چین در تکاپوی معماری جدید خاورمیانه از دالان فلسطین

 ۱۴ گروه فلسطینی روز دوم مرداد ۱۴۰۳ با میانجیگری چین توافق کردند بعد از جنگ، یک «دولت موقت آشتی ملی» در غزه تشکیل دهند؛ تحولی که البته با واکنش منفی تل‌آویو روبه‌رو شده است. پکن تا پیش از سیاست چرخش به غرب، تا اوایل دهه ۱۹۸۰ یکی از حامیان بین‌المللی اصلی جنبش مقاومت فلسطین بود، تا جایی که از نمایندگان فلسطین دعوت و از آن‌ها در سطح یک دولت مستقل استقبال می‌کرد و در همین راستا به مقاومت فلسطین کمک‌های سیاسی، نظامی و مالی می‌نمود. با تغییر سیاست چین نسبت به غرب، فلسطین یکی از حامیان بین‌المللی خود را از دست داد. 
با گذشت زمان و روند تغییر و تحولات نظام بین‌الملل و همچنین اوج‌گیری رقابت با امریکا، پکن به دنبال افزایش نقش خود در جهان به خصوص غرب آسیا برآمد. از این رو به دنبال این نقش‌آفرینی وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در مراسم افتتاحیه دومین مجمع امنیت خاورمیانه با موضوع «ترویج معماری جدید امنیتی در خاورمیانه» رونمایی از یک پیشنهاد چهار ماده‌ای برای اجرای چارچوب امنیتی چینی را مطرح کرد. این چارچوب شامل حمایت از «مفهوم امنیتی جدید» مبتنی بر امنیت مشترک، جامع، تعاونی و پایدار است. از این رو پایبندی به اهداف و اصول منشور ملل متحد؛ و تقویت گفتگو در مورد امنیت منطقه از مهم‌ترین اصول معماری جدید چین برای خاورمیانه است که نمونه آن را می‌توان در میانجیگری میان تهران و ریاض و توافق جامع آن‌ها را در پکن دید. 
در ادامه رویکرد معماری جدید امنیتی چین برای خاورمیانه، پکن با پرداختن به یکی از عمیق‌ترین و دیرینه‌ترین چالش‌های امنیتی خاورمیانه یعنی مسئله فلسطین، میزبان گروه‌های فلسطینی با تمرکز بر حماس و فتح بود که با میانجیگری این کشور، بازیگران مذکور متعهد به رفع اختلاف و تشکیل یک دولت وحدت برای سرزمین فلسطین شدند. 
 در حالی که در دو دهه اخیر مصر و دیگر کشور‌های عربی سعی در ایجاد آشتی و توافق میان گروه‌های فلسطینی داشته‌اند، اما گروه‌های فلسطینی نیز مانند ایران و عربستان تصمیم گرفتند این پیروزی دیپلماتیک را نصیب چین کنند، چیزی که نشان از عزم بازیگران دولتی و شبه‌دولتی خاورمیانه برای پذیرش نقش‌آفرینی هرچه بیشتر چین در منطقه دارد. 
توافق حاصل شده که «اعلامیه پکن برای پایان دادن به تفرقه و تقویت وحدت ملی فلسطین» نامیده می‌شود نشانه عزم چین برای حل مسئله فلسطین در راستای معماری جدید امنیتی خاورمیانه است. چین همواره حامی تشکیل کشور فلسطین بوده و اولین قدم آن نیز، شکل دادن به یک جبهه واحد میان فلسطینیان برای شنیده شدن صدای واحد فلسطینی در آینده بوده که این توافق امکان این مهم را فراهم آورده است. از سوی دیگر چین به دنبال بین‌المللی کردن مسئله فلسطین در مقابل انفعال امریکا نسبت به این موضوع است تا هم در مقابل امریکا نقش خود را برجسته کند و هم از سوی دیگر اعتماد بازیگران منطقه‌ای را به خود جلب نماید.