روزنامه ایران
1395/12/18
بازگشت مدیری از جنس سینما
نرگس عاشوری بیست و یکم آذرماه همزمان با برگزاری اختتامیه جشنواره سینما حقیقت بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی حیدریان را به عنوان مشاور ارشد خود منصوب کرد؛ انتصابی که با توجه به سابقه سینمایی حیدریان شایعات تغییر مدیریت سازمان سینمایی را پررنگتر کرد. شامگاه همان روز حضور حیدریان در آیین اختتامیه این جشنواره و صحبتهای حجت الله ایوبی تأییدی بر زمزمههای مطرح شده مبنی بر جدایی او از سازمان سینمایی بود. ایوبی در این مراسم بازگشت حیدریان را به عرصه فرهنگ و هنر تبریک گفت و حضور او را قوت قلبی برای به ثمر رساندن کارهای خوب در فرصت باقی مانده عنوان کرد و در عین حال صحبتهایی را مطرح کرد که رنگ و بوی خداحافظی از سازمان سینمایی داشت. او برای اولین بار از تیم همراهش بخصوص با یاد کردن ویژه از حبیب ایلبیگی تشکر کرد و به مناسبت آخرین دوره برگزاری این جشنواره در دولت یازدهم گفت: من هیچ وقت از مدیران سینمایی در جایی صحبت نکرده اما امروز زمانی است که باید در این زمینه حرف بزنم. امروز اگر تولید در سینما افزایش پیدا کرده و ظرفیت اکران بالا رفته و تماشاگران سینما چندین برابر شده و فضایی که در سینما به وجود آمده است، حاصل تلاش و انرژی سینماگران است اما بخش زیادی هم مدیون تلاش مدیران و کسانی است که شبانه روز برای سینما زحمت میکشند.کمتر از سه ماه بعد از آن شب و پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی و فروکش کردن حواشی برآمده از نحوه داوریها، پیشبینیها بالاخره درست از آب درآمد و همانطور که انتظار میرفت رئیس خوشچهره و خندان سازمان سینمایی از این سازمان خداحافظی کرد و محمد هادی حیدریان پس از 10 سال دوباره سکاندار سینما شد. سه شنبه هجدهم اسفندماه طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد حیدریان به عنوان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس سازمان سینمایی معرفی شد. سید رضا صالحی امیری در متن حکم خود خطاب به محمد مهدی حیدریان، بهرهگیری از کلیه ظرفیتهای موجود و تعامل و گفتوگو با نیروهای کارآمد و مؤثر در رشد و اعتلای سینمای متعهد ایران اسلامی را در راستای افزایش انسجام در تولیدات دیداری و شنیداری و ایجاد فرصتهای جدید برای حضور فعال در جشنوارههای بینالمللی خواستار شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از حیدریان خواسته است که ضمن ایجاد تحول در فرآیند برگزاری جشنوارههای ملی و در بازنگری در ساختار مدیریت سینمایی کوشا باشد. توجه به تولیدات متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی و پاسخگویی به مسائل اجتماعی جامعه ایران از دیگر موارد مورد تأکید صالحی امیری در حکم تازه خود به حیدریان است. رئیس جدید سازمان سینمایی از دیروز در ساختمان روبه رویی عمارت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد واقع در میدان بهارستان اتاق کار جدیدش را تحویل گرفت و به صورت رسمی کار خود را شروع میکند. او اگرچه چهرهای شناخته شده برای اهالی سینماست و در زمان وزارت احمد مسجدجامعی دو سال و نیم معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد بود؛ اما مسئولیت سنگینی برای برآورده کردن انتظارات و توقعات اهالی سینما در ماههای باقیمانده از دولت یازدهم دارد. انتظاری که از روزهای نخست جایگیری ایوبی روی صندلی معاونت ایجاد شد و بخشهای پاسخ داده نشده همچنان امیدوارانه چشم انتظار تدبیر مدیریت جدید سینمایی است. یکی از توقعات اصلی اهالی سینما ایجاد امنیت شغلی برای سینماگران و تضمین اعتبار مجوزهایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پروانه ساخت و نمایش فیلمها صادر میکند. صحبتهای 10 سال قبل حیدریان در مراسم تودیعاش از مدیریت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد دولت هشتم نشان می دهد او به خوبی بر حقانیت چنین خواستهای آگاه است. حیدریان در مراسم تودیعاش در سینما «فرهنگ» گفته بود که تمرکز برنامههایش بر این بوده است که سینما را از تیررس افراد ناآشنا در امان بدارد. ایجاد همبستگی و همدلی میان اهالی سینما، تدوین منشور اخلاقی برای تعیین ضوابط حقوقی مشخصی در بخش تولید، توزیع و نمایش، لزوم حمایت از بخش خصوصی سینما در کنار سبک سازی سایه سنگین دولت بر سینما از جمله ضروریاتی است که حیدریان در آخرین روزهای مسئولیتاش بر آن تأکید داشت که حکایت آن همچنان باقی است.
حضور حیدریان در فضای فرهنگ و بخصوص سینما البته به سالهایی پیش از مدیریتش بر معاونت سینمایی در زمان ریاست جمهوری رئیس دولت اصلاحات باز میگردد. او در اوضاع نابسامان وضعیت سینما در روزهای آغازین انقلاب در کنار گروهی متشکل از چهرههایی چون سیدمحمد بهشتی، فخرالدین انوار و ... به بررسی و بازبینی فیلمهایی که از زمان گذشته باقی بود پرداختند و به برخی از آنها اجازه نمایش داد. او همچنین در تأسیس خانه سینما نقش پررنگی داشت و بهعنوان مدیر کل نظارت و ارزشیابی در کنار این دو مدیر سینمایی جزو اولین اعضای هیأت مدیره انتخابی خانه سینما بود. فعالان حوزه سینما از آزادسازی ویدئو به عنوان یکی از اتفاقات مهم دوران مدیریت او یاد میکنند.
مدیرکل همکاریهای سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل نظارت و ارزشیابی امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت 11 سال، نخستین مدیرعامل سیمافیلم و ادامه مدیریت به مدت 6 سال، مدیر شبکه جهانی جام جم، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و سمعی و بصری (در زمان وزارت احمد مسجدجامعی)، رئیس گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر، معاون ریاست فرهنگستان هنر (در حوزه موسیقی، تئاتر و ادبیات نمایشی، سینما و چندرسانهای، رئیس هیأت امنای انجمن سینمای جوانان، بنیاد سینمایی فارابی و عضو شورای ارزشیابی مشاغل هنری، عضو شورای فرهنگ و صنعت وزارت صنایع و معادن، عضو شورای عالی معماری و شهرسازی، عضو هیأت امنای مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی، عضو هیأت امنا و هیأت مدیره مؤسسه توسعه فرهنگ و هنر، عضو هیأت امنا و هیأت مدیره مؤسسه توسعه فرهنگ و هنر، عضو هیأت امنای صندوق حمایت از هنرمندان، عضو شورای برنامهریزی و طرح و برنامه کودک و نوجوان در صدا و سیما، عضو هیأت مدیره مؤسسه آفرینشهای هنری (آستان قدس رضوی)، عضو شورای فرهنگ و هنر سازمان زیباسازی شهرداری تهران و عضو هیأت امنای موزه ملی قرآن کریم از دیگر فعالیتهای مدیر جدید سازمان سینمایی در دورههای گذشته است.
پس از معرفی محمد حیدریان به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی، رئیس سابق این سازمان اولین کسی بود که به او تبریک گفت. حجت الله ایوبی بلافاصله پس از اعلام رسمی خبر با انتشار یادداشتی ضمن تبریک به حیدریان اعلام کرد که در انجام این رسالت خطیر بسان همه اهالی سینما او را همراهی خواهد کرد.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این تغییر مدیریتی به معنای برکناری ایوبی نیست و به تعبیر او یک گردش نیرو برای استفاده از تجربیات تازه و خلاقیت و نوآوری در حوزههای مختلف است. سیدرضا صالحیامیری وزیر فرهنگ و ارشاد صبح روز گذشته در حاشیه کنگره دو روزه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که در وزارت ارشاد گردش مدیریت داریم ولی ریزش مدیریت نداریم. به گفته صالحی، همکاری ایوبی به عنوان مشاور همچنان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه خواهد یافت.
نگاه
حیدریان؛ مدیر برنامه ریز علیرضا تابش
مدیرعامل بنیاد فارابی
کاروان سینمای ایران در چند سال گذشته مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است؛ مسیری که خوشبختانه به سوی دشت هموارتری روانه شد. از همین رو بر این باورم و امیدوارم از مساعی وخدمات دیده شده و نشده حجتالله ایوبی تقدیر شود و ایشان چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه در صحنه علمی و دانشگاهی همواره موفق باشند. خاصیت سینمای ایران این است که کسی که در حوزه سینما خدمت کرد اگر به ظاهر مسئولیت حقوقی از دوشش برداشته شود و به فرد دیگری هم سپرده شود سینما با او کاری میکند که دائماً در ذهن و جان او عشق به سینما وجود داشته باشد وعشق به سینما هم در وجود آقای ایوبی وجود دارد و ایشان در سالهای آتی هم خدماتی به فرهنگ وهنر و سینمای ایران خواهند داشت. محمد مهدی حیدریان بهعنوان رئیس جدید سازمان سینمایی، خوشبختانه به دلیل حضورشان در صحنههای مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، صدا و سیما و عرصههای فرهنگی کشور مدیری است به روز در عرصه فرهنگ و هنر و سیر تحولات فرهنگی هنری را طی دوسه دهه گذشته از نزدیک دیده و در جریان آن است. او با تحول تکنولوژیک سینما جلو آمده و حرکت کرده است. طبق صحبتهای آقای وزیر، سینمای ایران در آستانه یک جهش عظیم قرار دارد که امیدوارم با حضور مهندس حیدریان این جهش حرفهای اتفاق بیفتد. مهندس حیدریان کارهای تأسیسی خوبی در نهادهای فرهنگی و سینمایی داشتند. تیپ مدیریتی ایشان مدیر برنامهریز است از همین رو امیدوارم با حضور ایشان همافزایی بخشهای مختلف درون سینما و بخشهای مختلف فرهنگی هنری نظام هم شاهد همافزایی بیشتر باشد. همچنین شخصیت ایشان نیز هم افزا وهمگرا است. امیدوارم دردوره مدیریت ایشان تعاملات با صنف و خانه سینما تداوم پیدا کند و همکاریها جدیتر شود و صنوف سینمایی کارهای غیر حاکمیتی را صحیح انجام دهند واین همکاری دو طرفه وجود داشته باشد.
نگاه
تجربه مغتنم حیدریان علی معلم
تهیه کننده سینما حضور مدیری جدید در رأس سازمان سینمایی، با توجه به سابقه حضور محمدمهدی حیدریان در وزارت ارشاد و معاونت سینمایی، از جنبههایی میتواند مثبت باشد؛ چراکه ایشان با ساختار سینما آشناست و تجربیاتی در گذشته داشته است که طبیعتاً برخی از آنها ناقص ماندهاند و به نتیجه نرسیدهاند. به همین دلیل، این تجربیات میتواند به آقای حیدریان کمک کند تا سینما را در پهنه گستردهتری ببیند. مشکلاتی که ما در مسئولیتهای سینمایی کشورمان داریم این است که هرمسئولی دوستان خاص خود را در مقام تصمیمگیری برای سینما میگذارد و همین اتفاق کار را خراب میکند. به این دلیل که سینما جمعیتی بزرگ با سلایق و علایق متفاوتی است و نباید همانند دوره قبل تنها 7، 8نفر شاهنشین برای سازمان معنا داشته باشد و دیگران نادیده گرفته شوند. این مسأله باعث ایجاد رانتهای اطلاعاتی و سرمایهای میشود. مسأله مهم دیگر برخورد با افکار عمومی و رسانههاست. رئیس سازمان سینمایی باید بداند که سینما جنبه مردمی دارد و ایجاد یک خفقان و فضای مجیزگو، سینما را نابود میکند. درخواست اهالی سینما از ریاست سازمان سینمایی این است که به مطالبات و انتقادات آنها توجه شود. متأسفانه دولت در حوزه سینما به نتیجه مطلوبی نرسیده و مدیریت فرهنگی باید با تعلق خاطرهای دولت همسو باشد. سیاست کلی دولت بر عدم تصدیگری بوده است، اما در سینما این تصدیگری تشدید شده و در جشنوارهها سلایق بستهای وجود داشته و پاسخگویی در مورد فعالیتهای سازمان وجود نداشته است. آقای حیدریان باید با توجه به پتانسیل خوب سینما که متأسفانه در اجرا دچار مشکل شده و زخمخوردگیهای بسیاری را برای اهالی سینما ایجاد کرده، این حوزه را از حالت انحصاری به حالتی ملی مبدل کند و از تجربیات خود و نخبگان سینما استفادهای دقیق کند زیرا دیگر فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد.
بـازتـاب
ممانعت از فعالیت نهادهای موازی کار
سیروس الوند: ما از محمدمهدی حیدریان سابقه خوبی در ذهن داریم. اولویت درخواست ما از او ممانعت از فعالیت نهادهای موازی با وزارت ارشاد و پایین آوردن هزینه تبلیغ در صدا و سیما و سطح شهر است.
همه فن حریف سینما
امین تارخ: کارنامه درخشان حیدریان نشانگر این است که وی همواره در مسئولیتهای مختلفی که داشته از جمله در حوزههای فرهنگی و هنر و بویژه سینما، فعال بوده و به آنها اشراف دارد.
رفیق دردشناس سینما
یدالله صمدی: سینما، قبل از رئیس احتیاج به یک رفیق دارد که محمد مهدی حیدریان دل و انگیزه این رفاقت را دارد و درد اهالی سینما و هنرمندان این حوزه را بخوبی میفهمد.
سایر اخبار این روزنامه
آیین نامه شورای نگهبان نیاز به اصلاح دارد
نباید در زندگی خصوصی مردم، تفتیش و مداخله کرد
اولین نشست خبرگان رهبری در غیاب آیت الله هاشمی
50 میلیون ایرانی سهامدار شدند
بقای تولیدی ها در گرو تجهیز به تکنولوژی است
رضایت70 درصدی مردم از طرح <تحول سلامت>
بازگشت مدیری از جنس سینما
رسالت وزارت اطلاعات خفه کردن گلوله هاست، نه قلم ها
طنین صدای پاپوش ایرانی در بازار کفش