جنگ فراگیر در منطقه بعید است


گروه سیاسی: تحولات خاورمیانه در لبه پرتگاه ورود به یک جنگ فراگیر قرار گرفته و این روزها اخبار جنگ به محور گزارش‌ رسانه‌های مختلف تبدیل شده است. عملیات‌های تروریستی و جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی در منطقه رسما خاورمیانه را در آستانه آغاز یک جنگ بزرگ قرار داده است. به گزارش «تجارت»، در چنین شرایط ملتهبی، دیروز جمعه سید عباس عراقچی طی یک سفر سرزده عازم بیروت پایتخت کشور لبنان شد و با صراحت حمایت تهران را از متحدان خود تکرار کرد. «تجارت» به منظور بررسی تحولات منطقه و ابعاد اهمیت سفر عراقچی به لبنان با عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل ژئوپلیتیک، استاد دانشگاه و دیپلمات سابق گفت‌وگو داشته است.

آمریکا خواهان وقوع درگیری فراگیر در منطقه نیست و اسرائیل را تا حدودی آرام کرد
عبدالرضا فرجی‌راد، در ارزیابی خود از آخرین تحولات منطقه اظهار داشت: «حمله ایران به اسرائیل با موشک‌های بالستیک موجب شوکه شدن اسرائیلی‌ها و حامیان غربی‌اش شد. اسرائیلی‌ها اعلام کردند به سرعت و فراگیر واکنش نشان می‌دهند اما آمریکایی‌ها و باید سریع وارد گفت‌وگو با تل‌آویو شدند. تحلیل واشنگتن این است که احتمال یک جنگ فراگیر وجود دارد که این امر در آستانه انتخابات به هیچ عنوان به نفع دموکرات‌ها نخواهد بود. همچنین، این تصور ایجاد شد که جنگ می‌تواند دیگر کشورهای منطقه و انرژی جهانی را در بر بگیرد. لذا در ابتدا شاهد ابراز مخالفت آمریکا با حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران بودیم و در ادامه اعلام شد که مخالف حمله به تاسیسات نفتی ایران نیز هستند.»
وی افزود: «مجموع گفت‌وگوهای آمریکا و اسرائیل نشان می‌دهد که آن‌ها در کنترل تل‌آویو و آرام کردن واکنش آن‌ها موفق بوده‌اند. در نتیجه شاهد بودیم که اسرائیلی‌ها نیز اخیرا اعلام کردند که حمله آن‌ها به گونه‌ای نخواهد بود که منجر به یک جنگ فراگیر و مستمر شود. مجموع این وقایع نشان می‌دهد که موج التهابات اولیه فروکش خواهد کرد.»

عراقچی حامل پیام ایران درباره تحولات لبنان است
این کارشناس مسائل ژئوپلیتیک در ارتباط با اهداف سفر سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان به بیروت در میانه بحران‌های کنونی تاکید کرد: «سفر عراقجی را می‌توان در دو سطح سیاسی و نمادین مورد توجه قرار داد. در سطح نمادین اهمیت سفر اخیر ابراز نوعی همدردی با ملت لبنان و تجدید حمایت از مقاومت در منطقه بود. در سطح سیاسی نیز رایزنی تهران با مقام‌های سیاسی لبنانی یک ضرورت دیپلماتیک در وضعیت کنونی است.»



وی افزود: «سفر عراقچی به لبنان در شرایطی صورت می‌گیرد که قبل‌ از ترور سید حسن نصرالله قرار بود قطعنامه 1701 شورای امنیت اجرایی شود اما به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها پس از ماجرای پیجرها و ترورهای رهبران حزب‌الله خود را در موقعیت بالادست می‌بینیند و به هیچ عنوان خواهان آتش‌بس نیستند. در چنین شرایطی احتمالا ایران پیام ویژه خود را در ارتباط با تحولات پیش‌رو به سران لبنان اعلام می‌کند. دولت بیروت نیز با توجه به نزدیکی به کشورهای عربی به ویژه فرانسه این پیام را به آن‌ها منتقل می‌کند.»
سناریوی ترور مقام‌های سیاسی محتمل نیست
فرجی‌راد در بخشی دیگر از اظهارات خود تاکید کرد: «اسرائیل می‌داند در صورت ترور مقام‌های سیاسی ایرانی، عمل متقابل شدیدتری را خواهد دید. در صورت مرسوم کردن چنین روندی به طور حتم اسرائیلی‌ها لطمه بزرگ‌تری خواهند دید. آن‌ها خواهان خارج شدن اوضاع از کنترل نیستند. به طور حتم آمریکا نیز چنین اجازه‌ایی را به تل‌آویو نخواهد داد.

وقوع جنگ فراگیر بسیار بعید است
سفیر اسبق کشورمان در نروژ و مجارستان در بخش پایانی از گفته‌های خود در ارتباط با آینده تحولات منطقه گفت: «بر این باور هستم مسیر تحولات به سمتی پیش نمی‌رود که شاهد یک جنگ گسترده باشیم. اگر اسرائیل بخواهد عملیاتی نیز انجام بدهد بیشتر بر مراکز نظامی متمرکز خواهد بود. به نظر می‌رسد التهاب و ترسی در میان اسرائیلی‌ها شکل گرفته که همزمان با جنگ لبنان وارد یک درگیری بزرگ جدید نشوند. در مجموع پاسخ احتمالی اسرائیلی‌ها نیز به گونه‌ای نخواهد بود که اوضاع از کنترل خارج شود. تل‌آویو و واشنگتن نیز در این باره به یک توافق فراگیر رسیده‌اند.»