اخبار کوتاه


عراقچی در بیروت تاکید کرد
به هر اقدام اسرائیل
پاسخ سخت‌تری می‌دهیم
وزیر خارجه ایران با بیان اینکه آتش‌بس در لبنان و غزه باید همزمان باشد، به صهیونیست‌ها هشدار داد اگر هرگونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهند، اقدام ایران سخت‌تر خواهد بود. به گزارش تجارت، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه اسلامی ایران روز جمعه و پس از دیدار و گفت‌وگو با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در یک نشست خبری شرکت کرد.



عراقچی پیش از این با «نحیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. عراقچی در پاسخ به سوالی گفت: حضور من در بیروت، در این شرایط دشوار و در حالی که هر شب و لحظه رژیم صهیونیستی بیروت را بمباران می‌کند، خود بهترین نشانه است که جمهوری اسلامی ایران همچنان محکم و استوار پشت‌سر حزب‌الله خواهد بود و به حمایت از شیعیان و مردم لبنان ادامه خواهد داد. او همچنین درباره عملیات «وعده صادق ۲» گفت: این حمله دقیقا دفاع از خود و دفاع مشروع بر اساس منشور ملل متحد بود. ما شروع‌کننده حمله نبودیم، بلکه به تهاحم اسرائیل به خاک ایران، به سفارت ایران در دمشق و به حمله علیه اهداف ایران پاسخ دادیم. برخلاف اسرائیل که اهداف مردمی و خانه‌های مسکونی و زنان و کودکان را مورد حمله قرار می‌دهد، ما فقط به مراکز نظامی و امنیتی رژیم حمله کردیم. وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «ما قصد ادامه نداریم مگر اینکه رژیم صهیونیستی قصد داشته باشد به حملات خود ادامه دهد»، گفت: اگر اسرائیل هرگونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهد، اقدام ما از آن سخت‌تر خواهد بود و ما حتما پاسخ خواهیم داد. پاسخ ما متناسب و کاملا حساب‌شده خواهد بود. دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «ما از تلاش‌هایی که برای آتش‌بس صورت می‌گیرد حمایت می‌کنیم»، گفت: به شرط اینکه اولا حقوق مردم لبنان رعایت شده باشد و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیا همزمان با آتش‌بس در غزه باشد.

شهادت مستشار نظامی ایران در سوریه
یکی از مستشاران نظامی سپاه پاسداران در سوریه که در حمله هوایی سه روز قبل صهیونیست‌ها به دمشق، مجروح شده بود، امروز بر اثر جراحات به شهادت رسید. مجید دیوانی، مستشار نظامی سپاه پاسداران در سوریه، در حمله هوایی سه روز قبل رژیم صهیونیستی به دمشق، مجروح شد و امروز پنجشنبه در اثر جراحات وارده به شهادت رسید. روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «بار دیگر انقلاب اسلامی با تقدیم یکی از پاسداران مدافع حرم، سرو تناور انقلاب اسلامی را آبیاری نمود رزمنده سرافراز پاسدار مجید دیوانی از اهالی خرمشهر قهرمان، نیروی مستشاری سپاه پاسداران و مدافع حرم اهل بیت علیهم السلام در سوریه بر اثر جراحات وارده ناشی از بمباران هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

اعتراف تل‌آویو به هدف‌ قرار گرفتن ۲ پایگاه هوایی در عملیات ایران
ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد در پاسخ موشکی ایران، ۲ پایگاه هوایی در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار گرفته است. چند روز پس از عملیات گسترده ایران در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم روز جمعه و برای اولین بار به هدف قرار گرفتن ۲ پایگاه هوایی خود اعتراف کرد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد پایگاه‌های هوایی «نواتیم» در صحرای نقب و «تل‌نوف» در مرکز فلسطین اشغالی، هدف حملات موشکی ایران قرار گرفته است. بامداد جمعه هم شبکه سی‌ان‌ان با بررسی چندین تصویر ماهواره‌ای خبر داده در حمله موشکی شامگاه سه‌شنبه ایران، حداقل سه سازه در نواتیم ویران شده و چندین گودال نیز بر اثر اصابت موشک‌ها در این پایگاه ایجاد شده است. سی‌ان‌ان خبر داده که طبق تصاویر ماهواره‌ای، چند انفجار در نواتیم روی داده و موشک‌ها حفره های بزرگی را در سقف آشیانه‌های نگهداری هواپیماهای بزرگ‌تر رژیم صهیونیستی ایجاد کرده‌اند. پایگاه نواتیم در واقع محل استقرار جنگنده‌های اف-۳۵ رژیم صهیونیستی است.

آغاز فعالیت سخنگوی جدید
وزارت امور خارجه ایران
اسماعیل بقائی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. اسماعیل بقائی در این ارتباط در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: به نام خداوند جان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین
امروز، دوازدهم مهر ۱۴۰۳، با توکل بر خداوند و با یاد شهیدان فداکاری که برای سربلندی و عزت ایران عزیزمان از جان خود گذاشتند، به عنوان چهاردهمین سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، آغاز می کنم.» براساس این گزارش اسماعیل بقائی روز گذشته طی حکمی از سوی سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه به عنوان سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران انتخاب شد.

شبکه تروریستی مستقر در سیستان وبلوچستان متلاشی شد
یک شبکه تروریستی مستقر در سیستان و بلوچستان توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این استان متلاشی شد. در پی اقدامات تروریستی روزهای اخیر در سیستان و بلوچستان که توسط عناصر گروهک تروریستی «جیش الظلم» وابسته و تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه صورت گرفت و منجر به شهادت چند نفر از شهروندان بلوچ اهل سنت و نیز تعدادی از حافظان امنیت استان شد، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی استان ضربه سنگینی به عاملان این حوادث وارد کردند.