ورود مسئول دروغگو ممنوع

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: ريشه بسياري از مشکلات در کشور دروغ گفتن است. از ديگر مشکلات ما، حجيم بودن دولت است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: ريشه بسياري از مشکلات در کشور دروغ گفتن است. از ديگر مشکلات ما، حجيم بودن دولت است. به گزارش ميزان، علي لاريجاني با حضور در فراکسيون «شفاف‌سازي و سالم‌سازي اقتصاد و انضباط مالي» گفت: نمي‌توانيم با فساد اقتصادي مبارزه کنيم و به ساير شئون فساد توجهي نداشته باشيم.وي افزود: وقتي ما مي‌خواهيم فساد را ريشه‌يابي کنيم بايد بدانيم فساد سياسي کم اهميت‌تر از از فساد اقتصادي نيست. چرا که اگر مسئولي دروغ بگويد ديگر صلاحيت حضور در حکومت را ندارد. دروغگويي بايد خيلي مهم باشد. اگر فردي تهمت زد و اگر روشن شد که تهمت مي‌زند يا اينکه به دنبال مفسده‌اي در کشور است بايد با آن مقابله کرد. در خيلي از کشور‌ها اگر فردي در مسئوليتش دروغ بگويد از آن نمي‌گذرند. لاريجاني تاکيد کرد: ريشه بسياري از مشکلات در کشور دروغ گفتن است. اگر فردي به صراحت دروغ گفت: اين فساد فساد کوچکي نيست بنابراين بايد همه جانبه با فساد مبارزه کرد در غيراين صورت جواب لازم دريافت نخواهد شد. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به وظايف نمايندگان در موضوع مبارزه با فساد گفت: در اين رابطه نمايندگان مقدار زيادي از وظايف خود را انجام دادند و چندين قانون براي مبارزه با فساد تصويب کرده‌اند بنابراين يکي از مسائل اين است که پيگيري کنيم تا اين قوانين اجرا شود. لاريجاني با اشاره به موضوع شفافيت در حقوق و مزاياي نمايندگان گفت: حقوق و مزاياي نمايندگان در سايت قابل ملاحظه است و چيز پنهاني نيست. البته برخي از بحث‌هايي که درباره برخي از نمايندگان گفته مي‌شود بنده نمي‌دانم روي چه حسابي گفته مي‌شود و اين موارد را بايد هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان بررسي کند. اينکه تهمتي به نماينده‌اي زده شود و گفته شود چهل ميليارد ثروت دارد ما نمي‌دانيم کيست بنابراين آن کسي که اين ادعا را مطرح کرده بايد بگويد اين فرد کيست. چرا بايد دست به تخريب بزند؛ بنابراين حرف برخي از دوستان را قبول داريم که گفته‌اند يک افراطي در اين زمينه وجود دارد که کمکي به حل مسئله نمي‌کند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه يکي از مشکلات کشور حجيم شدن دولت است تاکيد کرد: اين مسئله مانعي براي فعاليت‌ها مي‌شود. نبايد فردي که مي‌خواهد سرمايه‌گذاري کند برود و از ده‌ها جا تاييديه دريافت کند مگر ما قانون دريچه واحد را در مجلس تصويب نکرديم خب بايد مشخص شود که چرا اجرا نمي‌شود. چرا که اين خود مي‌تواند جلوي فساد را بگيرد.
وي افزود: قانون دريچه واحد باعث مي‌شود زماني که کسي مي‌خواهد سرمايه‌گذاري کند ديگر کفش آهني نپوشد و با کارمند‌هاي مختلف کار نکند که اين خود مي‌تواند جلوي رشوه‌ها را بگيرد.


رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به لزوم توجه به دولت الکترونيک گفت: اگر ما مي‌خواهيم مردم از دست اين روش‌هاي رشوه‌گيري در ادارات رها شوند بايد دولت الکترونيک به وجود بياوريم. البته ما در قانون برنامه اذعان داشته‌ايم که اين مسئله بايد تا پايان سال دوم برنامه شکل بگيرد و در حال حاضر به پايان سال دوم برنامه نزديک هستيم و بايد اين مسئله را پيگيري کنيم البته بنده قبول دارم بخش‌هاي مختلفي اقداماتي داشته‌اند، اما اين اقدامات بايد به هم لينک شود و رفتار ساختار‌هاي حکومتي ما که کمي‌قديمي‌است، عوض شود.
وي افزود: اگر دولت الکترونيک جايگزين ساختار‌هاي قديمي‌شود ۵۰ درصد از مفاسد از بين مي‌رود.
لاريجاني با اشاره به برخي از قوانين و مقررات زائد تاکيد کرد: ما قانوني را در مجلس مي‌گذرانيم، اما در ادامه دستورالعمل‌هاي متکثر باعث مي‌شود تا ريش مردم گروي اين مسائل کارمندي بماند. علي‌الخصوص در حوزه سرمايه‌گذاري بنابراين بايد ببينيم چقدر اين قوانين و مقررات زائد است تا آن‌ها را حذف کنيم.
وي ادامه داد: همچنين ما بايد از منظر قانونگذاري تا آنجايي که مي‌توانيم قوانين را مستند بر آيين‌نامه نکنيم لذا در حال حاضر مُد شده است که قانون بنويسيم و آن را مستند بر آيين‌نامه کنيم. شما وقتي قوانين گذشته را مي‌بينيد اصلا اين قوانين مستند بر آيين‌نامه نيست بنابراين هر نکته مهمي‌است بايد در قوانين ذکر شود تا متوقف به آيين‌نامه نشود.
لاريجاني در تحليل خود از شرايط کشور گفت: مقداري از آسيب‌هايي که در کشور وجود دارد به تصميمات دروني کشور و مقداري از آن هم به دخالت‌هاي ديگران معطوف مي‌شود. من اخيرا ديديم که برخي از سرويس‌هاي اطلاعاتي برخي از کشور‌ها دشمن ما لعاب کارشان را چيز‌هاي ديگري گذاشته‌اند. رئيس مجلس افزود: براساس تدابير انجام شده، مايحتاج موردنياز مردم کشور، اعم از دارو و نيازهاي بخش بهداشت و درمان با ارز دولتي تامين مي‌شود و مابقي نيازهاي ارزي بايد براساس ساز و روال‌هاي طبيعي اقتصاد سامان يابد. در شوراي هماهنگي سه قوه نيز مسائل را پيگيري مي‌کنم.
وي ادامه داد: نظام جمهوري اسلامي‌همه راه‌ها را طي کرد تا فشار اقتصادي ناشي از توطئه‌هاي آمريکا به مردم وارد نشود حتي در خصوص مسئله هسته‌اي با آمريکايي‌ها مذاکره انجام شد؛ اما با توجه به تحولات آمريکا، اين کشور از برجام خارج شد؛ البته آمريکايي‌ها هيچ تعهدي به توافقات بين المللي مانند توجه به توافقنامه آب و هوا ندارد.
وي ادامه داد: مذاکره با اروپايي‌ها در حال انجام است و اين موضوع را رد نکرديم تا فشاري به مردم وارد نشود؛ اما اينکه چقدر موضوع پيش برود، نمي‌توانم در اين زمينه دقيق چيزي بيان کنم. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌افزود: با توجه به اينکه آمريکايي‌ها اصطلاحا زدند زير ميز توافقات انجام شده، ايران حق داشت که از حقوق خود استفاده کند؛ اما براي اينکه به مردم فشار وارد نشود مذاکره با اروپايي‌ها همچنان در حال انجام است. وي ادامه داد: دشمنان درصدد هستند تا در فروش نفت و نقل و انتقالات بانکي ممانعت ايجاد کنند و در اين راستا يک لشگر چريک کت و شلواري به راه انداختند تا فشار به ايران وارد کنند. لاريجاني تصريح کرد: دوره فعلي بايد سپري شود، ممکن است فشارهاي بيروني در سطح بين المللي توسط آمريکايي‌ها و برخي کشورهاي منطقه افزايش يابد؛ اما بايد اين فشارها تبديل به فرصت شود و ظرفيت‌هاي بالقوه بالفعل شوند در اين شرايط حتي مي‌توان صادرات را افزايش داد چرا که ايران با 15 کشور همسايه است اما نبايد فراموش کرد سياست‌هاي ارزي اشتباه مي‌تواند حتي مانع صادرات شود. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌افزود: مي‌توان با اقدامات مناسب نوعي نوسازي در اقتصاد کشور ايجاد کرد و اشتغال جوانان را ارتقاء داد؛ چرا که در حال حاضر برخي از اتباع خارجي مشغول در ايران با توجه به وضعيت ارزي کنوني ، به کشور خودشان بازگشته اند. در هر صورت بايد تمامي‌جوانب در نظر گرفته شود؛ البته بنده نمي‌گويم ما از اين شرايط استقبال مي‌کنيم؛ اما بايد تمامي‌راه‌ها را رفت تا فشارها به فرصت تبديل شود. انجام اين مهم به ايران پايدارتر منتهي خواهد شد و در آينده کشور قوي‌تر مي‌شود. لاريجاني، گفت: فکر مي‌کنم تلخي‌هاي موجود در مسير اقتصادي با اکوي زيادي در داخل پخش شده و اين موضوع نوعي باس داخلي را به وجود آيد ؛ بنابراين رسانه‌ها توجه کنند که اعتبار براي حکومت و ايجاد اميدواري مي‌تواند شگردهاي دشمنان را از بين ببرد؛ البته نمي‌گويم به صورت تصنعي کارها را پيگيري کنيد، بنابراين بايد به نقاط مثبتي که وجود دارد توجه شود هر چند که توجه نارسايي‌ها موجود اقتصاد هم مهم است.