خونخواهی شهدای مقاومت با قدرت‌نمایی تاریخی


گروه سیاسی: پاسخ انتقامی ایران به رژیم اسرائیل تحت عنوان عملیات «وعده صادق 2» روز سه‌شنبه (10 مهر) با پرتاب حدود 200 موشک بالستیک به سوی سرزمین‌های اشغالی انجام شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده حمله موشکی جدید ایران با موشک‌هایی از نوع قدر F، عماد، سجیل، فتاح 1 و خیبرشکن صورت گرفته است. همچنین گزارش‌ها از این امر حکایت دارند که موشک‌های ایران به مناطق نقب، حیفا، تل آویو، هرتزلیا، محور نتساریم، سکو‌های گازی در عسقلان در جنوب، پایگاه هوایی نواتیم، پایگاه هاتزریم، پایگاه تل نوف، پایگاه گلیلوت، مقر موساد، فرودگاه اللد وواحد ۸۲۰۰ و آژانس اطلاعات الکترونیک برخورد داشته‌اند. به گزارش «تجارت»، دومین حمله موشکی ایران در شرایطی صورت گرفت که قبل‌تر ایران در ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ طی عملیات وعده صادق به مواضعی در رژیم صهیونیستی حمله کرده بود. همانند مرحله اول عملیات، وعده صادق 2 بازتاب‌های بسیار گسترده‌ای را در سطح جهانی به همراه داشت. این عملیات آن‌چنان که عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان می‌کند، موفقیتی 90 درصدی به همراه داشته است. با این وجود در مقطع کنونی پرسش مهم این است که عملیات وعده صادق 2 چه دستاوردهایی را به همراه داشته است؟

احیای بازدارندگی ایران
نخستین دستاورد عملیات وعده صادق 2 را می‌توان احیای بازدارندگی ایران در برابر رژیم صهیونیستی مورد ارزیابی قرار داد. آن‌چنان که بسیاری از ناظران سیاسی تاکید دارند، عملیات‌های چند هفته اخیر رژیم صهیونیستی این تصور را در میان سران رژیم صهیونیستی ایجاد کرده بود که حالا آن‌ها دست برتر را در برابر ایران و محور مقاومت دارند. عملیات‌های تل‌آویو در ترور رهبران مقاومت این توهم را ایجاد کرده بود که ایران نمی‌تواند هیچ واکنشی در برابر جنایات آن‌ها نشان بدهد اما عملیات طوفان صادق 2 با موفقیت چشم‌گیری که کسب کرد، به طور کامل این فرضیه غلط را بی‌اعتبار کرد.

اثبات ضربه‌پذیر بودن سامانه دفاعی رژیم اسرائیل
در سطحی دوم، عملیات وعده صادق۲ همانند علمیات طوفان الاقصی تبدیل به یک شکست اطلاعاتی و امنیتی بزرگ برای رژیم صهیونیستی شد. با اینکه ایران وعده انتقام ترور شهید هنیه را داده بود، کمتر از یک هفته پس از شهادت سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان، حمله خود را علیه رژیم صهیونیستی عملیاتی کرد.
با این‌حال، تنها چند ساعت قبل از عملیات و هنگام آماده‌سازی موشک‌ها، آمریکایی‌ها با رصد تصاویر ماهواره‌ای خبر از حمله قریب‌الوقوع ایران داده بودند. اگرچه این اطلاع رسانی از سوی رسانه‌های آمریکایی چندان به کار اسرائیلی‌ها نیامد.



آن‌چنان که مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور نیز تاکید کرده، عملیات وعده صادق 2 نشان داد که گنبد آهنین از شیشه نیز شکننده‌تر بوده و افسانه سامانه دفاعی چند لایه رژیم اسرائیل را بی‌اعتبار کرد. طی دو روز گذشته بسیاری از واژه گنبد پلاستیکی برای گنبد آهنین استفاده می‌کنند تا به نوعی تل‌آویو را تحقیر نمایند. در واقع، عبور موشک‌های ایران از چندین لایه پدافندی متشکل از پدافند‌های منطقه‌ای و اسرائیلی، عملا پیشرفته‌ترین و پرهزینه‌ترین سامانه دفاعی دنیا را از کارکرد ساقط کرد. هدف قراردادن سکو‌های پدافندی رژیم صهیونیستی نیز عملا میلیاردها دلار هزینه توسعه و ساخت سامانه‌های دفاعی رژیم را دود کرد.

اثبات توانمندی ویژه ایران برای وارد کردن ضربه به اسرائیل
هدف قرار دادن پایگاه‌های هوایی رژیم صهیونیستی،خصوصا پایگاه نواتیم در قلب نقب، که به واسطه سامانه‌های پیشرفته و پیچیده در آن منطقه، به ادعای برخی کارشناسان امن‌ترین نقطه دنیا محسوب می‌شود؛ شب گذشته به ناامن‌ترین نقطه دنیا تبدیل شد. این موضوع نشان داد که ایران توانایی این را دارد که در صورت هر گونه اشتباه رژیم اسرائیل ضربات بزرگ‌تری را به این رژیم وارد کرده و حتی اصطلاحا تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان کند. تهران نشان داد که اگر اراده کند به آسانی می‌تواند از سامانه دفاع پلاستیکی رژیم اسرائیل عبور کند.