بورس


با ورود به کانال 116هزار واحدی رقم خورد؛
رکورد‌زنی جدید بورس
شاخص بورس ديروز (دوشنبه) با ثبات رکوردي جديد، 2 هزار و 903 پله بالا رفت و در جايگاه 116 هزار و 756 واحدي ايستاد.
به گزارش ايرنا، نماگر بازار سرمايه ديروز به رکوردي جديد دست يافت و وارد کانال 116 هزار واحدي شد.
نوسان بهاي ارز، رشد قيمت نفت، جذابيت يافتن شرکت‌هاي صادرات محور، افزايش قيمت برخي کالا و احتمال آزادي شرکت‌هاي پتروشيمي‌و فلزي در فروش ارز صادراتي در بازار ثانويه سامانه نيما از مهمترين علت‌هاي رشد شاخص بورس به شمار مي‌رود.


پاسخ مثبت صنايع بورسي به نوسان نرخ ارز
گروه فلزات اساسي در معاملات ديروز بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 441 ميليون سهم به ارزش يک هزار و 596 ميليارد ريال داد و ستد شد.
گروه شيميايي به ارزش 904 ميليارد ريال و کاني‌هاي فلزي به ارزش 507 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند.
رشد دسته جمعي شاخص‌هاي بورس
در معاملات ديروز 2 ميليارد و 83 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 440 ميليارد ريال در 124 هزار و 748 نوبت دادوستد شد.
بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد شاخص قيمت (وزني- ارزشي) که در آن ارزش سهام شرکت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، 851 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌هاي بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، يکسان در نظر گرفته مي‌شود، 22 واحد افزايش يافت.
شاخص قيمت (هم وزن) نيز 15 واحد رشد کرد، اين شاخص بيانگر سطح عمومي‌قيمت سهام شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس است، شاخص آزاد شناور نيز 2 هزار و 956 واحد بالا رفت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شرکت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت‌هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) 2 هزار و 284 واحد و شاخص بازار دوم بورس نيز پنج هزار و 90 واحد افزايش يافت.
رکورد شکني فرابورس
شاخص فرابورس (آيفکس) در معاملات ديروز 42 پله رشد کرد و در جايگاه يک هزار و 337 واحدي قرار گرفت.
همچنين در بازار فرابورس، بيش از 968 ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش بيش از سه هزار و 519 ميليارد ريال داد و ستد شد.
در معاملات ديروز نمادهاي مارون (پتروشيمي‌مارون)، زاگرس (پتروشيمي‌زاگرس) و ميدکو (هلدينگ معدني خاورميانه) بيشترين سهم را در رشد شاخص داشتند.



شرکت‌هاي اينترنتي هيچ محدوديتي براي پذيرش در بورس ندارند
رييس سازمان بورس در مراسم پياده‌سازي پروژهاي علمي‌و کاربردي در راستاي حوزه فناوري اطلاعات گفت: در بورس اوراق بهادار و فرابورس براي پذيرش شرکت‌هاي اينترنتي هيچ محدوديتي وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار ايبِنا، شاپور محمدي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در اين مراسم گفت: از جمله مفاد اين تفاهم نامه، ذخيره سازي دادهاي سازمان بورس در يک بستر امن و ايجاد پلتفرم تبادل سريع و کارآمد اطلاعات ميان اشخاص حقيقي و عمومي‌به منظور افزايش سرعت و حجم تبادل اطلاعات است.
همچنين استفاده از دانش و امکانات فني براي توسعه فرهنگ سازي و اپليکيشن‌هاي حوزه بورس و اشتراک گذاري مفاهيم حوزه بورس با کمک بستر فناوري اطلاعات علاوه بر اجراي قوانين مختلف به منظور بستر سازي براي هماهنگي با سازمان فناوري اطلاعات در اين تفاهم نامه قيد شده است.
رييس سازمان بورس مبني بر چگونگي محاسبه دارايي‌هاي شرکت‌هاي اينترنتي از جمله ثروت سرمايه محسوس و سرمايه مالکيت فکري و معنوي گفت: هم اکنون بازار مالکيت فکري و ايده در فرابورس راه اندازي شده و بايد کمک شود تا اين حوزه نظام‌مند شود. وي افزود: در حوزه ارزش گذاري نياز به نظام سازماندهي شده داريم و در همين راستا نيز جلسه‌اي با معاونت علمي‌رياست جمهوري داريم.
شاپور محمدي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در اين مراسم گفت: از جمله مفاد اين ذخيره سازي داده‌هاي سازمان بورس در يک بستر امن و ايجاد پلتفرم تبادل سريع و کارآمد اطلاعات ميان اشخاص حقيقي و عمومي‌به منظور افزايش سرعت و حجم تبادل اطلاعات است.



تغيير سياست‌هاي ارزي دولت به نفع بازار سرمايه
بهروز خدارحمي‌در خصوص تغييرات ارزي جديد دولت و همچنين اعلام نرخ هشت هزار و ۸۰۰ توماني دلار در سامانه سنا که ميانگين نرخ معاملات ارزي در بازار ثانويه است، گفت: با توجه به شرايط چند ماه اخير و کنترل‌هاي سخت گيرانه در عرضه و تقاضاي ارزهاي مختلف، عطش و نگراني بي دليلي به اين بازار تزريق شد.
مديرعامل گروه مالي سپهر صادرات در گفت و گو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، با تاکيد بر اينکه شيوه‌هاي کنترلي اخير موفقيت آميز نبوده است، افزود: شکل گيري بازارهاي دوم، سوم، چهارم و پنجم ارزي و افزايش لجام گسيخته نرخ‌ها خارج از چشم نهاد ناظر از تبعات اين تصميم گيري‌ها بود. در اين شرايط مردم نسبت به اين بازار حريص بودند و تقاضاهاي کاذبي شکل گرفت که نرخ ارز را از اعداد تعادلي بسيار بالاتر برد.
وي که معتقد است دولت به اين نتيجه رسيده که شيوه‌هاي اخير دستاوردهاي خوبي نداشته است، ادامه داد: در شرايط فعلي هرگونه برنامه‌ريزي براي شفافيت در اين بازار و سپردن عرضه و تقاضا به بازاري نظام مند باعث مي‌شود که نرخ‌هاي تعادلي ارز در بازارهاي زير زميني با کاهش چشمگير مواجه شود.
اين کارشناس بازار سرمايه با اظهار خوش بيني به احتمال تغيير سياست‌هاي ارزي دولت اظهار داشت: بخش قابل توجهي از تزريق ارز به بازار توسط شرکت‌هاي بورسي صادرات محور انجام مي‌شود. در شرايط فعلي به دليل شکاف قابل توجه که بين نرخ واقعي بازار و نرخ سامانه نيما رخ داده ، صادرکنندگان را براي عرضه ارز خود در سامانه نيما بي انگيزه کرد و آنها با وجود نياز به ريال به دليل غير واقعي بودن قيمت‌ها ترجيح دادند ، صبر کنند.