نتانیاهو در واشینگتن هو شد

جوان آنلاین: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به امریکا، به رغم موج اعتراضات و پشت کردن شمار قابل‌توجهی از دموکرات‌ها به وی، در کنگره امریکا سخنرانی کرد؛ سفر نتانیاهو به پرحاشیه‌ترین سفر یک نخست‌وزیر اسرائیل به امریکا تبدیل شده است.  ورود حاشیه‌ساز بنیامین نتانیاهو به خاک امریکا از روز دوشنبه، با برنامه سخنرانی وی در کنگره وارد مرحله جدیدی شده است. نخست‌وزیر صهیونیست‌ها که برای دیداری رسمی با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و سخنرانی در کنگره این کشور راهی امریکا شد، همزمان با ورود، با ده‌ها معترض در مقابل هتل محل اقامت خود در این شهر مواجه شد. این در حالی است که خارج از هتل واترگیت، دو حلقه حصار، چند پهپاد در بالای سر، تدابیر ترافیکی گسترده، چندین ایست‌وبازرسی امنیتی تعبیه شده بود. بعدازظهر سه‌شنبه هم صد‌ها یهودی در ساختمان اداری کنگره که دفاتر اعضای مجلس نمایندگان در آن قرار دارد، تجمعی اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع که سازمان «صدای یهودیان حامی صلح» آن را برگزار کرد و همین سازمان، بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر را تأیید کرد، معترضان با تی‌شرت‌های قرمز رنگی که روی آن‌ها نوشته شده بود «نه به نام ما» در وسط ساختمان روی زمین نشستند و شعار «بگذارید غزه زنده بماند!» سر دادند. در واقع پیامد‌های جنایات صهیونیست‌ها در غزه و ناکامی در برون‌رفت از بحرانی که ۱۰ ماه از آن می‌گذرد، دامنگیر نتانیاهو شده است. شماری از مقامات رژیم صهیونیستی پیامی به مایک جانسون و شماری از نمایندگان امریکایی ارسال و در آن تأکید کردند که نه‌تن‌ها نتانیاهو مسئول عدم پیروزی در جنگ با مقاومت و نابودی امکان دستیابی به هرگونه توافق با آن است، بلکه تهدیدی وجودی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. ۱۷ نفر از جمله تامیر پاردو رئیس سابق موساد، دان حالوتس رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، موشه یعلون وزیر جنگ سابق، عوزی آراد رئیس سابق بخش پژوهش‌ها در موساد و شماری از مقامات ارشد این رژیم در این پیام تأکید کردند که نتانیاهو مسئول نابودی زمینه‌های دستیابی به هرگونه معامله تبادل اسرا به دلیل جلوگیری از فروپاشی کابینه‌اش و مسئول عدم تحقق پیروزی بر حماس به دلیل شکستش در ارزیابی خطرات در مرز‌های غزه است. آن‌ها ضمن اشاره به نبود اهداف واضح نتانیاهو برای جنگ و مخالفت وی برای تعیین اهداف امنیت داخلی و نبود برنامه برای روز پس از جنگ، اعلام کردند بدون اغراق نتانیاهو یک تهدید وجودی برای اسرائیل است.   تحریم سخنرانی با وجود تهدید
این حجم از خشم در شرایطی است که سخنرانی دیشب نتانیاهو در کنگره، موج تازه‌ای از خشم را به دنبال داشته است. در چنین فضایی، مایک جانسون، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا با تأکید بر اینکه اسرائیل بزرگ‌ترین شریک امریکا است، تهدید کرده که هر کسی در کنگره سخنرانی نتانیاهو را مختل کند، دستگیر خواهد شد. این تهدید پس از آن صورت گرفت که پایگاه آکسیوس پیش از برگزاری سخنرانی از قصد ۱۰۰ نماینده برای تحریم سخنرانی نتانیاهو در کنگره خبر داد و نوشت، برخی قانونگذاران دموکرات بر این باورند که تحولات اخیر از جمله انصراف بایدن، از اهمیت سخنرانی نتانیاهو در داخل حزب کاسته و همچنین جانسون نمی‌تواند با استناد به این سخنرانی روی اختلافات درون‌حزبی دموکرات‌ها بر سر مسئله حمایت از رژیم صهیونیستی مانور بدهد. ترزا لجر فرناندز، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا معتقد است: «این سخنرانی هم‌اکنون آن اهمیتی را که قبلاً به نظر می‌آمد داشته باشد، ندارد و برخی از ما حالا می‌گوییم که ما دیگر آن را برجسته نخواهیم کرد و این کار به ما کمک خواهد کرد. من صادقانه فکر می‌کنم حتی برخی نمایندگان دموکرات برنامه سخنرانی نتانیاهو یادشان رفته است.» کامالا هریس، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری هم سخنرانی نتانیاهو را تحریم کرده است. 
همچنین کریس ون‌هولن، سناتور ارشد دموکرات گفته است: «نتانیاهو کابینه‌ای متشکل از افراطی‌ترین وزرا از جمله اسموتریچ و بن‌گویر تشکیل داد و در حال فرار از پاسخگویی به‌ویژه پس از شکست اطلاعاتی بزرگ در ۷ اکتبر است.» ون هولن تصریح کرد: «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۷۰درصد اسرائیلی‌ها خواهان استعفای نتانیاهو در حال حاضر یا پس از جنگ هستند. دولت نتانیاهو هر روز تئوری اسرائیل بزرگ را به کار می‌گیرد و شهرک‌نشینان را تشویق می‌کند که فلسطینی‌ها را بیرون کنند.» وی با بیان اینکه در سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نخواهد کرد، توضیح داد: «از همکارانم می‌خواهم که همین کار را انجام دهند. نتانیاهو در سخنرانی خود در مقابل کنگره بر این واقعیت تمرکز خواهد کرد که خطر واقعی در منطقه، ایران است.» این سناتور دموکرات ادامه داد: «موانع زیادی برای صلح در خاورمیانه وجود دارد که نتانیاهو یکی از آن‌ها است. باید اسیران و بازداشت‌شدگان را برگردانیم، به تهدید حماس پایان دهیم و برای فلسطینی‌ها امید ایجاد کنیم.» 
 سخنرانی جنایتکار جنگی در کنگره!
برنی سندرز، سناتور شناخته شده مجلس سنای امریکا هم با اشاره به اینکه دیوان کیفری بین‌المللی احتمالاً به زودی حکم بازداشت نتانیاهو را صادر خواهد کرد، گفت، دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره امریکا مایه شرمساری است و با تأسف به آن نگریسته خواهد شد. وی با بیان اینکه از نظر اخلاقی درست نیست به بحران غزه پشت کنیم، به‌ویژه اینکه بودجه مالیات‌دهندگان در امریکا صرف این جنگ می‌شود، افزود که امروز چهارشنبه برای اولین بار به این جنایتکار جنگی افتخار سخنرانی در کنگره داده می‌شود. رئیس مجلس نمایندگان باید توضیح دهد که چرا مسبب قتل حدود ۳۸هزار فلسطینی را به کنگره دعوت کرده است. جری نَدلر، نماینده دموکرات کنگره امریکا دیگر منتقد حضور نخست‌وزیر صهیونیست‌ها، گفت: «نتانیاهو امنیت اسرائیل، جان گروگان‌ها، ثبات منطقه و هنجار‌های دموکراسی را به خطر می‌اندازد. نتانیاهو می‌خواهد ثبات ائتلاف افراطی خود را حفظ کند و از مشکلات حقوقی خود فرار کند.» وی با بیان اینکه نتانیاهو بدترین نخست‌وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی است، افزود: «سخنرانی نتانیاهو در کنگره ترفندی است که هدفش حمایت از موضع سیاسی ناامیدکننده او است.» جک ریید، رئیس کمیته نیرو‌های مسلح مجلس سنای امریکا هم تأکید دارد: «نتانیاهو و کابینه‌اش نتوانستند راهبردی برای خروج از غزه ایجاد کنند. کاری که اسموتریچ با بودجه تشکیلات خودگردان فلسطین انجام می‌دهد، باج‌گیری آشکار است.» جف مرکلی، سناتور دموکرات در انتقاد از روند جنگ غزه اظهار داشت: «راهبرد نتانیاهو منجر به مرگ بیش از ۱۲هزار کودک و زن، و ایجاد قحطی در غزه شده است. به نتانیاهو که بقای سیاسی خود را بر زندگی گروگان‌ها اولویت می‌دهد، نباید سکویی [برای سخنرانی]داده شود.»