۶سیمرغ ‌برای‌ «تنگه ابوقریب»

آرمان: سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی به ایستگاه پایان رسید که حتی پیش از شروع جشنواره گمانه‌زنی‌ها در مورد برندگان سیمرغ آغاز شده بود. البته قابل پیش‌بینی بود که امسال جوایز میان تعدادی از فیلم‌ها تقسیم خواهد شد که همین اتفاق نیز رخ داد و «تنگه ابوقریب» و «به وقت شام» جوایز را درو کردند.
از گیت تا سخنرانی طولانی
اولین اتفاق نه چندان دلچسب مراسم اختتامیه جشنواره فیلم، بیرون سالن برگزاری مراسم رخ داد. فاجعه هنگام ورود به سالن اتفاق افتاد که برگزارکنندگان مراسم، تنها یک گیت عبور برای بیش از هزار و پانصد نفر از مدعوین در نظر گرفته بودند. مراسم با سخنرانی وزیر محترم ارشاد و سخنرانی طولانی معاونت مطبوعاتی دنبال شد. سخنرانی طولانی با اعتراض تماشاچیان و حضار همراه شد و افراد حاضر در مراسم با دست زدن درمیان صحبت‌های ایشان، نسبت به طولانی شدن سخنرانی واکنش نشان دادند. دبیر جشنواره فجر در سخنرانی کوتاه از داعش گفت و از تماشاگران خواست یادی از شهیدان مدافع حرم کنند، ️وزیر ارشاد نیز پیامی طولانی از رئیس‌جمهور خواند.
وقتی جوایز تقسیم می‌شوند!


نامزدهای بهترین جلوه‌های بصری از میان فیلم‌های بمب (محمد لطفعلی)، چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی)، به وقت شام (سیدهادی اسلامی)، تنگه ابوقریب (حسن ایزدی، جواد مطوری، محمد برادران، محسن خیرآبادی)، سرو زیر آب (محمد خاکزاد)، لاتاری و ماهورا (سینا قویدل) به چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی) رسید. همچنین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به محسن روزبهانی (تنگه ابوقریب) رسید. سیمرغ بهترین چهره‌پردازی نیز به سعید ملکان به‌خاطر فیلم تنگه ابوقریب رسید. عباس بلوندی (سرو زیر آب) جایزه بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد همچنین سارا خالدی‌زاده (بمب) موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر در بخش طراحی لباس شد.
یک سیمرغ بلورین برای دو فیلم!
علیرضا علویان بابت دو فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی موفق به دریافت جایزه بهترین صداگذاری در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شد. همچنین سیمرغ بلورین️ بهترین صدابرداری نیز به رشید دانشمند برای فیلم «تنگه ابوقریب» رسید.
کارن و زرین‌دست؛ بازهم جایزه
کارن همایونفر در شرایطی جایزه️ بهترین موسیقی متن را دریافت کرد که امسال خبری از رقیب او، کریستوفر رضاعی نبود. همایونفر با دو فیلم «به وقت شام» و «عرق سرد» توانست جایزه را با حضور هنرمدان بنام دیگری چون بهزاد عبدی و سهراب پورناظری از آن خود کند. علیرضا زرین‌دست فیلمبردار با تجربه و موفق کشورمان نیز به خاطر فیلم «سرو زیر آب» موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلمبرداری شد.
جایزه‌ای که از آن بی‌خبر بودیم
سیمرغ بلورین تازه اضافه شده هنر و تجربه که هیچ نامزدی هم نداشت به هومن سیدی تعلق گرفت. سیدی پس از دریافت این جایزه گفت: نمی‌دانستم چنین جایزه‌ای وجود دارد و من جایزه‌ام را از شما مردم گرفتم. سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول هم به فیلم «خجالت نکش» ساخته رضا مقصودی رسید. مقصودی هم مانند هومن سیدی گفت: من هم نمی‌دانستم چنین سیمرغی وجود دارد و به شوخی گفت ما می‌توانیم. پس از آن از احمد مهران‌فر تشکر کرد.
نقش‌های مکمل
از اتفاقات عجیب جشنواره امسال اهدای دو سیمرغ در برخی از بخش‌ها بود و حتی معرفی دو بازیگر زن نقش اول برای یک فیلم نیز از شاهکارهای امسال بود. جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به سحر دولتشاهی برای دو فیلم «چهارراه استانبول» و «عرق سرد» رسید. حضور سه بازیگر نقش مکمل زن از یک فیلم (عرق سرد) از نکات عجیب جشنواره بود. سیمرغ بلوزین بهترین نقش مکمل مرد نیز به جمشید هاشم‌پور برای بازی در فیلم «دارکوب» رسید. دختر جمشید هاشم‌پور به نیابت از پدر جایزه او را دریافت کرد.
رسیدن به حق! ‌
از میان باران کوثری، سارا بهرامی، شبنم مقدمی، ماهور الوندی، مهناز افشار و هانیه توسلی که نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر شدند، جایزه به سارا بهرامی برای بازی در فیلم «دارکوب» رسید. او پس از دریافت جایزه از کمک‌های امین حیایی برای بازی در این نقش تشکر کرد. همچنین جوایز بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز از میان امیر جدیدی (تنگه ابوقریب و عرق سرد)، امین حیایی (شعله‌ور)، بابک حمیدیان (سرو زیر آب)، رضا عطاران (مصادره)، سعید آقاخانی (کامیون)، نوید محمدزاده (مغزهای کوچک زنگ‌زده)، دیپلم افتخار به امین حیایی و سیمرغ بلورین به امیر جدیدی رسید. جدیدی پس از دریافت جایزه گفت: از عوامل هر دو فیلم تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانم این راهی که آغاز کرده‌ام را تا آخر ادامه دهم.
انتقاد پرتوی از هیات داوران
جایزه بهترین فیلمنامه در سی و ششمین جشنواره فجر به دو فیلم رسید. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی به‌خاطر فیلمنامه کامیون رسید. او پیش از گرفتن جایزه در اعتراض به عدم دیده شدن بازی سعیدآقاخانی از او دعوت کرد تا برای دریافت جایزه به بالای سن برود. دومین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه هم به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رسید. سیدی نیز از سعید سعدی به عنوان تهیه کننده و از فرهاد اصلانی و نویدمحمدزاده تشکر کرد. «بمب» هم بی‌نصیب نماند و پیمان معادی برای فیلم «بمب یک عاشقانه» موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران شد.
حمله و شکایت
دو سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم فجر از میان به وقت شام (حاتمی‌کیا)، تنگه ابوقریب (بهرام توکلی)، دارکوب (بهروز شعیبی)، سرو زیر آب (محمدعلی باشه‌آهنگر)، کامیون (کامبوزیا پرتوی)، مغزهای کوچک زنگ‌زده(هومن سیدی) به ابراهیم حاتمی‌کیا و بهرام توکلی رسید. حاتمی‌کیا پس از دریافت جایزه گفت: من افتخارم می‌کنم فیلمساز این نظام هستم. از همکارانم در موسسه اوج حمایت می‌کنم. افتخار می‌کنم که برای ساختن این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفته‌ام. از آقای رشیدپور انتقاد می‌کنم، از تلویزیون انتقاد می‌کنم که تبدیل به یک اپوزیسیون شده‌اند. من از مسئولان شبکه دو و سه شکایت می‌کنم. غصه می‌خورم در جایی هستم که این فیلم را کمدی می‌خوانند!
ملکان و سیمرغ
نامزدهای بهترین فیلم جشنواره فجر عبارتند از؛ بمب یک عاشقانه، تنگه ابوقریب، دارکوب، سرو زیر آب، کامیون، مغزهای کوچک زنگ‌زده و به وقت شام. در نهایت فیلم «تنگه ابوقریب» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم شد. ملکان پس از دریافت جایزه گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم. این جایزه متعلق به تمام عوامل فیلم است. شیرین‌ترین لحطه امسال برایم وقتی بود که تماشاچیان برای شهدای گردان عمار دست زدند. پس از آن تمام عوامل فیلم به روی صحنه آمدند.