کابینه بدون چهره‌های جنجالی برچسب خورده

 کنش‌های سیاسی آقای دکتر پزشکیان به عنوان منتخب ملت ایران بعد از انتخابات تا به امروز، تصویر شخصیتی متواضع و معتقد به سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی، اهل تعامل با جریانات مختلف سیاسی و علاقه‌مند به حل مشکلات کشور را به اذهان متبادر کرده است. 
با این حال، صحنه سیاست کشور، عرصه مواجهه با واقعیت‌های سختی است که هر روزه مردم و کشور با آن‌ها مواجه هستند. مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی داخلی در کنار وضعیت حساس منطقه و جهان، موضوعاتی است که پرداختن به آن‌ها و تلاش برای دستیابی به بهترین نتایج در آن‌ها، نیازمند کابینه‌ای قوی، دلسوز و کارآمد است که بتواند در هماهنگی با یکدیگر و با سایر ارکان حاکمیت، به سوی حل مسائل و مشکلات به پیش رود. با این حال، خبر‌های منتشره و برخی مجادلات رسانه‌ای شده چهره‌های سیاسی نزدیک به آقای پزشکیان، از همین ابتدا، نگرانی‌هایی درباره وضعیت کابینه پیشنهادی را به وجود آورده است. در این باره توجه بیشتر به برخی نکات می‌تواند برای رئیس‌جمهور منتخب راهگشا باشد:
- توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در انتخاب اعضای کابینه از مهم‌ترین ملاحظاتی است که می‌تواند به رئیس‌جمهور منتخب برای موفقیت در این مسیر کمک قابل توجهی بکند و این انتظار هم به طور ویژه از ایشان می‌رود، به خصوص شخصیت و مواضع آقای پزشکیان نشان‌دهنده علاقه وی به انقلاب اسلامی و تعلق خاطر ویژه به رهبر معظم انقلاب است. این صراحت در ابراز تعلق خاطر به انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب، مسئولیت آقای پزشکیان در توجه به توصیه‌های رهبری و توجه به گفتمان انقلابی ایشان را دوچندان می‌کند. توجه به تشکیل کابینه‌ای متشکل از افراد مؤمن، کارآمد، انقلابی، امیدوار به آینده، مشهور به پاکدستی و صداقت، دارای نگرش ملی و برخوردار از اعتقاد عمیق به جمهوری اسلامی برای پیشبرد مسائل کشور و مردم از جمله توصیه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد شاخص‌های انتخاب اعضای کابینه هستند که انتظار می‌رود آقای پزشکیان توجه ویژه به آن‌ها داشته باشد. 
- از جمله مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی آقای پزشکیان، ایجاد اجماع ملی در همه عرصه‌ها و توجه به آن در حل مسائل کشور بود. از این رو، توقع می‌رود که ایشان با عطف توجه به این وعده، تلاش کند هرچه بیشتر از چهره‌های برچسب خورده سیاسی و جنجالی فاصله بگیرد و از چهره‌های با نگرش ملی و مردمی از طیف‌های مختلف سیاسی استفاده کند، به خصوص که ایشان بار‌ها و حتی در سخنرانی اخیرشان هم تأکید کردند که مملکت با یک جناح اداره نمی‌شود. این را اگر در کنار این نکته در نظر بگیریم که رئیس‌جمهور منتخب، رأی اکثریت قاطع را هم کسب نکرده و جمعیت کثیری از مردم به نگرش دیگری رأی داده‌اند که فاصله کمی از لحاظ آرا با وی داشته است، ضرورت توجه به خواسته‌ها و ملاحظات این بخش از مردم نیز برای ایجاد اجماع دوچندان می‌شود. 


- در روز‌های اخیر با برخی توئیت‌های منتشر شده از سوی چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور منتخب، این تلقی ایجاد شده که کشمکش سنگینی بر سر انتخاب اعضای کابینه در شورای راهبری تعیین شده برای این امر وجود دارد. بخشی از سخنان تلویزیونی رئیس این شورا نیز از سوی بخشی از مردم مغایر با عدالت و عقلانیت و وهن دین رسمی کشور تلقی و با واکنش‌های منفی در جامعه مواجه شد. امروز مهم‌ترین وظیفه رئیس‌جمهور منتخب، چینش کابینه است. موضوعی که سرنوشت مسائل اجرایی کشور را طی چهار سال آینده تعیین می‌کند و اثر آن قطعاً طولانی‌تر خواهد بود. توجه به این مسائل، ضرورت تمرکز مستقیم شخص پزشکیان در موضوع انتخاب اعضای کابینه بر اساس معیار‌های مورد توجه خود ایشان اعم از تحقق اجماع ملی، توجه به حق و عدالت، پایبندی به دیدگاه‌ها و شاخص‌های اعلامی رهبر معظم انقلاب و معتقد به انقلاب اسلامی و توانمندی و کارآمدی در حل مشکلات و مدیریت مسائل و معیار‌هایی از این دست را یادآور می‌شود. 
- سخنان اخیر رئیس‌جمهور منتخب مبنی بر اینکه «به هرکس می‌گویم آدم معرفی کنید، همه افراد خودشان را معرفی می‌کنند و مملکت با یک جناح اداره نمی‌شود!» نشان‌دهنده وضعیت نه چندان مطلوب شورای راهبری در مأموریت محوله و نیز سهم‌خواهی‌ها و زیاده‌خواهی‌هایی است که آقای پزشکیان در چینش کابینه با آن مواجه است. در صحنه قدرت سیاسی، طبیعی است که جریانات و افراد به دنبال سهم بیشتری از قدرت باشند، ولی این وظیفه رئیس‌جمهور است که با مدیریت درست، مانع از زیاده‌خواهی‌ها شود و صرفاً کابینه‌ای بر اساس کارآمدی و پایبندی به اصول اعلامی خود تشکیل دهد. این موضوع علاوه بر نشان دادن مجدد ضرورت نقش‌آفرینی مستقیم خود رئیس‌جمهور منتخب و تمرکز بر این موضوع از سوی وی، بر ضرورت هوشیاری وی در مدیریت این جریانات زیاده‌خواه و قدرت‌طلب برای رسیدن به کابینه‌ای سالم، کارآمد و ملتزم به شاخص‌های ذکر شده تأکید می‌کند. 
امروز رئیس‌جمهور منتخب بالاترین حمایت ارکان حاکمیتی را دارد و دیدار‌ها و اعلام حمایت‌های مختلف، این واقعیت را نشان می‌دهد. مردم نیز چه آنان که به وی رأی داده‌اند و چه کسانی که به رقبای وی رأی داده‌اند حامی ایشان بوده و آرزوی موفقیت دولت جدید را دارند. رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها حمایت خود را از ایشان اعلام کرده و صراحتاً موفقیت و پیروزی رئیس‌جمهور منتخب را «پیروزی همه ما» [ملت و قوای دیگر]دانستند و مجلس را به کار فوری «رأی به کابینه‌ای که آقای پزشکیان حفظه‌الله ارائه خواهند کرد» فرمان دادند. 
اداره قوه اجرایی کشوری به وسعت ایران و نظامی برآمده از انقلاب اسلامی که وضعیت آن، نه فقط بر ملت ایران، بلکه بر سرنوشت منطقه و جهان تأثیر فراوان دارد و امروز در تراز یک قدرت جهانی به بازیگری اصلی در صحنه جهان تبدیل شده است، بسیار جدی‌تر و سخت‌تر ومسئولیت‌آورتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. ایران اسلامی ماحصل خون دادن‌ها و خون دل خوردن‌های مردان و زنان بسیاری است و آن چیزی که امروز به دست ما رسیده، آسان به دست نیامده است. وظیفه همه ما کمک به رئیس‌جمهور منتخب است ولی انتظار می‌رود رئیس‌جمهور منتخب نیز بهترین عملکرد را در انتخاب کابینه‌ای انقلابی و کارآمد برای تحقق اصول اعلامی خود داشته باشد.