذكرات شفاهي به شهردار تهران را نيز در پي داشت و سر و صداي زيادي را به پا كرد تا موج انتقادات همطيفان نجفي، ابعاد تازه‌اي پيدا كند.
اعتراض در صحن علني
فضاي پر انتقاد به انتصاب‌هاي شهردار تهران روز گذشته از سطح فضاي مجازي، به عمق شوراي شهر تهران نيز رسيد و برخي اعضاي شوراي شهر، بارديگر بر ضرورت بازنگري نجفي در انتصاب‌ها تاكيد كردند. محمد علیخانی، از جمله اعضاي شوراي شهر تهران بود كه ديروز در نوزدهمین جلسه شورای شهر با انتقاد از انتصابات شهردار گفت: نجفی در کانال خود نوشته مصلحت شهر چیزی فراتر از گرایش‌های سیاسی و جناحی است. آقای نجفی، مصلحت شهر را شهروندانش همان کسانی که چهار تا 6 ساعت در صف‌های طویل ایستادند و به تغییر رای دادند بهتر از هر کس دیگری می‌دانند و تشخیص می‌دهند.همان کسانی که اعضای شورا را با رای بالای یک میلیون به شورا فرستادند. عليخاني خطاب به شهردار تهران گفت:‌آقای نجفی، رای مردم حق الناس است به رای مردم ظلم نکنید.به رييس دولت اصلاحات که آبروی خود را پای لیست اصلاحات گذاشته، ظلم نکنید. مردم به صورت یکپارچه لیست او را برگزیدند و پیام خود را روشن اعلام کردند. آقای نجفی به رای مردم ظلم نکنید. فرصت نداریم و فرصت سوزی نكرده و از جوانان و اصلاحات غافل نشوید و مردم را ناامید نکنید. علي‌اعطا، سخنگوي شوراي شهر نيز با اشاره به انتصابات اخیر در شهرداری تهران گفت: چنین نگاهی داریم که کمیسیون مرتبط یعنی کمیسیون برنامه و بودجه در ذیل خود کمیته‌ای مربوط به بحث انتصابات را داشته باشد که در چارچوب ارزیابی عملکرد، بررسی دقیقی در این حوزه داشته باشیم اما واقعیت این است که اعضای شورای شهر تهران قصد ندارند در تمام سطوح انتصابات دخالت کنند و ما وارد نمی‌شویم.
جوانان لايق، پشت در مانده‌اند
ريیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نيز از ديگر اعضايي بود كه به انتصاب هاي شهردار تهران انتقاد وارد و تاكيد كرد: اگر کارشناسان و مدیران لایق اصلاح طلب در دولت مهرورزان مورد بی مهری قرار گرفت و یا اخراج و حتی به اجبار بازنشسته شدند، قرار نیست به بهانه‌های اینچنینی پشت درهای مدیریت شهر تهران تا اطلاع ثانوی بلاتکلیف بمانند. حق شناس، با بيان اينكه عمده‌ترین پاسخی که در روزها و هفته‌های اخیر در قبال نقد انتصابات شهردار تهران شنیده می‌شود این است که دیگران از رزومه مطلوبی برخوردار نیستند، گفت: اما باید بگویم آقای نجفی اگر جوانان اصلاح طلب رزومه ندارند، ناشی از محرومیت‌شان از تصدی پست‌های مدیریتی و حتی کارشناسی و جلوگیری از ورودشان به سیستم اداری شهر در 14 سال گذشته بوده است.ريیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شاید ایرادی نداشته باشد که از اصولگرایان شایسته و پاکدست موجود در بدنه شهرداری تهران نیز در برخی پست‌های مدیریتی استفاده شود، گفت: اما متکی بر خواست و اراده مردم، انتظار می‌رود در این دوره وجه قالب انتخاب همکاران مربوط به اصلاح طلبان باشد؛چرا که مجموعه مدیریت شهری تهران در دوره جدید امانتدار رای اصلاح‌طلبان است و این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت.
انتظارات بالا از مديريت شهر
سالاري، ريیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نيز با اشاره به وجود شايبه‌هایی درباره پاکدستی برخی مدیران جدید شهرداری از نجفی درخواست کرد که در انتصاب‌های اخیر خود تجدیدنظر کند.وي با انتقادات از انتصاب‌های اخیر شهردار تهران، اظهار داشت: با توجه به اینکه اعضای شورای شهر در دوره پنجم همه از یک طیف سیاسی و از یک لیست انتخاب شدند و شهردار تهران را نیز ما انتخاب کردیم و از طرفی نمایندگان مجلس در تهران همه از لیست امید هستند و از سوی دیگر رییس جمهوری در مسند قدرت نشسته که مورد حمایت اصلاح طلبان بوده است، انتظارات زیادی از ما و از این طیف وجود دارد.وی با تاکید بر اینکه در این مقطع تاریخی شهروندان تهرانی با رای قابل توجه میلیونی که تاریخ نظیر آن را نداشته است، عدم موفقیت ما را نخواهند بخشید و به هیچ عنوان هیچ اشتباهی را از مدیریت شهری و شورای شهر تهران (دوره پنجم) نخواهند پذیرفت، افزود: ما به عنوان اعضای شورای شهر تهران مبتنی بر چنین باور ي و در یک فرآیند بسیار دقیق، کارشناسی و در یک ساز و کار صحیح، آقای نجفی را به عنوان یکی از چهره های کارآمد نظام، چهره ملی کشور، پاکدست و توانمند کشور انتخاب کردیم. ما برای اینکه به مطالبات شهروندان تهرانی پاسخ دهیم و شورا و شهرداری در کنار یکدیگر چالش هایی را که در شهر به عنوان دغدغه و چالش اصلی از گذشته به ارث رسیده مانند فساد، رانت، عدم شفاف سازی، شهرفروشی، تراکم‌فروشی، واگذاری اراضی بی‌برنامه و بدون چارچوب را اصلاح کنیم و برای خدمت بی‌منت به شهروندان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، شهرسازی و معماری نیاز به طیف گسترده‌اي از مدیران کارآمد، پاکدست و توانمند و البته معتقد به گفتمان اصلاحات داریم. با اين حال، محسن هاشمي رفسنجاني، رییس شورای شهر تهران، در پایان نشست ديروز شورا با بیان اینکه اعضای شورای شهر تهران در انتصابات دخالت نكرده اما نظرات خود را در این زمینه ارائه می‌کنند، گفت: نصب‌های اخیر که حواشی نیز داشته است مربوط به شخص شهردار نیست بلکه در لایه‌های پایین‌تر و میانی این انتصابات از سوی معاونان و شهرداران مناطق انجام شده است. حالا که به انتصابات رده سوم رسیدیم، باید دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد. در چنين شرايطي و با فزوني گرفتن انتقادات به شهردار تهران ، بايد ديد ادامه راه طولاني تغييرات مديريتي در شهرداري چگونه طي شده و انتقاد درست و غلط در انتصاب ها تا چه ميزان موثر است؟