نباید در زندگی خصوصی مردم، تفتیش و مداخله کرد

رئیس جمهوری با بیان این که در نظام جمهوری اسلامی ایران یک پایه مهم مشروعیت، رأی و آرای مردم است، گفت: بدون رضایت عامه مردم، حکومت حقه معنا و مفهومی نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی شامگاه سه‌شنبه در آیین شصت و چهارمین سالگرد تشکیل کانون وکلای دادگستری، با بیان اینکه من هم افتخار دارم که پروانه وکالت دارم ،گفت: نام وکیل، نام مقدسی است و نام خداوند است و البته کلمه وکیل و وکالت یک معنای بسیار عام و گسترده تری دارد. به گفته روحانی آنچه در جامعه مهم است علاوه بر مسأله امنیت قضایی، احساس امنیت قضایی است و این مسأله احساس امنیت قضایی گاهی تأثیرگذارتر از خود امنیت قضایی است چرا که رفتار مردم و عکس العمل آنها بر مبنای آن احساس شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به نام بردن از مرحوم مصدق در این مراسم، گفت: یاد شد از مرحوم دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر حقوقدانی که از حق ملت ایران در زمینه ملی شدن نفت ایران دفاع و تلاش کرد. اتفاقاً در برجام یکی از حقوقی که به ملت بازگشت، حق ملت در تولید نفت و صادرات نفت بود.رئیس جمهوری افزود: بعضی می‌گویند آثار برجام را ما ببینیم؛ آثار برجام این است که امروز در تولید و صادرات نفت و در خرید اجناس بین کشورهای مختلف آزادیم. آثار برجام این است که برای تبادل پولی و مالی مجبور نیستیم فقط از صراف استفاده کنیم که برخی از موارد هم اطمینان نبود و کالا یا خدمات یا اموال از دست صاحبان آنها می‌رفت. امروز از طریق بانکی می‌توانیم در تبادل پولی و مالی استفاده کنیم. امروز در صادرات پتروشیمی و صادرات و واردات فلزات گرانبها، کشتیرانی و حمل و نقل آزاد هستیم. وی با بیان این که نمی‌خواهم الان ارقام و آمار مربوط به برجام را بگویم، افزود: می‌خواهم بگویم این‌ها حق ملت ایران بود و حق را حقوقدان می‌تواند باز ستاند.
روحانی گفت: وکیل باید بتواند طبق قانون و حقوقی که برای موکلش وجود دارد بدون کوچکترین ترس و به تعبیر امیرالمومنین دفاع از حق بدون کوچکترین تزلزلی در کلام و بیان داشته باشد.


روحانی با بیان این که وکیل باید هم وزن قاضی استقلال داشته باشد، گفت: بدون تردید، استقلال دستگاه قضا، استقلال دادگاه و قاضی حق مسلمی برای قوه قضاییه و برای یک حکومت عادلانه است. اما چطور ممکن است همان فرشته‌ای که مثال زدند دو بال دارد، یک بالش سالم و بال دیگرش شکسته باشد.
وی ادامه داد: چطور امکانپذیر است که قاضی از قدرت حقوقی و جایگاه خود بتواند استفاده کند اما وکیل نتواند از قدرت حقوقی و جایگاه خود استفاده کند. کانون وکلا باید همتراز دستگاه قضا دارای قدرت باشد. البته این معنایش این نیست که نظارت بر کار وکیل نشود. وی افزود: مردم، قومیتهای مختلف، جنسیت مختلف، مرد بودن و یا زن بودن، احزاب و جناحهای مختلف باید احساس کنند در پیشگاه دادگاه و قاضی برابر هستند. روحانی ادامه داد: از من خواسته شد که در مسأله استقلال وکلا و کانون وکلا جدی باشم. در اینجا در حضور همه شما می‌گویم و عمل خواهم کرد که مسأله استقلال وکلا نه برای دولت و رئیس جمهوری، برای همه مردم ما اهمیت دارد.
رئیس‌ جمهوری با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در شرایط بحرانی کشور و در فرمان 8 ماده‌ای دستور دادند که اگر مأموری برای دستگیری فردی با موضوعی که در پرونده اوست وارد خانه‌ای شد و در آن خانه وسیله‌ای جدای از موضوع پرونده مشاهده کرد، اگر آن را عنوان کند مجازات خواهد شد، گفت: نباید در زندگی خصوصی مردم، دخالت و تفتیش کنیم.روحانی گفت: مردم باید از حق خودشان مطلع شوند و آنجایی که نباید جواب سؤال بازپرس و قاضی را بدهند، نسبت به این موضوع آگاه باشند.
 وی با بیان اینکه در تدوین منشور حقوق شهروندی حقوقدانان برجسته‌ای حضور داشتند و متن این منشور بسیار متقن است و در عین حال نیاز به اصلاح دارد، افزود: حقوق شهروندی باید برای جامعه تبیین و از آن حمایت شود و شما حقوقدانان و وکلا می‌توانید در این راستا به ما کمک کنید.رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه حقوقدانان و وکلا در تدوین لوایح دولت می‌توانند در بخش‌های حقوقی کمک‌های فراوانی به دولت کرده و در صورت نیاز و وجود اشکال به راحتی و صراحت لهجه از دولت انتقاد کنند، گفت: تا زمانی که یک موضوع به عنوان لایحه است و به قانون تبدیل نشده از ما حمایت و نقد کنید، البته این در حالی است که امروز انتقاد از قوه مجریه در برخی موارد، پاداش هم دارد.
پیش از سخنان رئیس‌ جمهوری دکتر امیر حسین‌آبادی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود و ارائه پیشنهادها و درخواست‌های حقوقدانان و وکلا پرداخت.
روحانی اظهار داشت: موضوع روز هفتم اسفند به عنوان روز وکیل را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری و آن را در دستور کار قرار خواهم داد.
انتشار گزارش مفصل عملکرد دولت
در اقتصاد مقاومتی تا پایان سال
رئیس جمهوری همچنین دیروز در حاشیه نشست مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اینکه راه اقتصاد مقاومتی با هدف تقویت بیش از پیش قدرت نظام، ادامه خواهد یافت، اعلام کرد: دولت در پایان سال، از عملکردش درباره اقتصاد مقاومتی گزارش مفصلی ارائه خواهد داد.
روحانی با اشاره به اهمیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده، گفت: دولت در گزارش مفصل خود در پایان امسال توضیح می‌دهد که طی سه سال و نیم گذشته، چه اقداماتی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور انجام گرفته است. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود مجلس خبرگان رهبری را یکی از ارکان بسیار مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: اگر چه کار خبرگان در رابطه با تعیین رهبری است و این کار را 28 سال پیش بخوبی انجام داده و امیدواریم تا سالیان دراز هم نیازی به تصمیم در این مورد نباشد، اما اصل اجلاس خبرگان و اینکه خبرگان همیشه پای کار و آماده هستند، موجب اعتماد و امید مردم است.
روحانی با اشاره به اینکه اعضای خبرگان نمایندگان مردم هستند، خاطرنشان کرد: در این اجلاس‌ها معمولاً مباحث مهمی که در کشور مورد نظر است، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مقامات امریکایی مبنی بر آزاد نبودن انتخابات ریاست جمهوری گذشته ایران، با اشاره به اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران ساز و کار مشخصی دارد، خاطرنشان کرد: مردم برای انتخاب خود به پای صندوق آرا می‌آیند و وقتی در انتخاباتی 70 تا 73 درصد مردم پای صندوق می‌آیند و تا پایان وقت رأی‌گیری صف‌های طولانی وجود دارد برای اینکه مردم آرای خود را به صندوق بریزند، معلوم است که مردم به این انتخابات اعتقاد دارند.
روحانی با بیان اینکه طبق قانون اساسی و قوانین جاری کشور، سیستم اجرایی بسیار دقیق داریم و سازوکار نظارتی قوی شورای نگهبان هم بر انتخابات‌ها نظارت می‌کند، گفت: انتخابات در ایران یک انتخابات آزاد، سالم، رقابتی و دموکراتیک است.  وی تأکید کرد: آنانی که به انتخابات ایران انتقادی دارند، باید نگاهی به انتخابات اخیر و مسائلی که خودشان داشتند بیندازند. دکتر روحانی ادامه داد: انتخابات اخیر امریکا مورد اعتراض دو طرف بود و رئیس جمهوری فعلی این کشور هم قبل از انتخاب شدن در سلامت انتخابات تردید داشت. بنابراین امریکایی‌ها باید به انتخابات خودشان بیشتر نگاه و آن را اصلاح کنند.