و حالا المپیک

جوان آنلاین: نخستین ورزشکار ایرانی در المپیک ۲۰۲۴ امروز در پاریس به جنگ رقبایش می‌رود. مشعل سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک فردا روشن می‌شود و بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور در ۳۲ رشته تا ۲۱ مردادماه برای تصاحب مدال‌های خوشرنگ با هم رقابت می‌کنند. 
با اینکه مراسم افتتاحیه فردا شب (۲۱:۰۰) برگزار می‌شود، اما مسابقات چهار رشته حاضر در این رویداد مهم از دیروز شروع شده است؛ فوتبال، راگبی هفت نفره، هندبال و تیراندازی باکمان رشته‌هایی هستند که قبل از آغاز رسمی بازی‌ها، کارشان را شروع کرده‌اند. مبینا فلاح تنها ملی‌پوش تیراندازی باکمان ایران امروز به سمت هدف تیر می‌اندازد. 
 
بازگشت المپیک به شهر پاریس پس از ۱۰۰ سال اتفاق بزرگی برای فرانسوی‌ها محسوب می‌شود. بااین‌حال تأمین امنیت بازی‌ها فعلاً اصلی‌ترین دغدغه مقامات فرانسه است و آن‌ها تا پایان بازی‌ها کار سختی پیش‌رو دارند. البته تهدید عوامل برگزاری مراسم افتتاحیه به اعتصاب را نیز باید به مشکلات آن‌ها اضافه کرد. ضمن اینکه بستن خیابان‌های اصلی منتهی به محل برگزاری مراسم و ایجاد کمربند ایمنی در سطح شهر از جمله اقداماتی است که مقامات میزبان برای جلوگیری از بروز هرگونه شایعه یا اتفاق به آن متوسل شده‌اند. 


پس از میزبانی بازی‌های سال ۱۹۰۰ و ۱۹۲۴، حالا پاریس میزبان بازی‌های ۲۰۲۴ است و به این ترتیب این شهر به رکورد سه دوره میزبانی لندن رسیده است. نوع برگزاری مراسم افتتاحیه توجه همه را به خود جلب کرده است. برخلاف سایر ادوار المپیک، فرانسوی‌ها قصد دارند این مراسم را بیرون از ورزشگاه و روی رودخانه سن برگزار کنند. طبق اطلاعات منتشر شده، قرار است کاروان ورزشی کشور‌های مختلف با ۱۸۰ قایق مسیر ۶ کیلومتری رود سن را طی کنند و در نهایت همه آن‌ها به میدان تروکادور (مقابل برج ایفل) برسند و سخنرانی مقامات سیاسی نیز در همانجا برگزار خواهد شد. شارل کاست، قهرمان دوچرخه‌سواری المپیک ۱۹۴۸ لندن با ۱۰۰ سال سن به عنوان مسن‌ترین قهرمان زنده المپیک، مشعل بازی‌ها را در مراسم افتتاحیه حمل می‌کند. چند روز پیش نیز مراسم افتتاحیه به صورت آزمایشی برگزار شد. بیشترین مدال‌ها به ورزشکاران رشته‌های ورزش‌های آبی (۴۹ مدال) و دوومیدانی (۴۸ مدال) اهدا خواهد شد. 
 
کاروان ورزشی کشورمان در این دوره با کاهش تعداد ورزشکار مواجه شده است. سه گروه از اعضای کاروان ایران به پاریس رسیده و گروه چهارم نیز بامداد فردا راهی فرانسه می‌شوند. در بازی‌های ۲۰۲۴ چهار رشته توپی فوتبال، هندبال، والیبال و بسکتبال نتوانستند کسب سهمیه کنند. اگرچه به غیبت فوتبال و هندبال در المپیک عادت داریم، اما جای خالی والیبال و بسکتبال ایران در این دوره به چشم خواهد آمد. ۴۰ المپین ایرانی در رشته‌های کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تکواندو، شمشیربازی، تیراندازی، وزنه‌برداری، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی‌میز، دوچرخه‌سواری، تیراندازی باکمان و سنگ‌نوردی با تمام قوا به میدان می‌روند تا بهترین نتیجه را کسب کنند. نام کاروان ایران «خادم‌الرضا» ست و شعار «صلح برای کودکان» برای این کاروان انتخاب شده است. 
در دوره گذشته، ایران ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته داشت و در نهایت نیز مقام بیست و هفتم بازی‌های المپیک توکیو به کشورمان تعلق یافت. هفت مدال (سه طلا، دو نقره و دو برنز) ما در توکیو ۲۰۲۰ را سجاد گنج‌زاده در کاراته، جواد فروغی در تپانچه بادی و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی (طلا)، علی داودی در وزنه‌برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد (نقره) و امیرحسین زارع در کشتی آزاد و محمدعلی ساروی در کشتی فرنگی (برنز) به ارمغان آوردند. با توجه به مقام بیست و پنجم بازی‌های ریو ۲۰۱۶ و مقام هفدهم بازی‌های لندن ۲۰۱۲، افت جایگاه ورزش کشور در توکیو به چشم آمد. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در بازی‌های پاریس نیز ورزشکارانمان مسیر سختی در پیش دارند و باید دید در این دوره چند مدال از آن ورزش ایران خواهد شد. 
همانند دوره گذشته برابری جنسیتی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک مدنظر قرار گرفته است. بر اساس الزام IOC هر کشور باید یک پرچمدار زن و یک پرچمدار مرد داشته باشد. در بازی‌های المپیک پاریس این مسئولیت مهم به دو ورزشکار سختکوش و بااخلاق سپرده شده است؛ ندا شهسواری، بانوی تنیس‌روی میز و مهدی الفتی، ملی‌پوش ژیمناستیک جمعه شب پرچم خوشرنگ وطن‌مان را در مراسم رژه کاروان‌ها حمل می‌کنند. در مراسم اختتامیه نیز فاطمه مجلل، بانوی قایقرانی این مسئولیت را برعهده خواهد داشت. 
نکته حائز اهمیت دیگر رکوردشکنی بانوان در کسب سهمیه و حضور در بازی‌های المپیک است. در بازی‌های ۲۰۲۰ کشورمان ۱۰ ورزشکار زن در توکیو داشت. خوشبختانه درخشش ورزش بانوان ایران تداوم یافته و در پاریس ۲۰۲۴ این تعداد به ۱۱ نفر افزایش یافته است. 
 
مسابقات انفرادی ریکرو زنان و مردان در مرحله مقدماتی صبح امروز (۱۱:۰۰) آغاز می‌شود. این مسابقات اهمیت زیادی برای ما دارد، چراکه تنها کماندار ایرانی نیز در این جدال سخت حضور پیدا می‌کند. مبینا فلاح در حالی شانس خود را در بازی‌های المپیک امتحان می‌کند که در مسابقات جهانی ترکیه موفق به کسب سهمیه شده است. نتایج ضعیف تیراندازی باکمان کشورمان پس از بازی‌های آسیایی تداوم پیدا کرد و به غیر از فلاح هیچ کمانداری موفق به کسب سهمیه المپیک نشد.