سهم جانبازان و توان‌یابان فراموش نشود

در میان سروصدای به راه افتاده بابت بازسازی، مرمت و به‌روزرسانی ورزشگاه‌های کشور برای جلب رضایت کنفدراسیون فوتبال آسیا بد نیست مسئولان مربوطه حالا که از سر اجبار دست به این کار واجب زده‌اند، نگاهی جدی به اجرای لایحه حمایت از معلولان مصوب سال ۱۳۹۶ و ابلاغی سال ۱۳۹۷ هم داشته باشند. 
حالا این لایحه چیست و چرا باید در تجهیز ورزشگاه‌ها نگاهی جدی به اجرای آن داشت؛ مواد دوم و هشتم لایحه حمایت از معلولان صراحتاً به حقوق توان‌یابان و جانبازان پرداخته است. در ماده دو عنوان شده تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی، مناسب‌سازی محیطی و بهره‌مندی از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود. علاوه بر دسترسی آسان، قانون استفاده از بسیاری از مراکز را برای این اقشار رایگان اعلام کرده است. طبق ماده هشتم لایحه حمایت از حقوق معلولان هم استفاده افراد دارای معلولیت از مراکز، تأسیسات و خدمات ورزشی دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رایگان است. 
دیروز برخی رسانه‌ها این نکته مهم و ضروری را بازتاب دادند که لازم است مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد. هرچند طی سال‌های گذشته زیرساخت‌های موجود در ورزشگاه‌ها حتی برای افراد سالم هم مناسب نبوده، اما در این میان داستان توان‌یابان و جانبازان کاملاً متفاوت است. ناگفته پیداست که این قشر جامعه که تعدادشان کم هم نیست، چنانچه بخواهند در اماکن ورزشی حضور پیدا کنند با مشکلات زیادی بابت رفت و آمد روبه‌رو هستند، اما این تنها یک سوی ماجراست و مشکلات زمانی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که این عزیزان به ورزشگاه برسند. اینکه چگونه وارد ورزشگاه شوند، اینکه کجا استقرار پیدا کنند و در نهایت اینکه چگونه از امکانات رفاهی و بهداشتی ورزشگاه‌ها (البته به شرط وجود داشتن) استفاده کنند، همه و همه معضلاتی است که این قشر از جامعه با آن درگیر هستند. 
این‌ها مشکلات کمی نیست؛ حالا اصلاً کاری با رایگان بودن استفاده از این اماکن برای توان‌یابان و جانبازان نداریم که خود مقوله خاصی است و حتماً باید اجرا شود، ولی به نظر می‌رسد در ابتدای کار باید این معضلات برطرف شوند تا اصولاً این قشر از جامعه اول بتوانند از اماکن ورزشی استفاده کنند و بعد بحث رایگان بودن آن به میان بیاید. 
این روز‌ها بهترین فرصت برای اجرای قانون مصوب در خصوص توان‌یابان و جانبازان است و به نظر می‌رسد فرصت مناسبی نصیب فدراسیون فوتبال و شرکت و توسعه و تجهیز اماکن ورزشی شده تا بتوانند با اجرای این قانون در بازسازی اماکن ورزشی سهم خود را به‌عنوان پیشتاز در دستگاه‌های اجرایی در اجرای سهم جانبازان و توان‌یابان ایفا کنند و به این تکلیف قانونی جامه عمل بپوشانند.