گرما صادرات برق ایران را پراند


سخنگوي وزارت نيروي عراق گفت: عراق قرار است در آينده ۲۱ دلار در ازاي هر مگاوات بر ساعت برق پرداخت کند. اين قيمت يک چهارم قيمت پرداختي به ايران براي واردات برق است.
به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه خبري «نشنال» امارات، عربستان سعودي ساخت نيروگاه‌هاي خورشيدي و فروش برق به عراق را با تخفيف قابل توجهي به عهده گرفته است. اين درحالي است که پيش از آن ايران فروشنده برق به عراق بود.
بر اساس اين گزارش، اين توافق هنوز به تاييد مقامات عراقي نرسيده است. گزارش‌ها حاکي از ساخت نيروگاه برق ۳ هزار مگاواتي در عربستان براي فروش به عراق است.
به گفته «مصعب سري» سخنگوي وزارت برق عراق، عراق قرار است در آينده ۲۱ دلار در ازاي هر مگاوات بر ساعت برق پرداخت کند. اين قيمت يک چهارم قيمت پرداختي به ايران براي واردات برق است.


اين رسانه اماراتي مدعي شد: اين ماه ايران شاهد تظاهرات‌هاي اعتراضي به مساله بيکاري و بي‌عدالتي در ارائه خدمات عمومي‌از جمله برق و آب بود که در بسياري از نقاط اين کشور دچار کمبود آن هستند. عراق خريد برق از ايران را در ماه جولاي متوقف کرد.
بر اساس اين گزارش، حيدرالعبادي، به دليل بررسي‌هاي دولت روي دلايل ضعف خدمات انرژي در کشور، قاسم فهداوي وزير نيروي اين کشور را روز يکشنبه به حالت تعليق در آورد. دو هفته پيش عراق کميته‌اي تشکيل داد تا به اعتراضات و نگراني‌هاي مردم در اين زمينه رسيدگي شود. ۳.۵ تريليون دينار معادل ۳ ميليارد دلار هم براي حمايت از خدمات مورد نظر اختصاص داده شده است.
همچنين مشاور وزارت آب و برق کويت، محمد بوشهري، اعلام کرد: کشورش ۱۷ ژنراتور توليد برق به عراق هديه داده است تا براي مقابله با قطع برق در استان‌هاي جنوبي اين کشور مورد استفاده قرار گيرد.
به نوشته پايگاه خبري «الخليج الجديد»، اين ژنراتورهاي توليد برق قادر به توليد ۳۰ هزار مگاوات برق هستند.
براساس اين گزارش، اين مولدهاي برق به دستور شيخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امير کويت به عراق هديه داده شده است.
عراق در سال‌هاي گذشته برق مورد نياز خود براي استان‌هاي جنوبي اين کشور را از ايران تامين مي‌کرد اما به دليل نياز داخلي، ايران صادرات برق را به اين کشور متوقف کرد.
استان‌هاي جنوب و مرکز عراق در طول دو هفته اخير در اعتراض به وضعيت بد معيشتي و ضعف خدمات اوليه دولتي مانند برق و آب شرب سالم و معضل بيکاري شاهد تظاهرات مردمي‌است.
طبق اعلام وزارت برق عراق اين کشور روزانه به ۲۳ هزار مگاوات برق نياز دارد که خود مي‌تواند ۱۵ هزار و ۷۰۰ مگاوات آن را توليد کند.