آشتي فلسطيني با چاشني چيني

به گزارش خبرگزاري شينهوا، جنبش‌هاي فلسطيني فتح و حماس پيمان «وحدت ملي» را امضا كرده‌اند كه هدف آن حفظ كنترل فلسطيني‌ها بر غزه پس از پايان جنگ اسراييل در اين منطقه است. وانگ يي، وزير خارجه چين گفت: اين توافق كه روز سه‌شنبه در چين پس از سه روز مذاكرات فشرده نهايي شد، زمينه را براي «دولت آشتي ملي موقت» و حكومت غزه پس از جنگ فراهم مي‌كند. اين پيمان از سوي رقباي ديرينه حماس و فتح و همچنين 12 گروه فلسطيني ديگر امضا شد. موسي ابومرزوق، يكي از مقامات ارشد حماس در نشست خبري در پكن گفت: امروز ما پيماني براي وحدت ملي امضا مي‌كنيم و مي‌گوييم كه راه تكميل اين مسير وحدت ملي است. مصطفي برغوتي، دبيركل ابتكار ملي فلسطين، يكي از 14 جناحي كه اين توافقنامه را امضا كردند، به الجزيره گفت كه اين پيمان بسيار فراتر از هر پيمان ديگري است كه در سال‌هاي اخير به دست آمده است. او گفت: چهار عنصر اصلي آن عبارتند از: تشكيل دولت موقت وحدت ملي، تشكيل رهبري واحد فلسطيني پيش از انتخابات آينده، انتخاب آزادانه شوراي ملي جديد فلسطين و اعلام عمومي وحدت در مقابل تجاوزات مداوم اسراييل. او گفت كه حركت به سمت يك دولت وحدت مهم است، زيرا «تلاش‌هاي اسراييل براي ايجاد ساختاري مشاركتي عليه منافع فلسطين را مسدود مي‌كند.» 
آشتي بين حماس و فتح نقطه عطف كليدي در روابط داخلي فلسطين خواهد بود. دو حزب سياسي اصلي فلسطيني در اراضي فلسطين از زمان آغاز درگيري در سال 2006 و پس از آنكه حماس كنترل غزه را به دست گرفت، رقباي سرسختي براي يكديگر به شمار مي‌روند. به گزارش سي‌ان‌ان، ابومرزوق گفت: ما در تقاطع تاريخي مهمي هستيم. مردم ما در تلاش براي مبارزه قيام مي‌كنند. حماس مدافع مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگري اسراييل است. فتح، تشكيلات خودگردان فلسطين را كنترل مي‌كند كه كنترل اداري جزيي بر كرانه باختري اشغالي را در اختيار دارد. اين جنبش طرفدار مذاكرات مسالمت‌آميز براي دستيابي به كشور فلسطين است. چندين مناقصه آشتي گذشته بين دو جناح شكست خورده است. با اين حال، با طولاني شدن جنگ، درخواست‌ها از آنها براي گردهم آمدن افزايش يافته است و اسراييل و متحدانش، ازجمله ايالات متحده، درباره اينكه چه كسي مي‌تواند پس از پايان جنگ بر اين منطقه حكومت كند، بحث كرده‌اند. به گزارش الجزيره، برغوثي گفت كه جنگ در غزه انگيزه طرف‌هاي فلسطيني براي كنار گذاشتن اختلافات بود. او گفت: اكنون راهي جز اين وجود ندارد كه فلسطينيان متحد شوند و با هم عليه اين بي‌عدالتي وحشتناك مبارزه كنند. اكنون مهم‌ترين چيز اين است كه نه تنها توافقنامه را امضا كنيم، بلكه آن را اجرا كنيم.
به گزارش رويترز، اسراييل به ‌شدت با هر گونه نقش حماس در اداره غزه مخالف است و در مواجهه با مخالفت‌ها، حتي از سوي واشنگتن پيشنهاد كرده است كه قصد دارد كنترل اين منطقه را حفظ كند. بنابراين اسراييل به سرعت توافق اعلام شده را محكوم كرد. يسراييل كاتز، وزير خارجه اسراييل با انتقاد از محمود عباس، رييس جنبش فتح و تشكيلات خودگردان فلسطين به دليل همكاري با حماس، بر موضع كابينه اسراييل تاكيد كرد و مدعي شد كه هيچ كس جز اسراييل غزه را پس از پايان مخاصمات كنترل نمي‌كند. كاتز در شبكه ايكس ادعا كرد: محمود عباس به جاي رد حماس، آن را در آغوش مي‌گيرد و چهره واقعي خود را آشكار مي‌كند. در واقع اين اتفاق نمي‌افتد، زيرا حكومت حماس در هم شكسته خواهد شد و عباس غزه را از دور تماشا خواهد كرد. امنيت اسراييلي‌ها تنها در دستان اسراييلي‌ها خواهد ماند.
چين كه به دنبال ايفاي نقش ميانجي در مناقشه است، پيش از اين ميزبان فتح و حماس در ماه آوريل بود. لين جيان، سخنگوي وزارت خارجه چين در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در اين گفت‌وگوها، دو طرف اراده سياسي خود را براي دستيابي به آشتي از طريق گفت‌وگو و رايزني ابراز و در بسياري از موضوعات خاص پيشرفت كردند. وزارت خارجه در پكن روز دوشنبه تاييد كرد كه نمايندگان اين گروه‌ها اخيرا با يكديگر ديدار كرده‌اند. لين جيان، سخنگوي وزارت خارجه چين همچنين گفت كه دو گروه براي شركت در گفت‌وگوي عميق و صريح در مورد چشم‌انداز از چين بازديد كردند. او مشخص نكرد كه اين ديدار چه زماني برگزار شده است، اما افزود: دوطرف به‌طور كامل اراده سياسي خود را براي دستيابي به مصالحه از طريق گفت‌وگو و رايزني ابراز كردند، در مورد بسياري از موضوعات خاص بحث كردند و پيشرفت‌هاي مثبتي نيز حاصل شد. او در ادامه گفت: چين و فلسطين دوستي سنتي دارند. ما از جناح‌هاي فلسطيني در دستيابي به آشتي و افزايش همبستگي از طريق گفت‌وگو و مشورت حمايت مي‌كنيم. ما به كار فعالانه براي رسيدن به اين هدف ادامه خواهيم داد. در آخرين دور مذاكرات، اسماعيل هنيه، رهبر سياسي حماس و محمود العلول، معاون فتح حضور داشتند. وانگ چيني پس از امضاي آنچه از آن به عنوان بيانيه پكن ياد مي‌شود، گفت: آشتي يك موضوع داخلي جناح‌هاي فلسطيني است، اما در عين حال، بدون حمايت جامعه بين‌المللي نمي‌توان به آن دست يافت. چين از لحاظ تاريخي با آرمان فلسطين همدل بوده و از راه‌حل دو دولتي براي مناقشه اسراييل و فلسطين حمايت كرده است. رييس‌جمهور چين شي جين پينگ خواستار برگزاري «نشست صلح بين‌المللي» براي پايان دادن به جنگ شده است.